Peter Johnson tarkastelee artikkelissa sivistyksen tarinaa mahdollisuutena hyvän elämän edellytysten saavuttamiseen.
Sisältö
”Pelkän tietojen ja taitojen kerryttämisen sijaan sivistyksellä on tarkoitettu maailmankuvan ja -katsomuksen muodostumista, moraalisuuden ja tunteiden jalostumista, luonteen vahvistumista sekä kasvua persoonalliseen ihmisyyteen, jossa kukin yksilöllistyy omalla tavallaan ympärillään olevien kulttuuristen lähtökohtien saattelemana ja materiaalisten ehtojen määrittämänä.”1
Viime vuosien aikana on syntynyt ekososiaalisen sivistyksen käsite2, jonka avulla pyritään vastaamaan globaaliin ekologiseen kriisiin, jonka uhka on kasvanut vuosi vuodelta. Mitä epävarmempaa arkemme ja tulevaisuutemme on ja mitä kompleksisempia ongelmat ja haasteet ovat, sitä enemmän me tarvitsemme sivistystä: tiedollista järjen sivistystä, sydämen sivistystä sekä valmiutta ja halua yhteiseen ja yhteisölliseen osallisuuteen ja toimintaan eli yhteiskunnallista sivistystä3.
Sivistys-käsite oli jo 1800-luvulla yksi suomalaisen yhteiskunnan avainkäsitteistä, ja siihen liittyy erilaisia merkityskerrostumia. Käyttämiimme käsitteisiin piiloutuu kulttuurisia ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka määrittävät tietämättämme ajattelutapojamme4. Siksi on aiheellista päivittää sivistysajatteluamme tässä monimutkaistuvassa maailmassa. Toivottavasti tämä artikkeli saa aikaan pohdiskelua ja keskustelua laaja-alaisesta sivistyksen vihreästä siirtymästä5 ja sen merkityksestä.
Sivistystä kansalle jo yli 150 vuoden ajan
Suomalainen kansansivistys saavuttaa huomattavia virstanpylväitä, kun Senaatin kansakouluasetuksesta ja kunnallisten kansakoulujen alkamisesta tulee täyteen 150 vuotta6, yleistä oppivelvollisuutta on ollut 100 vuotta7 ja peruskoulu-uudistuksesta tulee 50 vuotta8. Kansansivistyksen9 ja sen tulosten valossa kansansivistyksen polkumme näyttää menestystarinalta, vaikka se ei olekaan kovin pitkä. Kansakoulun isä Uno Cygnaeus oli vuonna 1857 iloinen, kun näytti siltä, että kansakoululaitos todella oli syntymässä maahamme:
”Tämä ilahduttaa kansakoulun ystävää, sillä jos kerran tunnustetaan kansansivistys yhteiskunnalle yhtä hyödylliseksi ja välttämättömäksi kuin rautatiet, teollisuus ym., niin täytyy kansakouluharrastuksen pian käydä yleisemmäksi ja niidenkin, joilla syystä tai toisesta on vastenmielisyyttä kansakouluihin, myöntää että heidän oma etunsa vaatii kansan sivistyksen edistämistä.”10
Kansansivistyksen vaatimus ja polku ovat kulkeneet rinnan suomalaisen yhteiskunnan teollistumisen ja kulutusyhteiskunnan syntymisen kanssa. Jos koulu-uudistukset kautta aikain ovat kokeneet myös vastarintaa, tämä ”kouluopetuksen piilo-opetussuunnitelma11” on puolestaan tukenut teollisen yhteiskunnan nousua, luonnonvarojen ylikuluttamista, jatkuvan talouskasvun ideologiaa ja luonnon kestokyvystä piittaamattomuutta. Todellisissa opetussuunnitelmissa näistä tavoitteista ei tietenkään puhuta.
Toisaalta koulu on osa yhteiskuntaa ja se toimii yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen arvojen mukaisesti. Siirtymät arvojen ja ajattelun aikakaudesta toiseen ovat hitaita. Kun Brundtlandin raportti12 määritteli kestävän kehityksen käsitteen13 jo vuonna 1987, se tuli vahvemmin esille ekososiaalisena sivistyksenä suomalaisissa opetussuunnitelmissa vasta vuoden 2014 perusopetuksen ops-perusteiden myötä. Perusopetuksen arvoperusta -luvussa on oma alalukunsa kestävän elämäntavan välttämättömyydestä:
”Kestävän elämäntavan välttämättömyys
Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Perusopetuksessa tunnistetaan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimitaan sen mukaisesti ja ohjataan oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen. Kestävän kehityksen ja elämäntavan ulottuvuudet ovat ekologinen ja taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen. Ekososiaalisen sivistyksen johtoajatuksena on luoda elämäntapaa ja kulttuuria, joka vaalii ihmisarvon loukkaamattomuutta, ekosysteemien monimuotoisuutta ja uusiutumiskykyä sekä samalla rakentaa osaamispohjaa luonnonvarojen kestävälle käytölle perustuvalle kiertotaloudelle. Ekososiaalinen sivistys merkitsee ymmärrystä erityisesti ilmastonmuutoksen vakavuudesta sekä pyrkimystä toimia kestävästi.”14
Nykypäivänä kestävän kehityksen määritelmä saa kritiikkiä sen vuoksi, että taustalla on ajatus, jonka mukaan ”teknologiaan perustuva talouskasvu ratkaisee sosiaaliset ja ekologiset pulmat, kunhan länsimaista kerskakulutusta jatketaan ja ympäristötuhoja kehitysmaissa rajoitetaan.”15 Kestävän kehityksenkin ajattelu kehittyy ajan myötä.
Onko jotain vinossa?
Kyllä. Jotain on pahasti vinossa – valitettavasti. Ilmaston lämpenemisestä johtuva ekologinen kriisi on käsillä, ja siihen liittyy monia uhkakuvia, joista esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden häviäminen on peruuttamatonta.
Vaikka kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi on asetettu kansainvälisiä tavoitteita ja tehty toimia, ihmiskunta lisää kaiken aikaa ilmakehän kasvihuonekaasujen määrää. Maailmanlaajuiset päästöt ovat 2010-luvulta alkaen nousseet vuosittain ja vuonna 2019 päästöt nousivat uuteen ennätykseen. Suurimmat päästäjät ovat Kiina, Yhdysvallat, Euroopan unioni ja Intia.16
Koska tiede ja teknologia eivät yksin tarjoa riittäviä ratkaisuja aikamme suurimpaan ja globaaliin kriisiin, niin tarvitaan uudenlaista sivistystä, joka voi saada aikaan voimakkaan käänteen parempaan. Sivistys on käsitteenä ja ilmiönä muotoutunut moneksi ajan kuluessa.17 Sillä on ensisijaisen tärkeä merkitys ihmiseksi kasvamisessa, mutta se myös rakentaa yhteiskuntaamme ja tulevaisuuttamme. Sivistys on tahtoa, taitoa ja halua huolehtia itseä, omaa yhteisöä ja maailmaa koskevista asioista.18 Tässä merkityksessä sivistys on yhteiskunnallinen muutosvoima, jonka myönteisiä vaikutuksia voimme löytää historiasta.
Ekososiaalisesta sivistyksestä voimaa ajatusten vihreään siirtymään
Sivistyksen suuri tarina tähtää paremman, kelpoisemman ihmisen19 luomiseen ja hyvän elämän20 saavuttamiseen. Mitä se voi merkitä juuri nyt – tässä ajassa?”Hyvän elämän edellytykset voidaan turvata uudistamalla olemassaolomme ihannetta materiaalisesta ja talouskeskeisestä ajattelusta merkityskeskeiseen. Ekososiaalinen sivistys vahvistaa luottamusta tulevaisuuteen. Sivistys ilmenee vapauden ja vastuun tasapainona ihmisen ajattelussa ja toiminnassa rajallisella maapallolla, ja se konkretisoituu kestävämpänä elämäntapana, yhteiskuntana ja kulttuurina. Elinikäinen oppiminen on sivistymisen välttämätön edellytys.”21
Ekososiaalisessa sivistyksessä avarretaan sivistyksen perinteisiä näkökulmia, ja siihen kytketään merkityksiä ekologisuudesta ja elämää ylläpitävistä ja säätelevistä luonnonjärjestelmistä. Ihminen on täydellisesti riippuvainen luonnosta, ja siksi ihmisen toiminnan tärkein kriteeri tulee olla ekologisten vaikutusten harkinta.22
Edelliseen liittyen toiseksi tärkein kriteeri on ihmisoikeuksien luovuttamattomuus, joka ilmenee arvokkaan elämän mahdollisuuksien ja ihmisyyden puolustamisena. Kolmanneksi tärkein kriteeri on vakaa talous, joka mahdollistaa rajallisen maapallon resurssien jakamisen ja kaikkien ihmisten perustarpeiden tyydyttämisen – yhden maapallon rajoissa. Uusi ekososiaalinen sivistyskäsitys on hierarkialtaan siis päinvastainen23 kuin se, johon totuimme talouskasvun vuosikymmeninä. Talous tulee nähdä uudessa valossa eli alisteisena sosiaaliselle ja ekologiselle kestävyydelle.24
Ekososiaalinen sivistys ja tulevaisuutemme kriisinäkymät luovat paineita kasvatuksen ja kansansivistyksen kritiikkiin. Tarvitsemme ajattelutapojamme uudistavaa kasvatusta ja opetusta. Sen avulla voidaan luoda vaihtoehtoja vallitsevalle teknologiauskolle ja kestämättömälle kuluttajakansalaisuuden ihanteelle. Uudenlainen ekososiaalinen sivistys siirtää huomion keskipisteen itsekeskeisestä mielihyvän tavoittelusta ja kulutuksen ihannoinnista toisia ihmisiä kunnioittavaan ja arvostavaan suuntaan sekä kestävän luontosuhteen saavuttamiseen. Tämä puolestaan edistää ekologisesti kestävään elämänmuotoon siirtymistä, koska vastuuseen kasvanut kykenee suuntaamaan mielihalunsa rakentavalla tavalla, luonnosta vastuuta tuntien.25
Ajatusten vihreä siirtymä ei tapahdu todellakaan helposti, koska kasvatus ja kansansivistys on kytköksissä yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin ja uskoon teknologian ylivertaisesta kyvystä ratkaista tulevaisuuden – ja myös kestämättömyyden ongelmat. Tarvittavaa arvojen ja ajatusten siirtymää voi verrata mannerlaattojen siirtymiin ja niiden vaatimiin voimiin.
Ekososiaalinen sivistys kasvatuksen ja oppimisen perustaksi
Ekososiaalinen sivistyminen tähtää ihmiskuvaan, jolla on kyky edistää ekososiaalisen sivistyksen päämääriä ja toimia vastuullisena maailmankansalaisena. Ekososiaalisesti sivistynyt ihminen ymmärtää oman toimintansa vaikutukset toisiin ihmisiin, luontoon ja yhteiskuntaan.
Maailmaa hahmotetaan systeemisesti ja moninäkökulmaisesti erilaisista kytköksistä muodostuvana kudelmana. Koska ongelmat ovat sisäkkäisiä ja yhteen punoutuneita, tarvitaan monialaista ja uudistuvaa osaamista sekä työkaluja kompleksisuusajatteluun.26
Uudistuvaa ihmiskäsitystä kohti eteneminen edellyttää kokonaisvaltaisesti ja systeemisesti sivistystoimialan tavoitteiden uutta määrittelyä ja uutta tärkeysjärjestystä. Pohdittavaksi tulee myös se, tulisiko uusi tärkeysjärjestys konkretisoitua opetusalan lainsäädännössä, opetussuunnitelmien rakenteessa ja sisällöissä sekä paikallisia opetussuunnitelmia ohjaavissa valtakunnallisissa perusteissa.
Seuraavaksi muutamia konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla askelia kohti kestävää tulevaisuutta voidaan edetä.
- Kansallisen koulutuspolitiikan tasolla ekososiaalisen sivistyksen käsite tulee ottaa opetussuunnitelmien ydinteemaksi, johon kytketään muut kasvun ja oppimisen tavoitteet.
- Oppimiskäsitys tulee uudistaa ja oppimisen keskeisenä tavoitteena tulee olla ekososiaalisen sivistyksen taitojen tiedostaminen ja saavuttaminen.
- Koska matka kohti kestävää tulevaisuutta luo jännitteitä vallitsevan sivistyksen arvopohjan suhteen, suhteessa yhteiskunnalliseen todellisuuteen sekä koulutusta koskeviin odotuksiin, opetushenkilöstön ja opetushallinnon tulee saada riittävää uudistavaa ja pitkäkestoista koulutusta.
- Samoin opettajankoulutuksen sisällöt ja muodot tulee uudistaa saman päämäärän saavuttamiseksi.
Tarvitaan lisää kestäviä paikallisia päätöksiä
Yleissivistävän koulutuksen järjestäjänä toimivat pääasiassa kunnat. Kuntien tasolla päätetään paikallisista opetussuunnitelmista ja varhaiskasvatuksen suunnitelmasta, minkä lisäksi kunnat ylläpitävät sivistystoimen palveluverkkoa. Kuntien päättäjien sekä sivistystoimen hallinnon ja johdon tulee tukea ekososiaalisen sivistyksen edistymistä kunnissa.
Ekososiaaliseen sivistykseen kuuluu vaatimus ihmisoikeuksien ja oikeudenmukaisuuden toteutumisesta. Opetuksessa ja kasvatuksessa se merkitsee inklusiivisuuden toteutumista yleisenä kasvatusperiaatteena. Jokaisen lapsen ja nuoren tulee saada yhdenvertaisesti laadukasta ja yksilöllisiin tarpeisiin vastaavaa opetusta sekä yhdessä oppimista, joka tukee kasvuyhteisön yhteisöllisyyttä ja sosiaaliseen vastuullisuuteen kasvamista. Lapsivaikutusten arvioinneissa tulee lasten oikeuksien toteutumisen rinnalla arvioida myös ekososiaalisen sivistyksen tavoitteiden toteutumista.
Kuntien päiväkoti- ja kouluverkkojen rakennusinvestoinneissa tulee jo suunnittelussa ottaa lähtökohdaksi rakennuksen elinkaaren aikainen optimaalinen hiilijalanjälki, ekologiset energiaratkaisut, monikäyttöisyys ja yhteisöllisyys.
Kuntatasolla päätetään monien sivistystoimen tukipalvelujen järjestämisperiaatteista, kuten esimerkiksi koulukuljetuksista ja -ruokailusta. Hankintojen kilpailutuksessa on asetettava kriteerit siten, että jokainen hankinta edistää kestävää kehitystä.
Tulee harkita keinoja, joilla edistetään planetaarisen ruokavalion27 toteutumista ja ruokahävikin minimoimista kuntien ruokapalveluissa. Tai päästöjen vähentämistä lisäämällä kestävää liikkumista koulumatkoilla ja päästöttömyyden suosimista koulukuljetuksissa ja julkisessa liikenteessä.28
Opetus- ja kasvatustyön uudistavan pedagogiikan keskiössä tulee olla johdonmukainen ote oikeudenmukaisuus-, eettisyys- ja vastuukysymyksiin. Nykyistä enemmän tulee pohtia vallitsevan elämäntavan vaikutuksia ihmisiin, luontoon, kulttuureihin, demokratiaan sekä luonnonvarojen rajallisuuteen. Parhaimmillaan uudistava oppiminen on yhteisöllinen prosessi, jossa kaikki oppijat ja myös opettajat ovat valmiita tarkastelemaan uudelleen omia käsityksiään, arvojaan ja merkityksiään.29
Keskeistä on myös se, että oppivissa yhteisöissä kyetään nykyistä paremmin yksinkertaistamaan ilmastonmuutoksen monimutkaista kokonaisuutta, jonka pohjalta voidaan tehdä kestäviä päätöksiä ja valintoja jatkuvasti.
”Ratkaisun puolelle asettuminen omien arkisten valintojen kautta voi avata uuden merkitysnäköalan omaan elämään toisin kuin ongelmien vahvistajana oleminen.”30
Hyvien puheiden ja aikomusten lisäksi tarvitaan tekoja. Mikä on sinun ekososiaalinen kestävä tekosi tänään ja huomenna? Mitä aiotte tehdä yhdessä kotona, työpaikalla tai opettajana yhdessä oppilaittesi kanssa?
Viitteet
1 Tomperi & Belt 2019, 41
2 Salonen & Brady. 2015. Ekososiaalinen sivistys herättää luottamusta tulevaisuuteen.
3 Salo, P. 2020. Kasvatus ja sivistys Suomen menestystarinassa. Esitelmä 1.9.2020.
4 Kokko, H. 2019.
5 Vihreä siirtymä on tuttu käsite teknologian kehitysnäkymistä. Tässä virheällä siirtymällä tarkoitetaan laajempaa sivistyksen siirtymää, kuin mitä osaamisen ja työn muutoksesta on viime aikana puhuttu. Ei siis ole kysymys vain työn muutoksesta tai miten koulutuksen sisältöjä taikka tutkintotavoitteita pitäisi muuttaa, vaan tärkeysjärjestystä tulee muuttaa.
6 1866. Senaatin kansakouluasetus.
7 1921 Laki yleisestä oppivelvollisuudesta. Kunnat tosin saivat siirtymäaikoja koulujen rakentamiseen, jopa 16 vuotta.
8 1972–1978 Peruskoulu-uudistus tuli voimaan maassamme asteittain pohjoisesta etelään.
9 Kansansivistyksellä tarkoitetaan tässä julkisin varoin kustannettavaa kaikille yhteistä koulutusta. Alun perin
kansakoululaitosta, nykyisin perusopetusta. Ks. Ahonen, S. 2003, 20–21.
10 Cygnaeus, U. 1857. Muutama sana Suomen kansakoululaitoksesta, 4–5.
11 Piilo-opetussuunnitelmalla tarkoitetaan julkilausumattomia vaatimuksia, joita koulun käytänteet ja oppimateriaalit
asettavat oppilaille. Ks. Broady, D. 1986. Piilo-opetussuunnitelma.
12 Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. 1987.
13 Kestävä kehitys: On sellaista kehitystä, joka vastaa nykypäivän tarpeisiin vaarantamatta tulevien sukupolvien mahdollisuutta vastata omiin tarpeisiinsa.
14 Opetushallitus. 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 16.
15 Häyry, M. 2022. Kestävä kehitys on huono ja kestämätön ideologia. HS. Mielipide.
16 Suomen ympäristökeskus. 2022. Maailman kasvihuonekaasupäästöt kasvavat yhä. Artikkeli 1.9.2022.
17 Salo, P. 2014. Sivistyksen aika. Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos, 45(2), 182–183.
18 Emt.
19 Emt.; Heikkinen, H., Kaukko, M., Kiilakoski, T. & Kemmis, S. 2023.
20 Salonen & Brady. 2015. Ekososiaalinen sivistys herättää luottamusta tulevaisuuteen.
21 Salonen & Brady. 2015.
22 Laininen, E. 2018. Transformatiivinen oppiminen ekososiaalisen sivistymisen mahdollistajana; Salonen & Brady. 2015.
23 Salonen & Brady. 2015
24 Laininen, E. 2018.
25 Laininen, 2018; Värri 2018
26 Siirilä, J., Heikkinen, H.L.T., Postareff, L., Mäki, K. 2022
27 Kaltiala, U. 2020.
28 EU. 2021. Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021.
29 Laininen, 2018
30 Salonen & Bardy, 2015
Lähteitä
Ahonen, S. 2003. Yhteinen koulu - tasa-arvoa vai tasapäisyyttä? Koulutuksellinen tasa-arvo Suomessa Snellmanista tähän päivään. Tampere: Vastapaino.
Broady, D. 1986. Piilo-opetussuunnitelma. Tampere: Vastapaino.
Cygnaeus, U. 1857. Muutama sana Suomen kansakoululaitoksesta. Kansanvalistusseura 1910, 3–17.
EU. 2021. Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021, 13. doi:10.2779/826358
Heikkinen, H. L. T., Kiilakoski, T., Kaukko, M., & Kemmis, S. 2023. Miten muuttaa käytäntöjä ihmisen ja luonnon kannalta kestäviksi? Ekososiaalinen sivistys käytäntöarkkitehtuuriteorian valossa. Kasvatus, 54(1), 64–76. https://doi.org/10.33348/kvt.127187
Häyry, M. 2022. Kestävä kehitys on huono ja kestämätön ideologia. HS. Mielipide. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009089724.html
Kaltiala, U. 2020. Planetaarinen ruokavalio on suosituksia tiukempi. Artikkeli 29.10.2020. https://www.uef.fi/fi/artikkeli/planetaarinen-ruokavalio-on-suosituksia-tiukempi
Kokko, H. 2018. Sydämen ja järjen sivistys – sivistyksen käsitehistoriaa modernin murroskohdassa. https://journal.fi/koulujamenneisyys/article/view/77688/38695
Laininen, E. 2018. Transformatiivinen oppiminen ekososiaalisen sivistymisen mahdollistajana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 20 (5), 16 – 38. https://journal.fi/akakk/article/view/84515
Opetushallitus. 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tekstikappale/426523
Pulkki, J. M., & Takkinen, P. 2022. Ekososiaalinen kysymys: Ekososiaalisen kasvatusajattelun teoreettisia lähtökohtia. Kasvatus & Aika, 16(4), 62–79. https://doi.org/10.33350/ka.120359
Pulkki, J., Foster, R., & Keto, S. 2022. Mitä on ekososiaalinen kasvatusteoria? : Ajatuksia Paavilaisen artikkelista. Kasvatus & Aika, 16(4), 116–124. https://doi.org/10.33350/ka.122418
Salo, P. 2014. Sivistyksen aika. Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos, 45(2), 182–183.
Salo, P. 2020. Kasvatus ja sivistys Suomen menestystarinassa. Esitelmä 1.9.2020.
Salonen, A., & Bardy, M. (2015). Ekososiaalinen sivistys herättää luottamusta tulevaisuuteen. Aikuiskasvatus, 35(1), 4–15. https://www.academia.edu/11334115/Salonen_A._and_Bardy_M._2015_._Ekososiaalinen_sivistys_her%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4_luottamusta_tulevaisuuteen._Aikuiskasvatus_35_1_4-15
Siirilä, J., Heikkinen, H.L.T., Postareff, L., Mäki, K.2022. Eettinen kestävyysosaaminen ammattikasvatuksessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24 (4), 4-8. https://journal.fi/akakk/article/view/125869/75934
Suomen ympäristökeskus. 2022. Maailman kasvihuonekaasupäästöt kasvavat yhä. Artikkeli 1.9.2022. https://www.ilmasto-opas.fi/artikkelit/maailman-kasvihuonekaasupaastot-kasvavat-yha
Tomperi, T. & Belt, J.2019. Johdatukseksi sivistyksen ajattelemiseen. Niin & Näin 1/2019. https://www.academia.edu/42834529/Johdatukseksi_sivistyksen_ajattelemiseen
Artikkelin tekijät
Teksti: Peter Johnson
Videotallenne: Kohti planetaarista hyvinvointia 2023
Jyväskylän yliopiston Resurssiviisausyhteisö JYU. Wisdom. 11.1.2023 Jyväskylän yliopiston Tieteen päiviä 2023. Videotallenne.
Tilaisuudessa planetaarisen hyvinvoinnin käsitteen esitteli JYU. Wisdomin johtaja, ekologian professori Janne Kotiaho. Aiheesta keskustelivat yhdessä kestävän hyvinvoinnin asiantuntija, professori Arto O. Salonen, ympäristöetiikkaan perehtynyt tutkijatohtori, dosentti Teea Kortetmäki ja hyvinvoinnin psykologiaa tarkasteleva filosofi Frank Martela. Keskustelun juonsi professori Hannu Heikkinen.
Linkki tilaisuuden tallenteeseen:
Kohti planetaarista hyvinvointia (1 h 47 min)
Hyvä lukija!
OPPIVA-verkostossa on aloitettu vuonna 2021 julkaisusarja, jonka nimeksi annettiin OPPIVA Pore.
POREILE! Jos haluat kommentoida tai lisätä jotain uutta julkaisuun, ota yhteyttä: tarja.tuomainen@edita.fi