Lapset viittaavat oppitunnilla.

Lue ja innostu

Tältä sivulta löydät OPPIVA-ver­koston ajan­koh­taiset blo­gi­tekstit, artik­kelit, uutiset ja podcastit sekä syvä­op­pi­miseen pureu­tuvan OPPIVA Pore -jul­kaisun sisällöt. Ter­ve­tuloa mukaan!

Ps. Tila­sithan jo uutis­kir­jeemme?

 

Alkuluokkatoiminnasta positiivisia kokemuksia Nurmijärvellä 

Alku­luok­ka­toi­minnan pilot­ti­hank­keesta on saatu myön­teistä palau­tetta, ja toi­minta on tar­koitus vaki­naistaa vuoteen 2023 men­nessä.  Alku­luok­ka­toi­mintaan siir­ty­minen lähti Nur­mi­jär­vellä aja­tuk­sesta, miten alkuo­pe­tuksen yhteis­työtä voisi syventää kuntatasolla

Relationaalinen asiantuntijuus joustavassa esi- ja alkuopetuksessa 

Jul­kinen kes­kustelu jous­ta­vasta kou­lu­na­lusta on ollut viime aikoina vil­kasta. Nykyi­sessä hal­li­tus­oh­jel­massa (2019) on ase­tettu tavoit­teeksi tehdä esio­pe­tuk­sesta ja kah­desta ensim­mäi­sestä vuo­si­luo­kasta entistä yhte­näi­sempi koko­naisuus. Lisäksi

OPPIVA-verkosto kokoontui kehittämispäiville Lahteen lokakuussa 2021 

OPPIVA-ver­­­koston kehit­tä­mis­päiviä vie­tettiin 14.-15.10.2021 Lah­dessa. Päiviin mahtui moni­puo­lista ohjelmaa, kult­tuuria ja ihmisten koh­taa­mista. Tapah­tuman ensim­mäinen päivä vie­tettiin Sibe­lius­ta­lolla. Aamu­päivän ohjelma oli osa Lahti - Euroopan

Oppimisen Pohjantähdestä OPPIVA-verkostoon (osa 2) 

Syvä­op­pi­misen tarinaan Suo­messa pureu­tuvan artik­kelin toi­sessa osassa käsi­tellään syvä­op­pi­misen idean leviä­mistä, NPDL-maaklus­­­terin roolia sekä kan­sain­vä­listä yhteis­työtä.  Sisältö Artik­kelin ensim­mäi­sessä osassa pureu­duttiin Oppi­misen Poh­jan­tähti -ohjelman perustamiseen

Turvallinen Oulu -hanke: Uusia opetusmateriaaleja tunne- ja turvataitokasvatukseen 

Tur­val­linen Oulu -hank­keessa on jul­kaistu uutta tur­va­tai­to­kas­va­tuksen ope­tus­ma­te­ri­aalia.  Tur­val­linen Oulu -hank­keessa on val­mis­tunut tunne- ja tur­va­tai­to­kas­va­tuksen ope­tus­ma­te­ri­aaleja val­ta­kun­nal­liseen käyttöön. Ope­tus­ma­te­ri­aalien avulla voidaan vah­vistaa lasten itsetuntoa,

Oppimisen Pohjantähdestä OPPIVA-verkostoon (osa 1) 

NPDL on kan­sain­vä­linen kou­luor­ga­ni­saation ja peda­go­giikan kehit­tä­mis­hanke. Ura­nuur­tajat Paula Vorne ja Vesa Äyräs ker­tovat Syvä­op­pi­misen eli NPDL-hankkeen tarinan ete­ne­mi­sestä Suo­messa. Artikkeli valottaa kehi­tys­ta­rinaa heidän näkökulmistaan.

OPPIVA Pore: julkaisuperiaatteet 

Kir­joi­tettu, videoitu tai ääni­tetty asian­­tuntija-artikkeli OPPIVA-ver­­­koston jul­kai­susarjan asian­­­tuntija-artik­­­kelit, videot tai podcastit on suun­nattu ope­tuksen ja oppi­misen ammat­ti­lai­sille: opet­ta­jille ja var­hais­kas­vat­ta­jille, reh­to­reille ja päi­vä­ko­din­joh­ta­jille sekä opetus-

Syväoppiminen kasvattaa tulevaisuuden kansalaiseksi 

Syvä­op­pi­misen tuoma riemu ei pysy kera­va­laisen Ahjon koulun rajojen sisällä, vaan viih­tyisyys ja hyvin­vointi leviävät myös lähia­lueille. Elä­män­tai­tojen har­joit­te­le­minen on noussut tär­keäksi oppi­misen muu­toksen myötä.

TUTKA-hanke vahvistaa turvataitoja ja itseluottamusta 

Vuoden 2020 lopussa päät­tyneen tur­va­tai­to­hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja nuorten kokemaa sek­su­aa­lista väki­valtaa.  Ope­tus­hal­li­tuksen rahoit­taman TUTKA Päijät-Hämeen tur­va­tai­to­kas­vatus -hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja

Kotoa kouluun -toiminta tekee oppilaan nähdyksi ja kuulluksi 

Turun ala­kou­luihin suun­nattu Kotoa kouluun -toi­minta tuo per­he­val­men­tajat avuksi, kun kou­lu­pois­saolot huo­les­tut­tavat. Toi­minta lisää yhteis­työtä sekä peh­mentää raja-aitoja koulun ja kodin välillä. Se myös kasvattaa

Koulun arjesta opettajien äänellä: Oppitunti nyt -podcast 

Perus­kou­lusta kir­joi­tetaan pit­kälti ongel­ma­kes­kei­sesti, ja aihe puhuttaa paljon täl­läkin het­kellä eri medioissa. Kes­kus­te­lussa ovat usein äänessä muut kuin opet­tajat. Rat­kai­sueh­do­tukset tun­tuvat jäävän sisäisen nokit­telun ja