Perusopetuksen oppimisen tuen uudistuksessa kuullaan lapsia ja nuoria. Oppilaat voivat vaikuttaa täyttämällä kyselyn oppitunnilla tai osallistumalla työpajaan.
Käynnissä olevassa esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistuksen valmistelussa selvitetään, kuinka oppimisen tukea voidaan kehittää paremmin lasten ja nuorten tarpeita vastaavaksi, oikea-aikaisemmaksi ja ennaltaehkäiseväksi. Nuorten Akatemia ja SOS-Lapsikylä toteuttavat keväällä 2024 opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta lasten ja nuorten kuulemisen perusopetuksen oppimisen tuesta.
Lasten ja nuorten kuuleminen on osa lapsivaikutusten arviointia, jonka tarkoituksena on varmistaa, että lapsen etua harkitaan kaikessa toiminnassa ja päätöksenteossa. Kuulemisprosessin tuloksena syntyy oppilaiden näkemyksiä ja mielipiteitä kokoava raportti, joka julkaistaan vuoden 2024 aikana.
Lasten ja nuorten kuuleminen toteutetaan valtakunnallisen kyselyn ja kouluissa järjestettävien työpajojen muodossa. Kyselyt 4.-6.-luokkalaisille ja 7.-9.-luokkalaisille ovat auki 26.1.-29.2.2024, ja työpajoja toteutetaan helmikuun-maaliskuun aikana.
Kyselyn täyttäminen kestää noin 20 minuuttia, ja sen voi täyttää oppilaiden kanssa oppitunnilla. Työpajan kesto on 75 minuuttia, ja sitä tulevat oppitunnille ohjaamaan Nuorten Akatemian asiantuntijat.
Nuorten Akatemia vastaa yläkouluikäisille suunnatuista kuulemistoimenpiteistä ja SOS-Lapsikylä alakouluikäisille suunnatuista toimenpiteistä.
Osallistu kyselyihin ja tutustu työpajaan
Ilmoita oma ryhmäsi mukaan yläkoululaisten kuulemistyöpajoihin tällä lomakkeella:
Tilaa työpaja yläkouluryhmällesi
Tutustu ja osallistu valtakunnalliseen kyselyyn 29.2.2024 mennessä:
Kyselyt ala- ja yläkouluille sekä saatetiedotteet kuulemishankkeen sivulla
Artikkelin kuva: Nuorten Akatemia
Lue lisää:
Peruskoulun tulevaisuustyö: osallistu syksyn dialogitapahtumiin ja verkkofoorumiin!
Tulevaisuusdialogeissa kerätään tietoa ja näkemyksiä peruskoulun tulevaisuustyön tueksi. Tuloksia esitellään muun muassa tällä sivustolla ja
Innovation Camp Luleå -innovaatiokilpailu huipentui voittajatiimin palkitsemiseen
Innovation Camp Luleå keräsi lähes 100 opettajaa ja opiskelijaa Pohjois-Ruotsista ja -Suomesta työskentelemään vihreän siirtymän
Oppilaiden kohtaaminen ja kukoistaminen opetusalan henkilöstöä eteenpäin ajavia voimia
Kyselyn tarkoituksena oli kuulla ja ymmärtää, millaisia ajatuksia opetustoimen henkilöstöllä on ammatistaan, työyhteisöstään ja alan