Oppiva-blogi

OPPIVA-ver­koston aktiivit, osal­lis­tujat ja yhteis­työ­kump­panit kir­joit­tavat täällä oppi­misen muu­tok­sesta ja kehit­tä­mi­sestä. Mistä sinä haluaisit kir­joittaa tai kenen aja­tuksia haluaisit lukea? Ota yhteys ja ehdota!

 

Peruskoulu 50 v – menestystarinan kulmakivet 

Tasa-arvon ja yhden­ver­tai­suuden vaa­ti­mukset nos­tivat perus­­­­­koulu-uudis­­­tuksen osaksi hyvin­voin­tiyh­teis­kunnan raken­ta­mista.  Syys­lu­ku­kauden 2022 käyn­nis­tyessä tulee täyteen 50 vuotta siitä, kun perus­koulun toi­meenpano alkoi Pohjois-Suo­­­mesta lähtien. Rin­nak­kais­kou­lu­jär­jes­telmän tilalle

Kaaoksen ja kylmyyden keskellä - mikä on tärkeää? 

Työyh­tei­söjen on näinä aikoina tärkeää pysähtyä etsimään yhdessä sitä, mikä on oikeasti tärkeää. Miten olla se muutos, jonka haluamme nähdä tapah­tuvan?  Opetus- ja kas­va­tusalan toimintaympäristö

Vaikuttavuutta valmentavalla ohjauksella 

Val­men­ta­vassa ohjauk­sessa asiakkaan omaa toi­mi­juutta vah­vis­tetaan ohjauk­sel­lisen dia­login sekä eri­laisten har­joit­teiden ja mene­telmien avulla.  Yksi­tyisinä opinto-ohjaajina koh­taamme kaiken taus­taisia ja kai­ke­ni­käisiä asiak­kaita, joita kaikkia yhdistää tarve löytää

Relationaalinen asiantuntijuus joustavassa esi- ja alkuopetuksessa 

Jul­kinen kes­kustelu jous­ta­vasta kou­lu­na­lusta on ollut viime aikoina vil­kasta. Nykyi­sessä hal­li­tus­oh­jel­massa (2019) on ase­tettu tavoit­teeksi tehdä esio­pe­tuk­sesta ja kah­desta ensim­mäi­sestä vuo­si­luo­kasta entistä yhte­näi­sempi koko­naisuus. Lisäksi

Koulun arjesta opettajien äänellä: Oppitunti nyt -podcast 

Perus­kou­lusta kir­joi­tetaan pit­kälti ongel­ma­kes­kei­sesti, ja aihe puhuttaa paljon täl­läkin het­kellä eri medioissa. Kes­kus­te­lussa ovat usein äänessä muut kuin opet­tajat. Rat­kai­sueh­do­tukset tun­tuvat jäävän sisäisen nokit­telun ja

Hei sankarit, viitta niskaan ja kohti toimintaa! 

Otsikon sanoilla mai­nos­timme Oulussa viime vii­kolla jär­jes­tettyä Toivon Agenda ja Luetaan! -tapah­tumaa. Mainos jatkui: Miten olisi vir­tu­aa­li­vie­railu, luku­vinkki tai etä­työpaja omalle päi­vä­ko­ti­ryh­mälle, luo­kalle tai koko

Laaja-alainen osaaminen on oppimisen yhteinen päämäärä 

Elo­kuussa lukio­laiset aloit­tavat opis­ke­lunsa ja yleis­si­vis­tyksen kar­tut­ta­misen uusien ope­tus­suun­ni­telmien mukai­sesti. Ope­tus­suun­ni­telman perus­teiden mukaan yleis­si­vistys koostuu arvoista, tie­doista, tai­doista, asen­teista ja tah­dosta, joiden avulla kriit­tiseen ja

Johtamisen näkökulma syväoppimiseen 

Uskon siihen, että…  sitou­tuak­semme meidän tulee tun­nistaa yhteinen tavoite ja tietää, mitä meiltä itse kul­takin odo­tetaan. Uskon myös siihen, että työinnon yllä­pi­tä­mi­seksi meillä tulee olla

Oppimisen imu ja ilo 

Uusi oppi­vel­vol­li­suuslaki hyväk­syttiin viime jou­lu­kuussa ja on jo nyt voi­massa perus­koulun 9-luok­­­ka­­­laisten osalta. Heidän sijoit­tu­mistaan toisen asteen opin­toihin tuetaan ja seu­rataan uuden lain mukai­sesti. Oppilaanohjaukseen

työpalaveri

Viestintä kouluyhteisössämme - Kasakkamäen koulu, Lahti 

Voiko työyh­teisön vies­tin­nässä onnistua? Me uskomme, että voi. Työ­hy­vin­voin­ti­ky­se­lyssä keväällä 2020 työyh­tei­sömme arvioi vies­tinnän onnis­tu­misen tulok­sella 4,71/5. Vastuu onnis­tu­neesta vies­tin­nästä on aina myös vas­taa­not­ta­jalla. Vastuuttaminen,

suomen kartta

On rikkautta oppia yhdessä! – OPPIVA-verkoston vuosi 2020 

Uudis­tu­neiden esi- ja perus­o­pe­tuksen ope­tus­suun­ni­telmien käyt­töö­no­tosta on nyt vie­räh­tänyt tovi. Kun­nissa tehdään paljon hyvää peda­go­giikan kehit­tä­mi­seksi. Uuden oppi­mis­kä­si­tyksen hal­tuunotto ja toi­min­ta­kult­tuurin kehit­tä­minen oppivana yhteisönä jatkuu