Oppiva Pore -julkaisusarja

OPPIVA-ver­koston aktiivit, osal­lis­tujat ja yhteis­työ­kump­panit kir­joit­tavat täällä oppi­misen muu­tok­sesta ja kehit­tä­mi­sestä. Mistä haluaisit kir­joittaa tai kenen aja­tuksia haluaisit lukea? Ota yhteys ja ehdota!

Tutustu jul­kai­su­pe­ri­aat­teisiin: https://​oppi​va​ver​kosto​.fi/​o​p​p​i​v​a​-​p​o​r​e​-​j​u​l​k​a​i​s​u​p​e​r​i​a​a​t​t​e​et/

Yhteys­henkilö: Tarja Tuo­mainen, tarja.​tuomainen@​edita.​fi

 

Osallisuus on koko koulun asia 

Mitä on osal­lisuus, ja miten sitä edis­tetään? Osal­li­suuden edel­ly­tyksiä raken­netaan jat­ku­vasti, ja sen tuke­minen tar­vitsee laajoja raken­teita. Osal­li­suu­desta on sekä puhetta että puu­tetta. Puhetta siitä

Vertaisauditoinnilla uutta tietoa ja intoa kehittämiseen 

Ver­tai­sau­di­toinnin tavoit­teena on vah­vistaa sivis­tys­toimen johdon, päi­vä­kotien ja kou­lujen johdon ja opetus- ja kas­va­tus­hen­ki­löstön sys­tee­mistä vuo­ro­vai­ku­tusta ja peda­go­giikan ana­ly­tiikkaa kehit­tä­mis­työssä.  Sisältö Mil­laiseen pai­kal­liseen tietoon koulujen

Lahdessa tiedekasvatus kuuluu kaikille 

Lahden Jun­nu­Yli­opisto on tie­de­kas­va­tus­polku, jonka kautta kaikki lah­te­laiset lapset ja nuoret saavat yhden­ver­taisen mah­dol­li­suuden tutustua tie­teeseen ja oppivat kes­tävän elä­män­tavan taitoja. Lahden Jun­nu­Yli­opisto -toi­minta ja tiedekasvatus

Yksin vai tiimin voimalla kohti muutosta? 

Opetus- ja kas­va­tusa­lalla työn tulokset nähdään usein vasta pitkän ajan kuluttua muun muassa kan­sa­kunnan sivis­ty­nei­syytenä, osaa­misen paran­tu­misena, kan­sain­vä­lisenä kil­pai­lu­kykynä tai yksi­lö­ta­solla onnel­lisena elämänä. Hyvä viestintä

Koulun muutos ja taidollinen oppiminen – missä mennään nyt? 

Sisältö Juho Norrena Ope­tus­pääl­likkö, Lapuan kau­punki Koulu ja oppi­minen kie­tou­tuvat perin­teisiin yhteis­kunnan raken­teisiin. Yhteis­kunnan näkö­kul­masta halutaan hallita oppi­mista ja tuottaa sen kautta eri­tyi­sesti lap­sille ja

Esi- ja alkuopetuksen yhteistyön käynnistyminen koronan varjossa 

Esio­pe­tuksen opet­tajat ja yli­opiston nor­maa­li­koulun alkuo­pet­tajat suun­nit­te­livat Tam­pe­reella keväällä 2020 yhteistyön käyn­nis­tä­mistä, kun kau­pungin uusi var­hais­kas­va­tusyk­sikkö oli val­mis­tu­massa. Sisältö Tam­pereen kau­pungin Mus­ta­metsän esio­pe­tuksen opet­tajat ja

Oppimisvajeesta ja hyvinvointivelasta toivutaan syväoppimisen avulla (osa 1) 

Mil­laiset tavoitteet aut­tavat kou­lu­yh­teisöjä alkuun koro­na­pan­demian jälkeen? Artik­ke­lissa tar­kas­tellaan, miten syvä­op­pi­misen keinot voivat auttaa pois koro­na­kriisin aiheut­ta­masta hyvin­voin­ti­ve­lasta.  Sisältö “Pan­­­demia-ajan koet­te­le­mukset ovat olleet kuin kovaa

Koulujen ratkaisuja hyvinvointivelan nujertamiseen (osa 2) 

Artik­kelin toi­sessa osassa tar­kas­te­lemme koro­na­kriisin aiheut­tamaa hyvinvointivelkaa1 suo­ma­laisten kou­lujen näkö­kul­masta ja jaamme ideoita kol­mesta kou­lusta, miten niissä on kehi­tetty oppi­laiden hyvin­vointia tukevia käy­täntöjä. Täl­laisten hyvien

Oppimisen Pohjantähdestä OPPIVA-verkostoon (osa 2) 

Syvä­op­pi­misen tarinaan Suo­messa pureu­tuvan artik­kelin toi­sessa osassa käsi­tellään syvä­op­pi­misen idean leviä­mistä, NPDL-maaklus­­­terin roolia sekä kan­sain­vä­listä yhteis­työtä.  Sisältö Artik­kelin ensim­mäi­sessä osassa pureu­duttiin Oppi­misen Poh­jan­tähti -ohjelman perustamiseen

Oppimisen Pohjantähdestä OPPIVA-verkostoon (osa 1) 

NPDL on kan­sain­vä­linen kou­luor­ga­ni­saation ja peda­go­giikan kehit­tä­mis­hanke. Ura­nuur­tajat Paula Vorne ja Vesa Äyräs ker­tovat Syvä­op­pi­misen eli NPDL-hankkeen tarinan ete­ne­mi­sestä Suo­messa. Artikkeli valottaa kehi­tys­ta­rinaa heidän näkökulmistaan.