Oppiva-uutiset

Mitä uutta oppi­misen ja sen kehit­tä­misen ken­tässä tapahtuu?
Lue, seuraa ja ehdota aihetta!

 

Näkökulmia, ideoita ja työkaluja oppilaiden osallisuuden vahvistamiseen 

Opet­tajat oppi­laiden osal­li­suuden vah­vis­tajina -kou­lu­tukset tar­joavat mah­dol­li­suuden vah­vistaa koko kou­lu­yh­teisön ja/​​​tai yksit­täisten opet­tajien osaa­mista teeman parissa. Ope­tus­toimen hen­ki­lös­tölle on tar­jolla eri­laisia Opet­tajat oppi­laiden osal­li­suuden vahvistajina

Kevään 2022 webinaarien tallenteet 

Alta löydät linkit tal­len­teisiin kevään 2022 kou­lu­tuk­sista ja työ­pa­joista. Tal­lenteet ovat kat­sot­ta­vissa 10.6.2022 asti.    1. Miten koulu/​​​päiväkoti viestii muut­tu­vassa maa­il­massa? Kou­lut­tajana Noora Jokinen Päiväkodin

STEAM in Oulu esittäytyy: uusi käsikirja julkaistu 

Oulussa kehi­tetään mää­rä­tie­toi­sesti STEAM-peda­­­go­­­giikkaa tule­vai­suuden haas­teisiin vas­taa­mi­seksi.  STEA­Missa käy­tetään tek­niikkaa, luon­non­tie­teitä ja tai­detta lähes­ty­mis­ta­poina oppi­joiden itseoh­jau­tu­vuuden, vuo­ro­vai­ku­tus­tai­tojen ja kriit­tisen ajat­telun opet­ta­miseen. Se edistää luo­vuutta ja

Kevään 2022 webinaarit OPPIVA-verkostossa 

Ter­ve­tuloa OPPIVA-ver­­koston webi­naa­reihin keväällä 2022! Alla on tiedot ja ajan­kohdat kevään 2022 kou­lu­tuk­sista ja työ­pa­joista. Tar­jolla on muun muassa arviointiin, vies­tintään ja luo­vuuteen liit­tyviä tapahtumia.

Uudet lukutaidot -ohjelma edistää mahdollisuuksia oppia digiajan taitoja 

Uudet luku­taidot -kehit­tä­mis­oh­jelma edistää lasten ja nuorten tasa-arvoista mah­dol­li­suutta oppia tieto- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gista (tvt) osaa­mista, media­lu­ku­taitoa ja ohjel­moin­tio­saa­mista koko maassa. Ope­tuksen ja var­hais­kas­va­tuksen osaa­misen kehit­ty­misen tueksi on nyt saa­ta­villa uusia käy­tän­nön­lä­heisiä oppaita sekä muita esi­merkkejä ja vinkkejä.  Kehit­tä­mis­oh­jel­massa on aiemmin jul­kaistu perus­o­pe­tukseen kuvaukset oppilaan hyvästä tvt-osaamisesta,

Alkuluokkatoiminnasta positiivisia kokemuksia Nurmijärvellä 

Alku­luok­ka­toi­minnan pilot­ti­hank­keesta on saatu myön­teistä palau­tetta, ja toi­minta on tar­koitus vaki­naistaa vuoteen 2023 men­nessä.  Alku­luok­ka­toi­mintaan siir­ty­minen lähti Nur­mi­jär­vellä aja­tuk­sesta, miten alkuo­pe­tuksen yhteis­työtä voisi syventää kuntatasolla

OPPIVA-verkosto kokoontui kehittämispäiville Lahteen lokakuussa 2021 

OPPIVA-ver­­­koston kehit­tä­mis­päiviä vie­tettiin 14.-15.10.2021 Lah­dessa. Päiviin mahtui moni­puo­lista ohjelmaa, kult­tuuria ja ihmisten koh­taa­mista. Tapah­tuman ensim­mäinen päivä vie­tettiin Sibe­lius­ta­lolla. Aamu­päivän ohjelma oli osa Lahti - Euroopan

Turvallinen Oulu -hanke: Uusia opetusmateriaaleja tunne- ja turvataitokasvatukseen 

Tur­val­linen Oulu -hank­keessa on jul­kaistu uutta tur­va­tai­to­kas­va­tuksen ope­tus­ma­te­ri­aalia.  Tur­val­linen Oulu -hank­keessa on val­mis­tunut tunne- ja tur­va­tai­to­kas­va­tuksen ope­tus­ma­te­ri­aaleja val­ta­kun­nal­liseen käyttöön. Ope­tus­ma­te­ri­aalien avulla voidaan vah­vistaa lasten itsetuntoa,

TUTKA-hanke vahvistaa turvataitoja ja itseluottamusta 

Vuoden 2020 lopussa päät­tyneen tur­va­tai­to­hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja nuorten kokemaa sek­su­aa­lista väki­valtaa.  Ope­tus­hal­li­tuksen rahoit­taman TUTKA Päijät-Hämeen tur­va­tai­to­kas­vatus -hankkeen tavoit­teena oli ennal­taeh­käistä lasten ja

Kotoa kouluun -toiminta tekee oppilaan nähdyksi ja kuulluksi 

Turun ala­kou­luihin suun­nattu Kotoa kouluun -toi­minta tuo per­he­val­men­tajat avuksi, kun kou­lu­pois­saolot huo­les­tut­tavat. Toi­minta lisää yhteis­työtä sekä peh­mentää raja-aitoja koulun ja kodin välillä. Se myös kasvattaa

Luottamus ja rohkeus avaavat ovia uudenlaisiin työtapoihin 

Huh, todella eri­koinen luku­vuosi on takana! Olette tehneet kou­luissa, päi­vä­ko­deissa ja ope­tusalan hal­lin­nossa hienoa ja arvo­kasta työtä poik­keuk­sel­li­sissa olo­suh­teissa. Tal­lessa on lukuisia uusia hyviä käytänteitä,

Laaja-alaiset taidot hyvän elämän ohjeina 

”Jos joku kaipaa esi­mer­kiksi arvos­tusta, anna hänelle sitä. Jos joku kaipaa loh­du­tusta, lohduta häntä.” ”Välillä täytyy myös osata pyytää anteeksi ja antaa anteeksi. Se on