Valinnaisaineena innostava e-urheilu kehittää myös muun muassa yhteistyötaitoja ja kieliosaamista.
Sisältö
8-luokkalainen Ville Aalto ja 9-luokkalainen Matias Konttinen innostuvat omassa koulunkäynnissään uniikeista valinnaisaineista, jotka laajentavat omaa oppimisen aluetta. Nuoret ovat perehtyneet e-urheiluun valinnaisaineena Hämeenkylän koulussa Vantaalla opettajansa Timo Järvenpään johdolla.
Millaiseksi koetaan muun muassa matematiikan ja fysiikan opiskelu, joka ei ole perinteistä opettajajohtoista?
– Esimerkiksi fysiikassa usein opettaja kertoo aiheesta lyhyesti, ja sitten teemme itsenäisesti Qridi-sovelluksen avulla tehtäviä. Teemme myös oppilastöitä, joissa testataan erilaisia juttuja, Ville kuvailee. Matias tunnistaa vastaavan tavan oppia omalla luokka-asteellaan.
Ville kokee käteväksi, että kaikki tarvittava tieto annetaan kerralla.
– Matematiikassa kirjoitetaan usein ensin teoriaa yhdellä tunnilla, minkä jälkeen on 1–2 oppituntia, jolloin voi tehdä tehtävät. Aina voi tietenkin pyytää apua opettajalta, jos jotakin ei ymmärrä.
– Tämä on melko itsenäistä: saa ottaa aika paljon omaa vastuuta. Se auttaa, kun saa hieman vaikuttaa siihen, miten haluaa tehdä asiat. Tällöin voi tehdä tehtävät oman vauhtinsa mukaan, Matias toteaa.
– Ja esimerkiksi jos matematiikassa on tarpeeksi nopea ja ehtii tehdä tehtävät jo tunnilla, ei edes tule todennäköisesti kotiläksyjä, Ville täydentää.
Ville ja Matias tunnistavat oppimistavan myös muista oppiaineista.
Sopivasti vapautta vaikuttaa omaan oppimiseensa
Ville ja Matias kertovat vapaudesta tehdä tunneilla töitä ryhmissä ja kavereiden kanssa.
– Jos haluaa, aika paljon saa matikan tunneilla tehdä kavereiden kanssa, jos osaa tehdä niitä tehtäviä eikä puhua turhia. Vähän kaiken saa tehdä ryhmätyönä, mutta on tietenkin projekteja, jotka pitää tehdä yksin.
Toimiiko se hyvin?
– No se riippuu tietenkin siitä, onko ryhmässä paljon sellaisia, jotka haluavat panostaa siihen vai onko se vaan sellaista pelkkää pelleilyä. Välillä se on hyvä idea ja välillä taas ei.
Ville ja Matias kokevat voivansa vaikuttaa omaan oppimiseensa riittävästi koulun arjessa.
– Tämä on aika vapaata, mutta ei kuitenkaan liian: jos kaikki pitäisi tehdä itse, voisi tulla ongelmia. Tämä on juuri sopiva tapa, Matias iloitsee.
E-urheilusta monipuolisia taitoja kouluun ja elämään
Millaista e-urheilu on valinnaisaineena koulussa?
– Siellä puhutaan e-sportsista yleisesti ja miten käyttäytyä hyvin, jos muiden kanssa. Teemme siitä myös projekteja esimerkiksi peleistä. Käymme välillä pelaamassa yhdessä Myyrmäen pelitalolla, Ville kuvailee.
– Perehdymme aika paljon siihen, miten pääsee halutessaan pelaamaan kilpaillen ja kehittämään pelejä. Siihen, miten pelien ja koko e-urheilun kehittäminen toimii ja miten se on kehittynyt tähän mennessä, Matias kertoo.
Ville ja Matias kokevat e-urheilun kartuttaneen peliosaamisen lisäksi myös monenlaisia muita taitoja.
– E-urheilu opettaa ainakin kohteliaisuutta pelaamisen aikana, että ei esimerkiksi ole todella vihainen muille, ja varmasti myös vähän netin käyttöä. Ja tietenkin myös itse pelaamista, Ville arvioi.
Ville ja Matias mainitsevat esimerkkinä tapahtumista koululla yön yli pidetyn pelitapahtuman.
– Tuomme omat tietokoneet tänne koululle ja järjestämme turnauksia. Pääsimme juuri tutustumaan vanhoihin 2000-luvun retropeleihin, ja tapahtumassa sai pelata koko yön.
Ville ja Matias kertovat saaneensa oppitunneilla vierailleilta henkilöiltä paljon tietoa aiheesta, ja he toivovat myös jatkossa esimerkiksi ammattilaispelaajia ja pelien tekijöitä vierailijoiksi.
Pelaaminen on iso osa myös vapaa-aikaa, ja e-urheilu hieman erilaisena valinnaisaineena motivoi.
– Siinä oppii paljon laajemmalta alueelta, Ville kuvailee. – Ja voi saada jatko-opintoihin ideoita, Matias täydentää.
Ville ja Matias korostavat yhteistyön merkitystä e-urheilussa ja opiskelussa.
– Yhteistyö on tosi tärkeä asia. Vähän jokaisessa aineessa on oppinut, että ilman sitä ei pärjää, Matias tiivistää.
Artikkelin tekijät
Ville Aallon ja Matias Konttisen haastattelu: Tarja Tuomainen
Teksti: Riina Lahtinen
Valokuvat: Jesperi Melvasalo, HämyLAN-pelitapahtuma 2022
Hyvä lukija!
OPPIVA-verkostossa on aloitettu vuonna 2021 julkaisusarja, jonka nimeksi annettiin OPPIVA Pore.
POREILE! Jos haluat kommentoida tai lisätä jotain uutta julkaisuun, ota yhteyttä: tarja.tuomainen@edita.fi