
Tekoäly – työkalu muiden joukossa
Väitöskirjatutkija Emmi Siirtola käy blogissaan läpi, missä peruskoulu menee tekoälyn kanssa juuri nyt. Uusi työkalu on tullut jäädäkseen ja sen käyttöönotto on vasta alussa. Miten
OPPIVA-verkoston aktiivit, osallistujat ja yhteistyökumppanit kirjoittavat täällä oppimisen muutoksesta ja kehittämisestä. Mistä sinä haluaisit kirjoittaa tai kenen ajatuksia haluaisit lukea? Ota yhteys ja ehdota!

Väitöskirjatutkija Emmi Siirtola käy blogissaan läpi, missä peruskoulu menee tekoälyn kanssa juuri nyt. Uusi työkalu on tullut jäädäkseen ja sen käyttöönotto on vasta alussa. Miten

Itlan asiantuntija Anniina Pesonen kertoo blogissaan, miten kouluilla on ainutlaatuinen mahdollisuus olla lasten ja nuorten mielenterveyttä suojaavia ja vahvistavia ympäristöjä. Oppimista ja hyvinvointia edistävä kouluyhteisö

Tutkijatohtori ja valmentaja Päivi Nilivaara pohtii blogissaan, miten viisas johtaja voi rakentaa toivoa ja hahmottaa useita mahdollisia tulevaisuuksia samanaikaisesti. Tulevaisuus ei ole ennalta määrätty –

OPPIVA-verkosto, Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Suomen Vanhempainliitto järjestivät syksyllä 2024 dialogikiertueen osana opetus- ja kulttuuriministeriön peruskoulun tulevaisuustyön neuvottelukunnan työtä, jossa luodaan visiota peruskoululle vuonna 2045. Kehittämiskeskus

KT, opetusneuvos, vuoden 2022 koulutusvaikuttaja Martti Hellström kuvaa blogikirjoituksessaan peruskoulun vaiheita ja mahdollisuuksia jalostaa koulua kohti 2030-lukua. Kun päätös peruskoulusta oli tehty, hallinnossa nostettiin maljaa:

Ihmisoikeusaktivisti Martu Väisänen käsittelee blogitekstissä ihmisoikeuksien noudattamisen merkitystä kasvamisen rauhalle. Tärkeää on saada tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Sateenkaari-ihmisten oikeuksien turvaaminen sai alkunsa yli 50 vuotta

Viestinnän asiantuntija Noora Jokinen pohtii viestinnän haasteita opetustyön kentällä. OPPIVA-verkosto järjesti keväällä yhteensä kahdeksan webinaarin sarjan viestinnästä koulu- ja päiväkotiyhteisöissä. Pääsin webinaarien kouluttajana kuulemaan laajan

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vaatimukset nostivat peruskoulu-uudistuksen osaksi hyvinvointiyhteiskunnan rakentamista. Syyslukukauden 2022 käynnistyessä tulee täyteen 50 vuotta siitä, kun peruskoulun toimeenpano alkoi Pohjois-Suomesta lähtien. Rinnakkaiskoulujärjestelmän tilalle

Työyhteisöjen on näinä aikoina tärkeää pysähtyä etsimään yhdessä sitä, mikä on oikeasti tärkeää. Miten olla se muutos, jonka haluamme nähdä tapahtuvan? Opetus- ja kasvatusalan toimintaympäristö
Valmentavassa ohjauksessa asiakkaan omaa toimijuutta vahvistetaan ohjauksellisen dialogin sekä erilaisten harjoitteiden ja menetelmien avulla. Yksityisinä opinto-ohjaajina kohtaamme kaiken taustaisia ja kaikenikäisiä asiakkaita, joita kaikkia yhdistää tarve löytää
Julkinen keskustelu joustavasta koulunalusta on ollut viime aikoina vilkasta. Nykyisessä hallitusohjelmassa (2019) on asetettu tavoitteeksi tehdä esiopetuksesta ja kahdesta ensimmäisestä vuosiluokasta entistä yhtenäisempi kokonaisuus. Lisäksi
Peruskoulusta kirjoitetaan pitkälti ongelmakeskeisesti, ja aihe puhuttaa paljon tälläkin hetkellä eri medioissa. Keskustelussa ovat usein äänessä muut kuin opettajat. Ratkaisuehdotukset tuntuvat jäävän sisäisen nokittelun ja
Tarja Tuomainen, kehittämispäällikkö