Mitä on osallisuus, ja miten sitä edistetään? Osallisuuden edellytyksiä rakennetaan jatkuvasti, ja sen tukeminen tarvitsee laajoja rakenteita.
Osallisuudesta on sekä puhetta että puutetta. Puhetta siitä on siksi, että osallisuudesta on tullut yhteiskuntapoliittinen ihanne, jota edistetään eri palveluissa ja ylipäänsä yhteiskunnassa. Tästä on muotoutunut suorastaan ajattelutapa tai ohjelma.
Tutkijat ovat puhuneet jopa osallisuuskäänteestäi. Termillä kuvataan murrosta tavassa ajatella asioita. Suomessa tämä on näkynyt lisääntyneenä osallistumisoikeuksien korostumisena niin lastensuojelussa, yhdyskuntasuunnittelussa, nuorisotyössä kuin koulutuksessa. Osallisuuskäänteestä puhuttaessa esitetään myös kriittinen kysymys siitä, onko kansalaisten osallisuus radikaalisti muuttunut sen seurauksena, että heidän osallisuuttaan väitetään edistettävän entistä vahvemmin.
Huolimatta lisääntyneistä panostuksista osallisuuteen mittarit Suomessa eivät kuitenkaan ole osoittaneet, että koettu osallisuus olisi itsessään lisääntynyt. Siksi osallisuudesta on myös puutetta. Eri mittarit kouluterveyskyselyistä muihin nuorisotutkimuksiin osoittavat, että nuorten itsensä kokemat vaikutusmahdollisuudet ovat vielä rajalliset.
Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan yläkoulun 8. ja 9. luokan oppilaista vain joka yhdeksäs kokeeii, että hänellä on hyvät vaikutusmahdollisuudet koulussa. Kaiken lisäksi määrässä on pientä laskua vuodesta 2019 vuoteen 2021. Tämä on oikeastaan merkillistä. Samaan aikaan kun osallisuuteen on kiinnitetty huomiota, tulokset ovat heikentyneet. Ymmärrys on lisääntynyt, mutta töitä on vielä tehtävänä.
Vaikka kaikkien ikäryhmien osallisuutta on edistetty, lasten ja nuorten osallisuus on ollut erityisen vahvan huomion kohteena. Tälle on selkeä selitys, sillä lapsen oikeuksien sopimus korostaa lasten oikeutta osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Tosin lapsen oikeuksien sopimus puhuu itse asiassa kuulemisesta, mutta Suomessa on puhuttu enemmän osallistumisen ja osallisuuden käsitettä käyttäen.
Lapsen oikeuksia täsmentävä lapsen oikeuksien komitea on korostanut, että lapsen oikeus osallistua tarkoittaa velvoitteita aikuisille. On esimerkiksi rohkaistava lasta muodostamaan vapaasti oma mielipiteensä sekä luotava ympäristö, jossa lapsi voi käyttää oikeuttaan tulla kuulluksi. Erikseen komitea korostaa koulua ja koulutusta. Sen mukaan on luotava sekä sosiaalista ilmapiiriä, joka tukee osallistumista sekä luotava rakenteita, jotka mahdollistavat mielipiteiden esiintuomisen.iii
Lapsen oikeuksien edistäminen edellyttää siis, että julkinen valta tukee eri instituutioiden muuttumista enemmän osallistumista tukevaksi ja ylipäätään lapsilähtöiseksi. Tämä ei siis ole valinta, joka voidaan jättää tekemättä, jos aika ei riitä tai asia ei tunnu olevan kehittämisprioriteettien kärjessä. Osallisuus on julkisten toimijoiden vastuulla.
Juridisen velvollisuuden lisäksi osallisuuden edistämistä voidaan perustella monin muin tavoin. Osallisuuden edistäminen tuottaa oppimista vaikuttamisesta, yhteisestä keskusteluista ja erimielisyyksistä keskustelemisesta olennaisena osana muiden kanssa demokraattisessa yhteisössä elämistä. Kun lapset ja nuoret oppivat sanomaan mielipiteensä, voidaan myös luoda kasvuympäristöistä lapsiystävällisempiä.
Pitkällä tähtäimellä voi ajatella, että demokratia vahvistuu, kun ihmiset ovat kiinnostuneita yhteisistä asioista. Kyse on myös siitä, että suomalainen yhteiskunta on vahvempi, jos mahdollisimman moni voi kokea kuuluvansa lähiyhteisöihin ja yhteiskuntaan.
Koko koulu mukaan
Englanninkielisessä kirjallisuudessa asetetaan vastakkain koko koulun tasoiset (ns. whole school approach) ja vaikkapa yksittäisen oppiaineen muuttamiseen tähtäävät toiminnot. Ajatuksena on usein, että koko koulun tasoisia toimintoja tarvitaan silloin, kun tähdätään laajoihin kasvatuksellisiin päämääriin. Tällöin tehokkainta on, kun koulun arkinen toiminta näyttää joka ikinen päivä, mitä tavoiteltu päämäärä elettynä todellisuutena ja arjessa kohdattuna yhteisöllisenä voimavirtana tarkoittaa. Näin toiminta yhdistyy tietoon, ja yhteisön tila tukee oppisisältöjä.
Osallisuuden edistäminen on kiistatta asia, joka täyttää edellä kuvatun koko koulun tasoisen tavoitteen. Esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sanovat asian varsin vahvasti: ”Koulutyö järjestetään siten, että sen perustana on oppilaiden osallisuus ja kuulluksi tuleminen.iv Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tässä osallisuus ei hahmotu muiden sisältöjen lisäksi tai edes yhdeksi tärkeäksi sisällöksi, vaan suorastaan perustaksi. Samalla katkelma toimii esimerkkinä siitä, että maassamme tavataan samaistaa kuulluksi tuleminen ja osallisuus.
Vastaavasti perusopetuslaki toteaa opetuksen järjestäjän tehtäväksi edistää kaikkien oppilaiden osallisuutta sekä huolehtia siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen sekä ilmaista mielipiteensä oppilaan asemaan liittyvistä asioista.v
Molemmat edellä lainaamani esimerkit osoittavat, että lapsen oikeudet ovat yhä enemmän tulleet osaksi myös koulutuksen ohjausta. Osallisuutta koskeva ajattelu on kehittynyt. Käytännössä muutoksia voi hahmottaa seuraavan esimerkin kautta. Vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteissa puhuttiin osallisuudesta, mutta sillä tarkoitettiin osallistumista yhteiskuntaan. Vuoden 2014 perusteissa katse on kehittynyt osallisuuteen koulussa.
Fokus on siirtynyt koulun ulkopuolisesta osallistumisesta vahvaan osallisuuteen koulukulttuurin sisällä. Sitä kautta vaatimukset ovat syväluotaavampia.vi Lisäksi lapsen oikeuksien vahvistumista kuvaa se, että johdonmukaisesti puhutaan jokaisen oppilaan mahdollisuudesta osallistua ja ilmaista mielipiteensä.
Kenen vastuulle osallisuuden tukeminen sitten yllä kuvatun perusteella kuuluu? Perusvastaus lienee, että lopulta asia on yksinkertainen. Osallisuuden edistäminen edellyttää yhteisöllisiä rakenteita. Yhteisöä taas voi kehittää vain yhteisönä. Kyseessä on joukkuelaji, ei yksilölaji. Yhteisöä voi lisäksi kehittää vain pitkäkestoisesti kestävyyslajina, ei pikajuoksuna. Tämän takia osallisuutta ei voida palauttaa vaikkapa oppilaskunnasta, tukioppilastoiminnasta tai Vihreä lippu -toiminnasta vastaavan ohjaavan opettajan harteille. Heillä toki voi olla ja kannattaakin olla selkeä oma asema ja tehtävä osana osallisuustoimintaa tukevaa ja harkittua kokonaisuutta.
Osallisuuden tukeminen edellyttää laajoja rakenteita. Siksi siihen sopii erityisen hyvin valmentajataustaisen rehtorina toimineen Seppo Pulkkisen väitöskirjassaan kiteyttämä pedagogisen johtamisen ydinoivallus: ”Tiimitoiminta, jaettu johtajuus ja koko henkilöstön saaminen mukaan kouluyhteisön kehittämiseen ovat sellaisia johtajuuden elementtejä, jotka toimivat rehtorin työssä paremmin kuin pääasiassa punaisen valon takana rehtorin kansliassa tapahtuva ”oikeisiin asioihin” keskittyvä asiajohtaminen.viii Osallisuuden edistäminen kuuluu luontevasti osaksi koulun tiimien työtä, jota tukee rehtorin asialle osoittama kiinnostus ja arvostus.
Osallisuus paikantuu toisinaan tempauksiksi tai toimintapäiviksi. Vaikkapa lapsen oikeuksien päivä 20. marraskuuta onkin luonteva ajankohta nostaa osallistumisoikeuksia esille niin lapsille itselleen, heidän huoltajilleen kuin koko kouluyhteisölle. Yksi päivä tai edes viikko vuodessa ei riitä – lapsen oikeuksia pitäisi edistää joka ikinen päivä.
Osallisuuden tukeminen on parhaimmillaan pitkäkestoista, jatkuvaa ja systemaattista. Kouluissa tämä tarkoittaa käytännössä osallisuuden nivomista myös osaksi koulua ohjaavia dokumentteja ja suunnitelmia. Asia näkyisikin ihanteellisimmillaan niin koulu- ja kuntakohtaisissa opetussuunnitelmissa, oppilashuoltosuunnitelmassa, mutta myös koulujen vuosisuunnitelmissa.
Mitä osallisuus oikein on?
Olen tähän asti karttanut kimuranttia ydinkysymystä. On aika tarttua härkää sarvista ja kysyä, mitä osallisuus on. Jotta voidaan puhua, miten osallisuutta edistetään, tulee jollakin tavalla ratkaista, mitä oikeastaan edistetään. Aivan helppo tehtävä ei ole kyseessä.
Osallisuutta voidaan hahmottaa kahden toisiinsa liittyvän, mutta kuitenkin erillisen perusulottuvuuden kautta. Näitä voidaan kutsua osallisuuden poliittiseksi ja sosiaaliseksi ulottuvuudeksi. Poliittisella ulottuvuudella ei tietenkään viitata puoluepolitiikkaan. Tämän ulottuvuuden kieliopin käsitteitä ovat vaikuttaminen, osallistuminen, vallan saaminen ja siitä seuraavan vastuun kantaminen sekä muutoksien mahdollisuuksien näkeminen omassa lähiympäristössään.
Oppimistavoitteena on saada taitoja siitä, miten asioita ratkaistaan, ja tuntumaa siihen, että ihmiset voivat itse muuttaa omaa maailmaansa paremmaksi keskustellen ja yhdessä tehden. Osallisuuden sosiaalisen ulottuvuuden voimakäsitteitä ovat yhteisöllisyys, kuuluminen, jakaminen, jäsenyys ja hyväksi tuleminen. Osallisuuden sosiaaliset ulottuvuudet yhdistävät tietoa ja toimintaa ja tunteita. Myönteiset itseen kohdistuvat yhteisölliset tunteet ovat tärkeä osa toimintaa ja identiteettiä.viii Molempia osallisuuden ulottuvuuksia voidaan ohjata.
Filosofi Axel Honnethin tavoin voi korostaa, että ihminen näkee itsensä kykenevänä, osaavana ja arvokkaana vain silloin, kun muut tunnustavat hänen arvonsa yhteisölleix. Tällöin lapselle tai nuorelle kerrotaan, että häntä arvostetaan ja hänet nähdään omana itsenään tärkeänä osana yhteisöä. Tällä kokemuksella on räjähtävää voima. Se luo mahdollisuuksia hyvän kierteille.
Olen omassa työssäni sekä tutkijana että kehittäjänä huomannut, että nämä asiat on hyvä erottaa toisistaan, jotta kirkastuisi, mitkä ovat työn tavoitteet ja millaisia näihin tavoitteisiin johtavat menetelmät. Oppilaskunnan hallituksen aseman kasvattaminen vaikkapa opettajankokouksissa voi olla tehokas tapa tuoda oppilaitten näkemyksiä päätöksentekoon, mutta se ei automaattisesti rakenna kaikkien yhteisöllisyyttä ja jäsenyyttä. Ryhmäsuhteita tukevat toiminnalliset harjoitteet taas voivat vahvistaa yhteistoimintaa ja myönteistä riippuvuutta toisista ihmisistä, mutta eivät välttämättä tuota mielipiteiden ilmaisun kanavia.
Tarvitaan toimintoja, jotka tukevat sekä osallisuuden sosiaalisia puolia että poliittisia. Kun menetelmien kirjo on sopivan laaja, nämä kaksi ulottuvuutta yhdistyvät toisiinsa.
Omaa osallisuusymmärrystä voi kehittää tutustumalla keskeisiin osallisuusmalleihin. Sytykkeitä omaan ajatteluun ja innostumiseen kouluosallisuudesta saa vaikkapa Roger Hartin, Harry Shierin tai Cahillin ja Dadvandin malleista. Uudemmat osallisuusmallit myös pyrkivät yhdistämään sosiaalisen osallisuuden edistämisen edellytyksenä sille, että voidaan tehokkaasti tukea kaikkien vaikuttamista ja mielipiteen ilmaisua. Toisin sanoen osallisuuden sosiaaliset ja poliittiset ulottuvuudet nähdään toisistaan riippuvina sekä teorian että käytännön toimien tasolla.
Ajatuksena on, että ryhmän ja yhteisön on oltava turvallinen, jotta omat ajatukset voivat virrata vapaana. Esimerkkinä edellä kuvattujen mallien lisäksi voidaan ottaa Laura Lundyn oivallinen malli, joka kiteytyy neljään ulottuvuuteen. Lundy myös kuvaa, miten näitä ulottuvuuksia tulisi edistää. Malli on otettu käyttöön monissa nuorten osallisuutta edistävissä ohjelmissa.
- Rakenna lapsille turvallinen ja kaikki mukaan ottava (inklusiivinen) tila, jossa lapset voivat ilmaista mielipiteitään.
Tällöin on huomioitava, että lapsia kannustetaan ja osallistumisen esteet poistetaan. Huomio on siinä, että jokainen lapsi, ei vain esimerkiksi äänekkäimmät ja rohkeimmat, pääsee osallistumaan. - Ääni. Tarjoa riittävää ja tarkoituksenmukaista informaatiota. Ohjaa ja fasilitoi mielipiteiden ilmaisua.
Tämä edellyttää, että lapsille annetaan tietoa, miten he voivat osallistua sekä luodaan rehellinen kuva siitä, miten ja mihin he voivat osallistua. - Yleisö. Varmista, että lasten mielipiteet tuodaan sellaisen ihmisen tai ihmisten tietoon, joilla on velvollisuus kuunnella heidän näkemyksiään.
Jotta tämä voidaan toteuttaa, on oltava lapsille ja työyhteisölle läpinäkyvä tapa huolehtia mielipiteiden kuulemisesta ja dokumentoinnista. - Varmista, että lasten näkemykset otetaan vakavissaan ja milloin mahdollista, niiden pohjalta toimitaan.
Tämä ulottuvuus vaatii, että on olemassa menettelytavat lasten näkemysten käsittelylle. Lisäksi lapsille on tiedotettava, millaisiin tuloksiin tämä johti ja miksi.x
Lundyn mallissa sosiaalinen ulottuvuus on pohjana tilan luomiselle. Poliittinen osallisuus taas jaetaan kolmeen osaan, mielipiteiden ilmaisuun, niiden kuuntelemiseen sekä niiden pohjalta toimimiseen. Kaikki nämä kolme ulottuvuutta edellyttävät lasten kanssa vuorovaikutusta, aikuisten toimintaa mutta myös toimintaa ohjaavia velvoittavia rakenteita.
Oppilaskunnasta arjen kohtaamisiin
Maassamme lasten ja nuorten osallisuutta hahmotetaan usein edustuksellisia rakenteita heijastelevien ryhmämuotoisten toimintojen kautta. Siksi nuorten osallisuuden ainoana kuntalaissa mainittuna mekanismina on nuorisovaltuusto, ja perusopetuslaki puhuu oppilaskunnasta ja sen hallituksesta.
Edustukselliset rakenteet ovat eittämättä osa toimivaa osallisuustyötä. Itsessään ne eivät kuitenkaan riitä. Tämän todistaa jo sekin, että huolimatta siitä, että oppilaskunnat kirjattiin perusopetuslakiin vuonna 2013 eli lähes kymmenen vuotta sitten, ovat kouluterveyskyselyn osallisuutta koskevat mittarit kiltisti sanoen vaatimattomalla tasolla. Siksi tarvitaan oheen erilaisia toimintoja, jotka tukevat osallisuutta ja sen ulottuvuuksia.
Oppilaskuntien yhtenä hankaluutena voi pitää sitä, että ne ovat koko koulun tasoisia ja saattavat sen vuoksi etääntyä eletystä luokkahuonearjesta. Tämän takia on pyritty kehittämään toimintoja, joissa osallisuutta voitaisiin tukea yhdessä oman luokan toiminnassa. Yhtenä ratkaisuna tähän on luokkavaltuusto. Aiheesta oppaan kirjoittanut kasvatustieteen tohtori Antti Moilanen huomauttaa, että kouluissa on verrattain vähän demokraattisia kokouksia, joissa kaikilla oppilailla olisi mahdollisuus oppia yhdessä. Luokkavaltuustossa luokan oppilaat kokoontuvat yhdessä keskustelemaan ja päättämään asioista. Tämän myötä tapahtuu oppimista. Luokkavaltuusto voidaan myös kytkeä toimimaan oppilaskunnan hallituksen kanssa. Myös luokkavaltuusto tarvitsee aktiivista ohjaamista sekä halua jakaa opettajalle kuuluvaa valtaa oppilaille. xi
Oppilaskunnat, luokkavaltuustot ja muut kuulemiset ovat esimerkkejä toiminnoista, joilla oppilaiden osallisuutta rakennetaan. Ne ovat keinoja tuoda oppilaiden mielipiteitä esiin. Mielipiteiden esittämisen pitäisi liittyä myös päätöksentekoon kouluissa. Laura Lundya ja muita osallisuustutkijoita seuraten näiden toimintojen kehittämiseen tulee liittyä myös kouluyhteisölle itselleen läpinäkyvä tapa, millä näiden tuottamia tuloksia käsitellään ja miten nämä vaikuttavat päätöksentekoon.
Roger Hartin perusohjeen mukaan osallisuutta voidaan aidosti rakentaa vain siellä, missä lapsille ja nuorille itselleen kuvataan rehellisesti, millaiset heidän toimintamahdollisuutensa ovatxii. Rehellisyyttä tarvitaan, jotta lapset ja nuoret voivat tietää, mitä heillä on oikeus odottaa ja mitä heiltä itseltään odotetaan.
Erilaisten mallien lisäksi on kuitenkin huomattava, että osallisuuden edellytyksiä rakennetaan joka ikinen päivä. Voikin väittää, että osallisuuden edistämisessä on koulussa kyse paitsi ylläkuvatuista läpinäkyvistä rakenteista, myös vuorovaikutuskulttuurista. Asiaa voi kuvata tietoisesti ohjatun kasvuyhteisön ja siellä vallitsevien käytäntö tukevien arvojen kautta. Huomio kiinnittyy arkeen ja koulun tapauksessa erityisesti opetusmenetelmiin. Tällöin voi kysyä, vahvistavatko ne oppilaiden kykyä ilmaista mielipiteitään ja tuottavatko ne oppimista siitä, miten asioita ratkaistaan yhdessä rauhanomaisesti.
Osallisuutta edistetään kouluissa parhaiten siten, että luodaan arjen käytänteitä, joissa osallisuuden on mahdollista toteutua. Osa näistä rakenteista on mallinnettuja ja ne on kirjattu osaksi koulun suunnitelmaa. Osa taas on luonteeltaan arjen osallisuutta, jossa vahvistetaan osallisuuden tuntua ja lasten oikeuksia päivittäin. Kollegani Reetta Niemen kanssa olemme hahmottaneet tätä seuraavalla taulukolla. Siinä ajattelemme, että osallisuus on yhdistelmä tunnustettua asemaa, tämän aseman pohjalta syntynyttä toimintaa ja koettua tunnetta siitä, että on voinut osallistua. Koulussa tämän pitäisi näkyä sekä sanoissa, teoissa että ihmisten välisissä vuorovaikutussuhteissa.
Jo pitkään on todettu, että osallisuuden edistämisestä on toisinaan helpompi puhua kuin tehdä sitä käytännössä. Kehittämissuunniksi on hahmotettu sitä, että osallisuudessa pitäisi päästä eroon pelkästä nuorten mielipiteiden kuuntelemisesta eli konsultaatioista ja päästä vahvemmin tukemaan lasten ja nuorten roolia yhteisössään. Samoin on korostettu sitä, että osallisuuden tukemisessa erilaisten mallien ja menetelmien tunteminen on hyödyksi, mutta samalla tulisi olla taju mallien työkaluluonteesta ja siitä, että mikään malli ei itsessään takaa osallisuutta. Siksi osallisuuden edistämisessä tarvitaan rakenteiden lisäksi käytännön viisautta.
Osallisuutta voidaan tukea monin eri tavoin. Perustana on lapsia ja nuoria kunnioittava ja heidän oikeuksiaan arvostava asenne. Tämä asenne voi muuttua käytännöksi monin eri tavoin. Kouluissa osallisuus on parhaimmillaan koko koulun yhteinen tehtävä, johon sitoudutaan ja jota tuetaan johtamisella, suunnitelmilla ja tiimirakenteilla. Parhaimmillaan tämä näkyy yhdistelmänä edustuksellisia rakenteita ja arjen osallisuutta, yksilö- ja ryhmätasoa sekä etukäteen suunniteltua ja arjen kohtaamisen ihmeisiin tarttuvaa.
Teksti: Tomi Kiilakoski
Viitteet
[i] Bherer ym. 2016.
[ii] THL. Kouluterveyskyselyn tulokset.
[iii] Lapsen oikeuksien komitea 2009.
[iv] Opetushallitus 2014, 35.
[v] Perusopetuslaki, 47 a §.
[vi] Ks. tarkemmin Kiilakoski 2017.
[vii] Pulkkinen 2011, 176.
[viii] Maunu & Kiilakoski 2018.
[ix] Honneth 2005.
[x] Lundy 2007.
[xi] Moilanen 2019.
[xii] Hart 1992.
[xiii] Hivenen muokattu julkaisusta Kiilakoski & Niemi 2021, 194.
Lähteet
Bherer L., Dufour P. and Montalbeault, F. (2016) The participatory democracy turn: an introduction. Journal of Civil Society 12(3), 223–230.
Hart R. A. (1992) Children’s Participation: From Tokenism to Citizenship. UNICEF Innocenti Essays No. 4, International Child Development Centre of UNICEF, Florence.
Honneth, A. (2005). The Struggle for Recognition. The Moral Grammar of Social Conflicts. Cambridge: Polity Press.
Kiilakoski, T. (2017) ”Niillähän se on se viimenen sana” – nuoret osallisuudestaan yläkoulussa. Teoksessa A. Toom, M. Rautiainen & J. Tähtinen (toim.) Toiveet ja todellisuus. Kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Kasvatusalan tutkimuksia 75, Suomen Kasvatustieteellinen seura, 253–282.
Kiilakoski, Tomi & Niemi, Reetta (2021) How to Recognise and Support Participation in Schools: Critical Considerations. Teoksessa Jenna Gillett-Swan & Nina Thelander (toim.) Children’s Rights from International Educational Perspectives. Transdisciplinary Perspectives in Educational Research, vol 2. Cham: Springer, 189-202.
Lapsen oikeuksien komitea (2009) Yleiskommentti Nro 12. Lapsen oikeus tulla kuulluksi. Lapsiasiavaltuutetun toimisto. https://lapsiasia.fi/documents/25250457/37288006/CRC_C_GC_12_julkaisu.pdf/9daac47a-f69f-3258-be52-0d0e34380e69/CRC_C_GC_12_julkaisu.pdf?t=1465380818000 (7.11.2022)
Lundy, L. (2007). ‘Voice’ is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal 33(6), 927-942
Maunu, A. & Kiilakoski, T. (2018) Ohjausta osallisuuteen? - Sosiaalinen ja poliittinen osallisuus ammattiin opiskelevien nuorten arjessa. Aikuiskasvatus 38(2), 112–129.
Moilanen, Antti (2019) Luokkavaltuusto. Opas kouludemokratian edistämiseen. Opinkirjo. https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2020/01/Luokkavaltuusto_opas-kouludemokratian-edistamiseen.pdf (7.11.2022)
Opetushallitus (2014) Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2014:96. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf (7.11.2022)
Perusopetuslaki 21.8.1998/628. Finlex. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 (7.11.2022)
Pulkkinen, S. (2011) Valmentajataustan merkitys rehtorin työssä. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/26515/9789513942052.pdf?sequence=2&isAllowed=y (7.11.2022)
THL (2021) Kouluterveyskyselyn tulokset. Osallistuminen ja vaikuttaminen. Hyvät vaikutusmahdollisuudet koulussa. https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/ktk/ktk1/summary_trendi?alue_0=600836&mittarit_0=200138&mittarit_1=200287&mittarit_2=199930&sukupuoli_0=143993# (7.11.2022)