Lapset viittaavat oppitunnilla.

Lue ja innostu

Tältä sivulta löydät OPPIVA-ver­koston ajan­koh­taiset blo­gi­tekstit, artik­kelit, uutiset ja podcastit sekä syvä­op­pi­miseen pureu­tuvan OPPIVA Pore -jul­kaisun sisällöt. Ter­ve­tuloa mukaan!

Ps. Tila­sithan jo uutis­kir­jeemme?

Oppimisen Pohjantähdestä OPPIVA-verkostoon (osa 1) 

NPDL on kan­sain­vä­linen kou­luor­ga­ni­saation ja peda­go­giikan kehit­tä­mis­hanke. Ura­nuur­tajat Paula Vorne ja Vesa Äyräs ker­tovat Syvä­op­pi­misen eli NPDL-hankkeen tarinan ete­ne­mi­sestä Suo­messa. Artikkeli valottaa kehi­tys­ta­rinaa heidän näkökulmistaan.

OPPIVA Pore: julkaisuperiaatteet 

Kir­joi­tettu, videoitu tai ääni­tetty asian­­tuntija-artikkeli OPPIVA-ver­­­koston jul­kai­susarjan asian­­­tuntija-artik­­­kelit, videot tai podcastit on suun­nattu ope­tuksen ja oppi­misen ammat­ti­lai­sille: opet­ta­jille ja var­hais­kas­vat­ta­jille, reh­to­reille ja päi­vä­ko­din­joh­ta­jille sekä opetus-

Syväoppiminen kasvattaa tulevaisuuden kansalaiseksi 

Syvä­op­pi­misen tuoma riemu ei pysy kera­va­laisen Ahjon koulun rajojen sisällä, vaan viih­tyisyys ja hyvin­vointi leviävät myös lähia­lueille. Elä­män­tai­tojen har­joit­te­le­minen on noussut tär­keäksi oppi­misen muu­toksen myötä.

TUTKA-hanke vahvistaa turvataitoja ja itseluottamusta 

Vuoden 2020 lopussa päät­tyneen tur­va­tai­to­hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja nuorten kokemaa sek­su­aa­lista väki­valtaa.  Ope­tus­hal­li­tuksen rahoit­taman TUTKA Päijät-Hämeen tur­va­tai­to­kas­vatus -hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja

Kotoa kouluun -toiminta tekee oppilaan nähdyksi ja kuulluksi 

Turun ala­kou­luihin suun­nattu Kotoa kouluun -toi­minta tuo per­he­val­men­tajat avuksi, kun kou­lu­pois­saolot huo­les­tut­tavat. Toi­minta lisää yhteis­työtä sekä peh­mentää raja-aitoja koulun ja kodin välillä. Se myös kasvattaa

Koulun arjesta opettajien äänellä: Oppitunti nyt -podcast 

Perus­kou­lusta kir­joi­tetaan pit­kälti ongel­ma­kes­kei­sesti, ja aihe puhuttaa paljon täl­läkin het­kellä eri medioissa. Kes­kus­te­lussa ovat usein äänessä muut kuin opet­tajat. Rat­kai­sueh­do­tukset tun­tuvat jäävän sisäisen nokit­telun ja

Luottamus ja rohkeus avaavat ovia uudenlaisiin työtapoihin 

Huh, todella eri­koinen luku­vuosi on takana! Olette tehneet kou­luissa, päi­vä­ko­deissa ja ope­tusalan hal­lin­nossa hienoa ja arvo­kasta työtä poik­keuk­sel­li­sissa olo­suh­teissa. Tal­lessa on lukuisia uusia hyviä käytänteitä,

Hei sankarit, viitta niskaan ja kohti toimintaa! 

Otsikon sanoilla mai­nos­timme Oulussa viime vii­kolla jär­jes­tettyä Toivon Agenda ja Luetaan! -tapah­tumaa. Mainos jatkui: Miten olisi vir­tu­aa­li­vie­railu, luku­vinkki tai etä­työpaja omalle päi­vä­ko­ti­ryh­mälle, luo­kalle tai koko

Laaja-alaiset taidot hyvän elämän ohjeina 

”Jos joku kaipaa esi­mer­kiksi arvos­tusta, anna hänelle sitä. Jos joku kaipaa loh­du­tusta, lohduta häntä.” ”Välillä täytyy myös osata pyytää anteeksi ja antaa anteeksi. Se on

Apua arviointiin, OPPIVA-verkoston kouluttajakoulutus.

Apua arviointiin - voimaa verkostosta 

Suo­messa on val­mis­teltu kesä­kuussa 2018 alkaen koko­nai­suu­dis­tusta oppilaan oppi­misen ja osaa­misen arviointiin perus­o­pe­tuk­sessa. Uudis­tuksen taus­talla on ollut toi­saalta tarve sel­kiyttää arvioin­ti­normeja, toi­saalta on haluttu tuottaa

Laaja-alainen osaaminen on oppimisen yhteinen päämäärä 

Elo­kuussa lukio­laiset aloit­tavat opis­ke­lunsa ja yleis­si­vis­tyksen kar­tut­ta­misen uusien ope­tus­suun­ni­telmien mukai­sesti. Ope­tus­suun­ni­telman perus­teiden mukaan yleis­si­vistys koostuu arvoista, tie­doista, tai­doista, asen­teista ja tah­dosta, joiden avulla kriit­tiseen ja