Lapset viittaavat oppitunnilla.

Lue ja innostu

Tältä sivulta löydät OPPIVA-ver­koston ajan­koh­taiset blo­gi­tekstit, artik­kelit, uutiset ja podcastit sekä syvä­op­pi­miseen pureu­tuvan OPPIVA Pore -jul­kaisun sisällöt. Ter­ve­tuloa mukaan!

Ps. Tila­sithan jo uutis­kir­jeemme?

 

Kotoa kouluun -toiminta tekee oppilaan nähdyksi ja kuulluksi 

Turun ala­kou­luihin suun­nattu Kotoa kouluun -toi­minta tuo per­he­val­men­tajat avuksi, kun kou­lu­pois­saolot huo­les­tut­tavat. Toi­minta lisää yhteis­työtä sekä peh­mentää raja-aitoja koulun ja kodin välillä. Se myös kasvattaa

Koulun arjesta opettajien äänellä: Oppitunti nyt -podcast 

Perus­kou­lusta kir­joi­tetaan pit­kälti ongel­ma­kes­kei­sesti, ja aihe puhuttaa paljon täl­läkin het­kellä eri medioissa. Kes­kus­te­lussa ovat usein äänessä muut kuin opet­tajat. Rat­kai­sueh­do­tukset tun­tuvat jäävän sisäisen nokit­telun ja

Luottamus ja rohkeus avaavat ovia uudenlaisiin työtapoihin 

Huh, todella eri­koinen luku­vuosi on takana! Olette tehneet kou­luissa, päi­vä­ko­deissa ja ope­tusalan hal­lin­nossa hienoa ja arvo­kasta työtä poik­keuk­sel­li­sissa olo­suh­teissa. Tal­lessa on lukuisia uusia hyviä käytänteitä,

Hei sankarit, viitta niskaan ja kohti toimintaa! 

Otsikon sanoilla mai­nos­timme Oulussa viime vii­kolla jär­jes­tettyä Toivon Agenda ja Luetaan! -tapah­tumaa. Mainos jatkui: Miten olisi vir­tu­aa­li­vie­railu, luku­vinkki tai etä­työpaja omalle päi­vä­ko­ti­ryh­mälle, luo­kalle tai koko

Laaja-alaiset taidot hyvän elämän ohjeina 

”Jos joku kaipaa esi­mer­kiksi arvos­tusta, anna hänelle sitä. Jos joku kaipaa loh­du­tusta, lohduta häntä.” ”Välillä täytyy myös osata pyytää anteeksi ja antaa anteeksi. Se on

Apua arviointiin, OPPIVA-verkoston kouluttajakoulutus.

Apua arviointiin - voimaa verkostosta 

Suo­messa on val­mis­teltu kesä­kuussa 2018 alkaen koko­nai­suu­dis­tusta oppilaan oppi­misen ja osaa­misen arviointiin perus­o­pe­tuk­sessa. Uudis­tuksen taus­talla on ollut toi­saalta tarve sel­kiyttää arvioin­ti­normeja, toi­saalta on haluttu tuottaa

Laaja-alainen osaaminen on oppimisen yhteinen päämäärä 

Elo­kuussa lukio­laiset aloit­tavat opis­ke­lunsa ja yleis­si­vis­tyksen kar­tut­ta­misen uusien ope­tus­suun­ni­telmien mukai­sesti. Ope­tus­suun­ni­telman perus­teiden mukaan yleis­si­vistys koostuu arvoista, tie­doista, tai­doista, asen­teista ja tah­dosta, joiden avulla kriit­tiseen ja

Syväoppiminen ja vahvuuspedagogiikka Päivölänlaakson koulussa 

Syvä­op­pi­mi­sella tar­koi­tetaan kan­sain­vä­listä oppi­misen, ope­tuksen, toi­min­ta­kult­tuurin sekä koulun ja ope­tus­toimen joh­ta­misen tut­­­kimus- ja kehit­tä­mis­oh­jelmaa eli NPDL:a (New Peda­gogies for Deep Learning). Tavoit­teena on kehittää laaja-alaista

Johtamisen näkökulma syväoppimiseen 

Uskon siihen, että…  sitou­tuak­semme meidän tulee tun­nistaa yhteinen tavoite ja tietää, mitä meiltä itse kul­takin odo­tetaan. Uskon myös siihen, että työinnon yllä­pi­tä­mi­seksi meillä tulee olla

Hyvän mielen taitomerkki: Iittalan yhtenäiskoulu, Hämeenlinna & Mieli ry. 

Hyvän mielen tai­to­merkki on kai­kille avoin säh­köinen oppi­ma­te­riaali mie­len­ter­veys­tai­tojen vah­vis­ta­miseen perus­kou­lussa. Oppi­laiden taidot kart­tuvat ope­tus­suun­ni­telman mukai­sesti mm. tunne-, kaveri- ja tur­va­tai­doissa sekä omien vah­vuuksien löytämisessä