Oppiva Pore -julkaisusarja

OPPIVA-ver­koston aktiivit, osal­lis­tujat ja yhteis­työ­kump­panit kir­joit­tavat täällä oppi­misen muu­tok­sesta ja kehit­tä­mi­sestä. Mistä haluaisit kir­joittaa tai kenen aja­tuksia haluaisit lukea? Ota yhteys ja ehdota!

Tutustu jul­kai­su­pe­ri­aat­teisiin: https://​oppi​va​ver​kosto​.fi/​o​p​p​i​v​a​-​p​o​r​e​-​j​u​l​k​a​i​s​u​p​e​r​i​a​a​t​t​e​et/

Yhteys­henkilö: Tarja Tuo­mainen, tarja.​tuomainen@​edita.​fi

 

Koulun muutos ja taidollinen oppiminen – missä mennään nyt? 

Sisältö Juho Norrena Ope­tus­pääl­likkö, Lapuan kau­punki Koulu ja oppi­minen kie­tou­tuvat perin­teisiin yhteis­kunnan raken­teisiin. Yhteis­kunnan näkö­kul­masta halutaan hallita oppi­mista ja tuottaa sen kautta eri­tyi­sesti lap­sille ja

Esi- ja alkuopetuksen yhteistyön käynnistyminen koronan varjossa 

Esio­pe­tuksen opet­tajat ja yli­opiston nor­maa­li­koulun alkuo­pet­tajat suun­nit­te­livat Tam­pe­reella keväällä 2020 yhteistyön käyn­nis­tä­mistä, kun kau­pungin uusi var­hais­kas­va­tusyk­sikkö oli val­mis­tu­massa. Sisältö Tam­pereen kau­pungin Mus­ta­metsän esio­pe­tuksen opet­tajat ja

Oppimisvajeesta ja hyvinvointivelasta toivutaan syväoppimisen avulla (osa 1) 

Mil­laiset tavoitteet aut­tavat kou­lu­yh­teisöjä alkuun koro­na­pan­demian jälkeen? Artik­ke­lissa tar­kas­tellaan, miten syvä­op­pi­misen keinot voivat auttaa pois koro­na­kriisin aiheut­ta­masta hyvin­voin­ti­ve­lasta.  Sisältö “Pan­­­demia-ajan koet­te­le­mukset ovat olleet kuin kovaa

Koulujen ratkaisuja hyvinvointivelan nujertamiseen (osa 2) 

Artik­kelin toi­sessa osassa tar­kas­te­lemme koro­na­kriisin aiheut­tamaa hyvinvointivelkaa1 suo­ma­laisten kou­lujen näkö­kul­masta ja jaamme ideoita kol­mesta kou­lusta, miten niissä on kehi­tetty oppi­laiden hyvin­vointia tukevia käy­täntöjä. Täl­laisten hyvien

Oppimisen Pohjantähdestä OPPIVA-verkostoon (osa 2) 

Syvä­op­pi­misen tarinaan Suo­messa pureu­tuvan artik­kelin toi­sessa osassa käsi­tellään syvä­op­pi­misen idean leviä­mistä, NPDL-maaklus­­­terin roolia sekä kan­sain­vä­listä yhteis­työtä.  Sisältö Artik­kelin ensim­mäi­sessä osassa pureu­duttiin Oppi­misen Poh­jan­tähti -ohjelman perustamiseen

Oppimisen Pohjantähdestä OPPIVA-verkostoon (osa 1) 

NPDL on kan­sain­vä­linen kou­luor­ga­ni­saation ja peda­go­giikan kehit­tä­mis­hanke. Ura­nuur­tajat Paula Vorne ja Vesa Äyräs ker­tovat Syvä­op­pi­misen eli NPDL-hankkeen tarinan ete­ne­mi­sestä Suo­messa. Artikkeli valottaa kehi­tys­ta­rinaa heidän näkökulmistaan.

OPPIVA Pore: julkaisuperiaatteet 

Kir­joi­tettu, videoitu tai ääni­tetty asian­­tuntija-artikkeli OPPIVA-ver­­­koston jul­kai­susarjan asian­­­tuntija-artik­­­kelit, videot tai podcastit on suun­nattu ope­tuksen ja oppi­misen ammat­ti­lai­sille: opet­ta­jille ja var­hais­kas­vat­ta­jille, reh­to­reille ja päi­vä­ko­din­joh­ta­jille sekä opetus-

Syväoppiminen kasvattaa tulevaisuuden kansalaiseksi 

Syvä­op­pi­misen tuoma riemu ei pysy kera­va­laisen Ahjon koulun rajojen sisällä, vaan viih­tyisyys ja hyvin­vointi leviävät myös lähia­lueille. Elä­män­tai­tojen har­joit­te­le­minen on noussut tär­keäksi oppi­misen muu­toksen myötä.