Lapset viittaavat oppitunnilla.

Lue ja innostu

Tältä sivulta löydät OPPIVA-ver­koston ajan­koh­taiset blo­gi­tekstit, artik­kelit, uutiset ja podcastit sekä syvä­op­pi­miseen pureu­tuvan OPPIVA Pore -jul­kaisun sisällöt. Ter­ve­tuloa mukaan!

Tulevaisuusdialogien koonti: Oppimisen merkityksellisyyden paluu 

Kehit­tä­mis­keskus Opin­kirjo, OPPIVA-ver­­­kosto ja Suomen Van­hem­pain­liitto jär­jes­tivät syk­syllä 2024 dia­lo­gi­kier­tueen osana opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­teriön perus­koulun tule­vai­suustyön neu­vot­te­lu­kunnan työtä, jossa luodaan visiota perus­kou­lulle vuonna 2045. Kehittämiskeskus

OPPIVA on Educassa – tule työpajaan ja yhteiseen visiointiin! 

OPPIVA ver­kosto jär­jestää Educassa kaksi tilai­suutta kump­pa­nei­densa kanssa. Molemmat tilai­suudet ovat osa perus­koulun tule­vai­suus­työtä. Tavataan Educassa 24.1.2025. Vuo­sittain jär­jes­tettävä Educa on poh­jois­maiden suurin opetus- ja

Dialogikiertue: Peruskoulun tulevaisuus kiinnostaa! 

Dia­lo­gi­kier­tu­eemme keräsi näke­myksiä perus­koulun tule­vai­suu­desta vii­deltä paik­ka­kun­nalta. Tulokset toi­mi­tetaan osaksi Perus­koulun tule­vai­suus­työtä.  Mil­lainen on tule­vai­suuden perus­koulu? Mistä muo­dostuu tule­vai­suuden mer­ki­tyk­sel­linen kou­lutus? Mitä taitoja tule­vai­suu­dessa tarvitaan?

Oppiva-verkosto siirtyy Tampereelle 

Ver­koston toi­minta jatkuu enti­sellään. Siirto Edi­talta Tam­pereen kau­pungin alai­suuteen tapahtuu mar­raskuun alussa 2024.  OPPIVA-ver­­­koston kotipesä siirtyy mar­raskuun 2024 alussa Tam­pe­reelle. Tam­pereen kau­punki vastaa jat­kossa verkoston

Yhtenäisyys tasoittaa peruskoulun oppilaan polkua 

Yhte­näi­sempi perus­koulu -teos (2024) avaa roh­keita ja kes­täviä koulun kehit­tä­misen rat­kaisuja eri puo­lilta Suomea.  OPPIVA-ver­­­kosto jär­jesti ver­kos­tonsa sivistys- ja ope­tus­toimen joh­dolle Mer­ki­tys­matkan vuosina 2022–2023, kun

Lukeminen on avain oppimiseen ja parempiin oppimistuloksiin 

Luku- ja kir­joi­tus­tai­tojen kehit­ty­mistä on tar­kas­teltava laa­jemmin osana lasten ja nuorten arkea. Artik­ke­lissa tar­kas­tellaan PISA 2022 - ja PIRLS 2021 -tut­ki­muk­sista saatuja havaintoja luku­tai­dosta.  Sisältö