Oppiva-uutiset

Mitä uutta oppi­misen ja sen kehit­tä­misen ken­tässä tapahtuu?
Lue, seuraa ja ehdota aihetta!

 

Turvallinen Oulu -hanke: Uusia opetusmateriaaleja tunne- ja turvataitokasvatukseen 

Tur­val­linen Oulu -hank­keessa on jul­kaistu uutta tur­va­tai­to­kas­va­tuksen ope­tus­ma­te­ri­aalia.  Tur­val­linen Oulu -hank­keessa on val­mis­tunut tunne- ja tur­va­tai­to­kas­va­tuksen ope­tus­ma­te­ri­aaleja val­ta­kun­nal­liseen käyttöön. Ope­tus­ma­te­ri­aalien avulla voidaan vah­vistaa lasten itsetuntoa,

TUTKA-hanke vahvistaa turvataitoja ja itseluottamusta 

Vuoden 2020 lopussa päät­tyneen tur­va­tai­to­hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja nuorten kokemaa sek­su­aa­lista väki­valtaa.  Ope­tus­hal­li­tuksen rahoit­taman TUTKA Päijät-Hämeen tur­va­tai­to­kas­vatus -hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja

Kotoa kouluun -toiminta tekee oppilaan nähdyksi ja kuulluksi 

Turun ala­kou­luihin suun­nattu Kotoa kouluun -toi­minta tuo per­he­val­men­tajat avuksi, kun kou­lu­pois­saolot huo­les­tut­tavat. Toi­minta lisää yhteis­työtä sekä peh­mentää raja-aitoja koulun ja kodin välillä. Se myös kasvattaa

Luottamus ja rohkeus avaavat ovia uudenlaisiin työtapoihin 

Huh, todella eri­koinen luku­vuosi on takana! Olette tehneet kou­luissa, päi­vä­ko­deissa ja ope­tusalan hal­lin­nossa hienoa ja arvo­kasta työtä poik­keuk­sel­li­sissa olo­suh­teissa. Tal­lessa on lukuisia uusia hyviä käytänteitä,

Laaja-alaiset taidot hyvän elämän ohjeina 

”Jos joku kaipaa esi­mer­kiksi arvos­tusta, anna hänelle sitä. Jos joku kaipaa loh­du­tusta, lohduta häntä.” ”Välillä täytyy myös osata pyytää anteeksi ja antaa anteeksi. Se on

Apua arviointiin, OPPIVA-verkoston kouluttajakoulutus.

Apua arviointiin - voimaa verkostosta 

Suo­messa on val­mis­teltu kesä­kuussa 2018 alkaen koko­nai­suu­dis­tusta oppilaan oppi­misen ja osaa­misen arviointiin perus­o­pe­tuk­sessa. Uudis­tuksen taus­talla on ollut toi­saalta tarve sel­kiyttää arvioin­ti­normeja, toi­saalta on haluttu tuottaa

Syväoppiminen ja vahvuuspedagogiikka Päivölänlaakson koulussa 

Syvä­op­pi­mi­sella tar­koi­tetaan kan­sain­vä­listä oppi­misen, ope­tuksen, toi­min­ta­kult­tuurin sekä koulun ja ope­tus­toimen joh­ta­misen tut­­­kimus- ja kehit­tä­mis­oh­jelmaa eli NPDL:a (New Peda­gogies for Deep Learning). Tavoit­teena on kehittää laaja-alaista

Hyvän mielen taitomerkki: Iittalan yhtenäiskoulu, Hämeenlinna & Mieli ry. 

Hyvän mielen tai­to­merkki on kai­kille avoin säh­köinen oppi­ma­te­riaali mie­len­ter­veys­tai­tojen vah­vis­ta­miseen perus­kou­lussa. Oppi­laiden taidot kart­tuvat ope­tus­suun­ni­telman mukai­sesti mm. tunne-, kaveri- ja tur­va­tai­doissa sekä omien vah­vuuksien löytämisessä