Koulutuksen päämääränä on rakentaa yhteinen ymmärrys pedagogisen tietojohtamisen keskeisistä käsitteistä, tarpeista ja mahdollisuuksista.
OPPIVA-verkoston toteuttama Pedagoginen tietojohtaminen ja oppimisanalytiikka -koulutuskokonaisuus tukee opetuksen järjestäjiä ja kouluja toimintakulttuurin muutoksessa. Koulutuksen päämääränä on rakentaa yhteinen ymmärrys pedagogisen tietojohtamisen keskeisistä käsitteistä, tarpeista ja mahdollisuuksista.
Koulutuskokonaisuus käynnistyi syyskuussa 2023 avauswebinaarilla, jossa professori Pirjo Ståhle valotti osallistujille modernin tietojohtamisen maailmaa. Puheenvuoron innoittamina osallistujat pääsivät jakamaan ajatuksiaan pienryhmissä ja keskustelusta kumpusi oitis konkreettisia oivalluksia: tieto ei ole pelkästään abstrakti käsite vaan voimavara, joka voi auttaa kouluja ja oppilaitoksia tekemään parempia päätöksiä oppimisen edistämiseksi.
Ajan hermolla olevaa tietoa tarvitaan vastaamaan jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin. Koulumaailma kehittyy, oppijoiden tarpeet muuttuvat, ja tietojohtaminen tarjoaa välineitä näihin tarpeisiin vastaamiseksi. Tärkeää on myös se, että tieto on kohdennettu oikeille kohderyhmille sopivaksi. Turha tieto rajataan pois, jotta resurssit ja aika voidaan kohdentaa olennaisiin asioihin.
Suunnitelmallisuus tiedon keräämisessä on avainasemassa. Ennen tiedon keräämistä on harkittava tarkkaan, mihin tarkoitukseen tietoa tarvitaan ja miten se voidaan parhaiten prosessoida ja hyödyntää.
Keskustelu jatkuu webinaarisarjan toisessa osassa lokakuussa. Tuolloin tarkastelemme Tampereen ja Lappeenrannan johdolla pedagogista tietojohtamista käytännössä - haasteita, ratkaisuja, onnistumisia ja epäonnistumisia. Miten pedagoginen tietojohtaminen näyttäytyy käytännössä ja mikä on tällä hetkellä mahdollista?
Teksti: Niina Kesämaa, asiantuntija, Suomen eOppimiskeskus
Lisätietoja koulutuskokonaisuudesta: Pedagoginen tietojohtaminen -koulutuskokonaisuus
Lue lisää:
Innovation Camp Luleå -innovaatiokilpailu huipentui voittajatiimin palkitsemiseen
Innovation Camp Luleå keräsi lähes 100 opettajaa ja opiskelijaa Pohjois-Ruotsista ja -Suomesta työskentelemään vihreän siirtymän
Oppilaiden kohtaaminen ja kukoistaminen opetusalan henkilöstöä eteenpäin ajavia voimia
Kyselyn tarkoituksena oli kuulla ja ymmärtää, millaisia ajatuksia opetustoimen henkilöstöllä on ammatistaan, työyhteisöstään ja alan
Yhtenäisyys tasoittaa peruskoulun oppilaan polkua
Yhtenäisempi peruskoulu -teos (2024) avaa rohkeita ja kestäviä koulun kehittämisen ratkaisuja eri puolilta Suomea. OPPIVA-verkosto