Lahden JunnuYliopisto on tiedekasvatuspolku, jonka kautta kaikki lahtelaiset lapset ja nuoret saavat yhdenvertaisen mahdollisuuden tutustua tieteeseen ja oppivat kestävän elämäntavan taitoja. Lahden JunnuYliopisto -toiminta ja tiedekasvatus on osa opetusta ja opetussuunnitelmaa.
Sisältö
Lahdessa tiedekasvatus tavoittaa yhdenvertaisesti kokonaisia ikäluokkia
”Kaikki lahtelaiset lapset ja nuoret saavat tasa-arvoisen mahdollisuuden tutustua tieteeseen ja he oppivat kestävän elämäntavan taitoja. JunnuYliopisto avaa uusia mahdollisuuksia tulevaisuuteen.”
Lahdessa on jo pitkään tunnistettu lapsille ja nuorille suunnatun tiedekasvatuksen merkityksellisyys. Yhteistyömalleja varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja lukiokoulutukseen on rakennettu pitkäjänteisesti erityisesti luonnontieteiden tiedekasvatuksen osalta.
Kohdennetusti tiedekasvatusta on tehty jo viiden lukuvuoden ajan: Tiedeluokka SOLUn ja Yrityskylä Yläkoulun vierailuista muodostuva Lahden 9. luokkien vierailuohjelma tavoittaa kaikki kaupungin kyseisen ikäluokan oppilaat jo viidennettä lukuvuotta.
Kun samankaltainen toimintamalli oli todettu toimivaksi myös Lahden kaupungin kulttuuriohjelmassa sekä LUT-yliopiston Junior University –toiminnassa, innostuttiin Lahdessa kokonaisen tiedekasvatusmallin luomiseen, joka tarjoaisi mahdollisimman monelle alueen lapselle ja nuorelle tasavertaisen mahdollisuuden tutustua tieteeseen ja kriittiseen ajatteluun. Tätä ideologiaa toteuttamaan syntyi Lahden JunnuYliopisto.
Lahdessa on hyvät perinteet korkeakoulujen välisen yhteistyön tekemisessä, joten Lahden JunnuYliopiston alkuaskeleista saakka oli selvää, että toimintaa suunnitellaan yhteistyössä kaupungin ja Lahdessa toimivien korkeakoulujen kesken. Lahden JunnuYliopisto onkin Lahden kaupungin, Helsingin yliopiston, LAB-ammattikorkeakoulun, LUT-yliopiston sekä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen yhdessä toteuttama, varhaiskasvatuksesta lukiokoulutukseen ulottuva ainutlaatuinen tiedekasvatuspolku.
Helsingin yliopiston Tiedekasvatusverkostoon kuuluva Päijät-Hämeen LUMA-keskus on tehnyt monipuolista, luonnontieteisiin ja matematiikkaan keskittyvää tiedekasvatusta Lahdessa vuodesta 2013 saakka. LUT-yliopistolla on puolestaan vahvaa tiedekasvatustoimintaa Lappeenrannassa, johon LAB-ammattikorkeakoulu on tullut mukaan.
Lahti ja Lappeenranta ovat käynnistäneet yhteistyön rakentamisen ja nyt tiedekasvatusta edistetään myös kaupunkitasoisesti. Yksi aktiivisesti etenevän yhteistyön osa-alueista on kokonaisia ikäluokkia kattava tiedekasvatuskonsepti sekä kaupunkien LUMA-tiedeluokkien, Tiedeluokka SOLUn ja Tiedeluokka Polun välisen yhteistyön rakentaminen.
Lahden JunnuYliopiston visio 2030
”Kaikki lahtelaiset lapset ja nuoret saavat tasa-arvoisen mahdollisuuden tutustua tieteeseen ja he oppivat kestävän elämäntavan taitoja. JunnuYliopisto avaa uusia mahdollisuuksia tulevaisuuteen.”
JunnuYliopiston kautta lapsi ja nuori
- oppii kriittisen ajattelun taitoja
- innostuu tieteestä ja korkeakouluopinnoista
- ymmärtää, miten ongelmia ratkotaan monitieteisesti yhteistyössä
- omaksuu kestävän elämäntavan (ja kriittisen ajattelun taitoja)
- tunnistaa vaihtoehtoja omalle urapolulleen
- oppii tunnistamaan itselleen sopivia oppimisen tapoja ja paikkoja.
Lahden JunnuYliopisto -toiminta ja tiedekasvatus on osa opetusta ja opetussuunnitelmaa.
(JunnuYliopiston ohry kevät 2022)
Mikä on JunnuYliopisto?
Lahden JunnuYliopiston nuorin kohderyhmä ovat esikoululaiset. Kaikissa lahtelaisissa päiväkodeissa tutustutaan jo toisena lukuvuotena puhtaan veden tärkeään merkitykseen. Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntijoiden suunnittelema Vesitutkimuksia esikoululaisille –tutkimuslaatikko sisältää kuusi erillistä työkokonaisuutta ohjeineen ja tarvikkeineen. Esikoululaiset tutkivat mm. millaista vettä kasvit tarvitsevat kasvaakseen ja sitä, löytyykö luonnonvesinäytteestä bakteereja.
Kolmos-, vitos- ja kasiluokkalaisille suunnatut sisällöt ovat ns. opettajavetoisia kokonaisuuksia, joiden opetusmateriaalit on suunniteltu paikallisten korkeakoulujen asiantuntijoiden, korkeakouluopiskelijoiden sekä koulujen opettajien yhteistyönä. Ideana on, että luokanopettajan/aineenopettajan on helppo ottaa ne käyttöön itselleen sopivana hetkenä lukuvuoden aikana.
Peruskoulun alakoululaisille on kaksi kokonaisuutta, Kiertotaloutta kolmasluokkalaisille ja Algoritmistä ajattelua, ohjelmointia ja robotiikkaa viidesluokkalaisille.
Kiertotalouskokonaisuudessa opitaan miksi jätteiden lajittelu on tärkeää, miten jätteet lajitellaan Lahdessa, mitä on kiertotalous ja miten se näkyy oppilaiden arjessa sekä miten paljon luonnonvaroja käytetään tekstiilien tuottamiseen, millainen on vaatteiden elinkaari, ja miten elinkaareen ja luonnonvarojen säästeliääseen käyttöön voi vaikuttaa omilla valinnoilla.
Kokonaisuus on yhteensä kuuden oppitunnin laajuinen. Toimintatapoina on opettajavetoisen opetuksen lisäksi askartelua, muistipelin pelaamista, pohdintatehtäviä sekä LUTin tutkijoiden kehittämällä laskurilla laskuharjoitus vaatteiden tuottamiseen kuluneista resursseista/luonnonvaroista.
Viidesluokkalaisten kokonaisuus muodostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen opetuskokonaisuus vie algoritmisen ajattelun äärelle. Toinen opetuskokonaisuus liittyy puolestaan ohjelmointiin. Yksinkertaisimmillaan harjoitellaan käskyjen antamista tietokoneelle ja samalla opetellaan ongelmanselvitystä, määrittelyä ja suunnittelua. Kolmannessa opetuskokonaisuudessa edetään VEX IQ -robottien ohjaamiseen.
Kahdeksasluokkalaiset tutustuvat puolestaan kestävään elämäntapaan hiilijalanjälkilaskuriin ja 1,5 asteen tavoitteiden kautta.
Lahden JunnuYliopiston pisimpään toteutettu kokonaisuus LUMA-tutkimuksia Tiedeluokka SOLUssa tuo lahtelaiset 9. luokkalaiset tekemään tutkimuksia Helsingin yliopiston tiedeluokkaan Niemen korkeakoulukampukselle. Lukuvuonna 2022-2023 ohjelma jatkuu uudella sisällöllä, jossa ysit astuvat rikospaikkatutkijoiden saappaisiin ja ratkovat kadonneen some-tähden tapauksen johtolankoja luonnontieteiden keinoin. Ohjelman sisällöstä ja ohjaamisesta vastaa Päijät-Hämeen LUMA-keskus.
Lukiolaisille on tarkoitus tehdä vuosittain toistuva pelillisyyden elementtejä hyödyntävä Veden armoilla -tiedetapahtuma, jossa ratkotaan kuvitteelliseen Poukaman kaupunkiin osuneen ympäristökatastrofin aiheuttamia haasteita. Lukion toisen vuosikurssin opiskelijat pääsevät ratkomaan haastetta yhdessä korkeakoulujen asiantuntijoiden kanssa. Tapahtumassa pitää soveltaa osaamista ja kekseliäisyyttä useilla tieteen aloilla yhteiseen päämäärään pääsemiseksi.
Pelin kautta lukiolaisille halutaan antaa konkreettinen käsitys siitä, miten eri tieteenalojen osaamista ja tutkimustietoa voidaan menestyksellisesti hyödyntää suurtenkin ongelmien ratkaisemisessa. Pelitilanteiden ratkaisujen etsimisessä korostuvat lisäksi keskinäisen yhteistyön ja hyvien viestintätaitojen tärkeys.
Lahden JunnuYliopiston kokonaisuuksissa tarkoituksena on tukea opetussuunnitelman mukaista opetusta tuomalla mukaan tiedettä ja tutkimusta sekä kriittistä ajattelua paikallisella asiantuntemuksella.
Lahden JunnuYliopiston kokonaisuudet
- Lukio: Veden armoilla –pelillinen lukiotapahtuma (lukion 2. vuosikurssi)
- Yläkoulu: LUMA-tutkimuksia Tiedeluokka SOLUssa (9. lk), Kestävä elämäntapa (8. lk)
- Alakoulu: Algoritminen ajattelu, ohjelmointi, robotiikka (5. lk), Kiertotalous (3. lk)
- Varhaiskasvatus: Vesitutkimuksia (esikoulu)
Kaupungin ja korkeakoulujen yhteinen tahtotila
Lahden JunnuYliopistoa on alusta asti tehty tasaveroisessa yhteistyössä toimijoiden kesken. Työtä on lähdetty niin korkeakoulujen kuin kaupunginkin puolella tekemään osana nykyisiä työtehtäviä, joten alkuun päästiin kevyesti ja ketterästi ilman erillistä resurssointia.
JunnuYliopistolle perustettiin pian oma ohjausryhmä, jossa on laaja edustus niin Lahden kaupungin sivistyksen palvelualueelta kuin myös kaikista kolmesta mukana olevasta korkeakoulusta (HY, LAB ja LUT).
Sisältöjen suunnittelutyöhön muodostettiin jokaiseen kokonaisuuteen omat kokonaisuutensa, joissa oli asiantuntijoita niin korkeakouluista kuin kaupungiltakin. Jokaisella näistä ryhmistä oli oma vetäjänsä sen mukaan, kenen rooliin kyseinen kokonaisuus parhaiten sopi. Nämä ryhmät työskentelivät tiiviisti suunnittelu- ja kehittämistyön merkeissä. Nyt tarkoitus on kokoontua vähintään vuosittain tarkastelemaan kokonaisuuden tilannetta, saatuja palautteita sekä kehittämistarpeita.
Myöhemmin yleisiä ja yhteisiä tehtäviä hoitamaan perustettiin toiminnallinen työryhmä ja ohjausryhmän tehtävää terävöitettiin entistä enemmän strategisiin näkökulmiin ja resurssien turvaamiseen liittyviin kysymyksiin keskittyväksi.
Lahden JunnuYliopiston koordinointi on sijoittunut Lahden kaupungin kanssa yhteisesti sovitusti Lahden Yliopistokampuksen koordinaatioyksikköön, missä asiantuntija hoitaa sovitulla prosenttiosuudella koordinointitehtäviä.
Vaikka paljon työtä on voitu tehdä nykyisten henkilöiden työnkuvaan kuuluvina, tarvitsee JunnuYliopisto kuitenkin myös erillistä resurssointia niin henkilöihin kuin mm. tarvikkeisiin ja viestintään. Kokonaisuuksien vaatimat resurssit ovat myös hyvin erilaisia. Eskareiden vesitutkimukset vaativat paljon materiaalihankintoja, kun taas perusopetuksen 3., 5. ja 8. luokkien kokonaisuudet tarvitsevat yksittäisiä materiaalihankintoja.
9. luokkien Tutkimuksia Tiedeluokka SOLU:ssa -kokonaisuus vaatii taas materiaalien lisäksi paljon henkilöresursseja, koska kaikki ysit vierailevat Tiedeluokassa, jossa vierailut vetävät Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntijat. Lukiotapahtuma vaatii puolestaan varsin paljon henkilöresurssia suunnitteluun ja valmisteluun sekä suurelta joukolta asiantuntijoita tapahtumapäivän työpanoksen.
Toiminnan onnistumisessa oleellista on myös monipuolinen viestintä. Toisaalta JunnuYliopistoa on ihan konkreettisesti kehittämässä suuri joukko eri organisaatioiden ihmisiä, joiden toiminnan pitää pysyä samaa tavoitetta kohti kulkevana. Ja toisaalta asia täytyy saada lyötyä läpi myös opettajille, jotka käytännössä ovat osallistumassa tai toteuttamassa kokonaisuuksia yhdessä oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa. Viestinnässä hyödynnetään mahdollisimman paljon organisaatioiden olemassa olevia viestinnän tapoja ja kanavia. Tärkeässä roolissa on perusopetuksen oma intra sekä Lahden JunnuYliopistolle perustetut verkkosivut. Suoran, esimerkiksi opettajille kohdentuvan viestinnän lisäksi tärkeäksi on tunnistettu myös mielikuvien luominen muun muassa somekanavissa.
Näkökulmia yhteistyöhön
1. Koulun/rehtorin näkökulma
Lahden perusopetuksen kehittämisohjelman mukaisesti oppimisympäristönä on koko kaupunki. Opetuksessa hyödynnytetään koulun tilojen ja lähiympäristön lisäksi teattereita, museoita, kirjastoja, urheilupaikkoja ja mm. JunnuYliopiston Tiedekampuksella tarjoamia oppimisympäristöjä. Lisäksi koulut saavat käyttöönsä JunnuYliopiston oppimiskokonaisuuksia toteutettavaksi kouluilla.
Uuden tiedon lisäksi tiedekasvatuksen projekteissa opitaan taitoja. Näitä ovat mm. yhteistyötaidot, opitun tiedon soveltaminen ja ongelmanratkaisutaidot. Tutkimuksellisen tiedon ja taitojen kehittyminen vahvistaa lasten ja nuorten uskoa valoisaan tulevaisuuteen ja käsitystä itsestä kykenevänä ratkaista asioita tieteen keinoin. Ilmastonmuutos ja muut globaalit ongelmat mietityttävät tämän päivän nuoria. Tiedekasvatus tukee ratkaisukeskeistä asennetta ja opiskelumotivaatiota.
Tiedeammattilaisten osaaminen toimii mallina niin oppilaille kuin opettajille.
Opettajan tukena toimivat tieteen ammattilaiset. Yhteistyön aikana syntyvät osaamisverkostot toimivat myöhemminkin opettajan oman ammatillisen kehittymisen tukena. Yhteistyö ja uudenlainen opetus vaatii avointa asennetta ja ymmärrystä siitä, että oppimista tapahtuu kaikkialla, ei vain koulussa.
Tiedekampuksella vietetyt oppitunnit tai tiedeprojektit materiaaleja hyödyntäen eivät ole ylimääräistä vaan suunniteltu osa opetusta. Jotain voi ja pitää suunnitella pois.
Koulutuksen järjestäjän vahva sitoutuminen tähän tiedekasvatukseen ja JunnuYliopisto- yhteistyöhön varmistaa yhdenvertaisen mahdollisuuden kaikille lapsille ja nuorille. Vuosiluokkaistettu ohjelma luo koko ikäryhmälle yhteisen oppimiskokemuksen.
Rakenteellisesti Lahden perusopetuksessa tiedekasvatuspolun tuomista lähemmäksi koulun arkea on pyritty ratkomaan perusopetuksen osaamisverkoston avulla. Osaamisverkostolla varmistetaan perusopetuksen kehittämisohjelman päämäärän - hyvinvoiva ja laaja-alaisesti osaava lapsi ja nuori – saavuttamista. Jokaisella koululla toimivan luma/keke-opettajan sekä digitaalisen kehityksen pedagogisen vastuuopettajan (dkp-opettaja) työnkuviin on sisällytetty Lahden JunnuYliopisto -tiedekasvatuspolun keskeisten tavoitteiden toteutumisen edistäminen omalla koulullaan.
Opetussuunnitelman ydin mielestäni on siinä, että opitaan ja ratkaistaan oikeita ongelmia ja asioita optimaalisessa ympäristössä. Itse tehden ja omien kokemusten avulla tiedollista ja taidollista pääomaa kasvattaen. Oppilaan tukena ovat opetuksen, tieteen ja taiteen ammattilaiset.
Rehtori Lotta Hagström, Möysän peruskoulu, Lahti
2. Opettajan näkökulma
Opettajan työssä ei materiaaleista tai ideoista yleensä ole pulaa. Materiaaleja ja kollegojen ihania toteutuksia tulvii ainakin somessa. Muutenkin kiireinen arki on täynnä kaikkea, minkä äärelle pitäisi pystyä pysähtymään, pitäisi ehtiä perehtymään.
JunnuYliopiston paketit ovat opettajalle helppoja ottaa käyttöön. Ohjelmointi, robotiikka tai kiertotalous eivät äkkiseltään monelle meistä tunnu tutuilta ja napakka valmiiksi jäsennetty kokonaisuus on tervetullut työkalu. Oppilaiden kanssa voi aiheesta oppia itsekin lisää.
Parhaimmillaan JunnuYliopiston matskujen kautta päätyy ottamaan aihetta laajemminkin haltuun. Esimerkiksi robotiikkaa olisi monen open vaikeaa ilman valmista materiaalia oppilaille opettaa, koska aiheena se on kuulunut harvan meistä koulutukseen.
Lahdessa dkp-opet eli digitaalisen kehityksen pedagogiset vastuuhenkilöt koulutettiin Vexien käyttöön ja he toimivat omissa kouluissaan opettajien tukena. Heidän työhönsä kuului myös oppilasagenttien valmennus. Meillä agentit olivat auttamassa luokkakavereita JunnuYliopiston ohjelmointitehtäviä tehdessä.
Ohjelmointi ja robotiikka olivatkin vitosluokkalaisille erittäin mieluisia aiheita. Kaikkien kanssa tehtiin tietyt tehtävät ja kokonaisuudessa oli myös ylöspäin eriyttävää materiaalia, joita taitavammat saivat ryhmissä tehdä.
Luokanopettaja Minna Ahonen, Kärpäsen peruskoulu, Lahti
3. Korkeakouluasiantuntijan näkökulma
Lahden JunnuYliopistosta tekee valtakunnallisesti ainutlaatuisen se, että toimintaa on ollut suunnittelemassa ja siitä vastaa monta korkeakoulutoimijaa yhteistyössä kaupungin kanssa. Korkeakouluasiantuntijan näkökulmasta tällainen toimintamalli tarjoaa luontevan väylän tehdä tiedekasvatusyhteistyötä muiden alueellisten toimijoiden kanssa yhteiseen, tärkeään päämäärään pääsemiseksi, kokonaisten ikäluokkien tutustuttamiseksi tieteeseen ja kriittiseen ajatteluun.
Lisäksi toimintamalli mahdollistaa alueen koulujen, oppilaitosten ja korkeakoulujen välisen yhteistyön syventämisen luontevasti ja pitkäjänteisesti. Tiedekasvatuksen tavoitteena on tukea lasten ja nuorten itsenäisen ajattelukyvyn ja toimijuuden kehittymistä, sekä tuoda tiede kaikkien saataville. Molemmat periaatteet toteutuvat Lahden JunnuYliopiston toiminnassa.
Lahden JunnuYliopiston opinnot toteutetaan osana Lahden kaupungin varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmia, joita pyritään sisältöjen kautta tukemaan ja rikastamaan. Tieteestä innostumista voidaan tavoitella myös hieman totutusta poikkeavalla tavalla: Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen suunnittelema ja toteuttama LUMA-tutkimuksia Tiedeluokka SOLUssa tarjoaa 9. luokkalaisille tilaisuuden toimia rikospaikkatutkijoina. Johtolankoja selvitetään luonnontieteiden keinoja hyödyntäen ja kadonneen some-tähden tapaus ratkeaa lopulta kemian, mikrobiologian ja maantieteen tietotaitoja hyödyntämällä.
Keskeistä tiedeluokkatoiminnassa on itse tekeminen: mikrobiologit mikroskopoivat ja tutkivat DNA-sormenjälkiä, kemistit analysoivat tuntemattomia jauheita ja maantieteilijät kartoittavat epäiltyjen liikkeitä. Tällaisen kokonaisuuden suunnittelu oli Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntijoille mieluinen mahdollisuus tuottaa tiedekasvatussisältö, jossa luonnontieteiden ja tieteellisen ajattelun tarve tuodaan esiin osana rikostutkimusta.
Jännittävä aihe on pyritty suunnittelemaan siten, että mahdollisimman moni ysiluokkalainen kokisi tieteen positiiviseksi, ja saisi kipinän tutustua aiheisiin syvemmin. Pitkällä tähtäimellä tämä johtaa tieteen tuntemuksen ja sen yhteiskunnallisen arvostuksen lisääntymiseen.
Johtaja Tarja Kariola, Päijät-Hämeen LUMA-keskus, Lahti
Kirjoittajat
Lotta Hagström, Mari Merenluoto, Tarja Kariola, Minna Ahonen
Hyvä lukija!
OPPIVA-verkostossa on aloitettu vuonna 2021 julkaisusarja, jonka nimeksi annettiin OPPIVA Pore.
POREILE! Jos haluat kommentoida tai lisätä jotain uutta julkaisuun, ota yhteyttä: tarja.tuomainen@edita.fi