Esiopetuksen opettajat ja yliopiston normaalikoulun alkuopettajat suunnittelivat Tampereella keväällä 2020 yhteistyön käynnistämistä, kun kaupungin uusi varhaiskasvatusyksikkö oli valmistumassa.
Sisältö
Tampereen kaupungin Mustametsän esiopetuksen opettajat ja Tampereen yliopiston normaalikoulun alkuopettajat suunnittelivat keväällä 2020 uudelta pohjalta yhteistyön käynnistämistä seuraavan lukuvuoden alkaessa, kun kaupungin uusi varhaiskasvatusyksikkö oli valmistumassa koulun naapuriin. Samaan aikaan Normaalikoulun alkuopetusluokat saivat uudet tilat ja asettuivat ensimmäistä kertaa kaikki samaan rakennukseen muun perusopetuksen kanssa. Uudessa tilanteessa esi- ja alkuopetus ovat nyt vain koulun pihan ja pienen puistikon erottaman matkan päässä toisistaan.
Video: Esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä
Katso videolta, mitä artikkelin kirjoittajat Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo ja Anna Toriseva kertovat yhteistyöstä.
Alkutapaamisessa pohdittiin yhteistyöhön kohdistuvia odotuksia. Tavoitteiksi tiivistyivät siirtymän tukeminen lapsen ja perheen näkökulmasta, yhteisen kielen löytäminen henkilöstön kesken sekä opettajaopiskelijoille tarjottava mahdollisuus olla mukana esi- ja alkuopetuksen välisessä yhteistyössä. Tulevaa lukukautta pohjustettiin sopimalla yhteiset toiminta-ajat niin lapsiryhmien yhteiselle toiminnalle kuin opettajien kesken tapahtuvalle suunnittelutyölle. Toiminnan sisällöille luotiin myös alustavat suuntaviivat.
Koronarajoitukset toivat syksyllä 2020 suuria esteitä suunnitelmien toteuttamiseen. Lapsiryhmien sekoittaminen yli yksikkörajojen ei ollut mahdollista tilanteessa, jossa esimerkiksi koulun sisällä pyrittiin pitämään luokat mahdollisimman paljon erillään toisistaan. Yhteistyön muotoja oli siten mietittävä uudelleen.
Toiminta painottui lopulta opettajien välille, mikä ei jälkikäteen arvioituna ollut suinkaan huono asia. Tutkimuksissa on nimittäin havaittu, että yhteistoiminnan kehittäminen edellyttää yhteistyökumppaneihin tutustumista, toisen opetussuunnitelmaan perehtymistä, tavoitteiden selkeyttämistä sekä ylipäätään riittävästi aikaa yhteisen ymmärryksen rakentamiseksi ja toiminnan suunnittelemiseksi (Fors-Pennanen 2006, 198–200 ja Rantavuori 2019, 63–64).
Yhteisen perustan rakentaminen
Esi- ja alkuopettajien yhteinen toive oli alusta alkaen, että työjärjestyksiin varataan aikaa arvokeskustelulle ja perusteelliselle suunnittelulle. Normaalissa työn imussa ei yleensä riittävästi pysähdytä miettimään ja reflektoimaan omaa työtä, mutta nyt siihen tarjoutui yllättäen mahdollisuus, koska lapsiryhmien välistä yhteistyötä ei voitu aloittaa suunnitellusti. Lisäksi toiminnan käynnistämiseen oli palkattu erityisopettaja, joka saattoi ottaa vastuun suunnittelutyön etenemisestä.
Kollegan tunteminen edesauttaa yleensä yhteistyötä. Opettajat totesivat, että on helpompi ottaa toiseen yhteyttä, kun opettaja on muutakin kuin nimi paperilla tai ainoastaan ”naamatuttu” Zoomista. Edelliskevään valmistelutyö oli jouduttu nimittäin tekemään etäyhteyksin.
Yhteistyön käynnistäminen uudelta pohjalta saattaa tuoda mukanaan myös ennakkoluuloja, pelkoja tai isoja toiveita ja odotuksia. Yhteisistä tavoitteista sopiminen yhteisellä kielellä koettiin siltäkin osin tarpeelliseksi.
Yhteistyötä visualisoitiin talomallilla. Siinä talon perusta eli kivijalka on esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja talon ikkunoissa on esi- ja alkuopetuksen yhteistyöhön liittyviä käytänteitä (ks. kuva). Sellaisia ovat muun muassa keskinäinen ja eri tahojen kanssa tehtävä yhteistyö, yhteinen koulutus, tiedonsiirto, toimintatavat, oppimisympäristö ja toiminnan sisällöt.
Opettajat pohtivat, mitkä asiat suunnitelmien perusteissa vahvistavat tai saattavat jopa rajoittaa yhteisen toiminnan suunnittelua. Opettajat pyrkivät löytämään uusia sisällöllisiä oivalluksia tämän yksityiskohtaisen tarkastelun myötä. Toiminnan sisältöön liittyvät käytänteet sovittiin yhteisesti talon ikkunamallia pohjana pitäen. Olennaista oli joustavuus ja myönteisyys muutoksille. Käytänteitä ei voida betonoida pysyviksi, vaan niiden tulee elää ajassa ja huomioida vuosittaiset tarpeet.
Vuoden aikana käydyn runsaan asiakeskustelun, ideoinnin ja tutustumisen myötä pidettiin huolta myös omasta hyvinvoinnista. Kuukausitapaamisten alussa saatettiin tehdä mielikuvarentoutusmatka metsään tai yhteinen kävelylenkki sekä pohtia omaa tiimiroolia tai millaista laaja-alaista osaamista itsellä on vahvuutena.
Tärkeää oli jättää tilaa leppoisille sämpyläkahvitteluille sekä muullekin vuorovaikutukselle kuin työasioiden läpikäynnille. Tapaamisista ei haluttu jäykkiä ja puuduttavia iltapäiväistuntoja. Keskusteluiden tavoitteena oli olla voimaannuttavia, aitoja ja leppoisiakin kohtaamisia, ja siinä myös onnistuttiin.
Talven aikana ideoitiin seuraavat konkreettiset asiat:
- Toiminnan vuosikello, johon kirjattiin väljät pääideat sekä tiedottamisen periaatteita.
- Lapsen oma työkirja ”Eskarista ekaluokalle”.
Laaja-alaisesta osaamisesta kiinni
Yhdeksi tarkemman tarkastelun kohteeksi nousi luontevasti laaja-alainen osaaminen, mikä löytyy sekä esi- että alkuopetuksen opetussuunnitelmista. Esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 2014 toimeenpanoa arvioivassa julkaisussa todetaan, että muun muassa laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden tulkinta vaihtelee arviointiin osallistuneiden keskuudessa.
Laaja-alaista osaamisen viemistä käytännön pedagogiikkaan kuvataan pulmalliseksi, sillä kokonaisuus koetaan monitulkintaiseksi. Arviointiryhmä esittääkin tarpeelliseksi opetuksen järjestäjien itsearviointia sekä sen pohjalta tehtävää kehittämistyötä. Yhtä lailla peräänkuulutetaan esiopetuksen ja koulujen välisen yhteistyön tiivistämistä ja yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentamista niin esi- kuin perusopetuksessa. (Saarinen ym. 2021, 3–6.)
Laaja-alainen osaaminen on jaettu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) seitsemään eri laaja-alaiseen kokonaisuuteen, joista kuusi on myös esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014). Ainoastaan L6 (työelämätaidot ja yrittäjyys) on vain perusopetuksen opetussuunnitelmassa.
Opetussuunnitelman perusteissa (EOPS 2014 ja POPS 2014) laaja-alainen osaaminen määritellään tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaksi kokonaisuudeksi. Laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien avulla oppilaita rohkaistaan tunnistamaan oma erityislaatunsa, vahvuutensa ja kehittymismahdollisuutensa. Pääasiallisena tavoitteena on tukea ihmiseksi kasvamista, sekä edistää demokraattisen yhteiskunnan jäsenyyden ja kestävän elämäntavan edellyttämää osaamista.
Laaja-alainen osaaminen näkyy kaikessa esiopetuksen toiminnassa, jossa myös opetuksessa pyritään luomaan kokonaisuuksia. Toimintakulttuuria ja oppimisympäristöjä kehitetään siten, että ne tukevat esioppilaan laaja-alaista oppimista. Opetettavia tietosisältöjä tärkeämpää on se, miten työskennellään, millaisiksi oppimisympäristöt rakennetaan ja miten lasten oppimista ja hyvinvointia tuetaan.
Koulun puolelle siirryttäessä laaja-alaisen osaamisen tavoitteet linkittyvät ainekohtaisiin tavoitteisiin, mutta myös alkuopetuksessa opetus on usein eheytettyä. Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat perusopetuksessa yksi eheyttämisen tapa.
Opetus perustuu ajatukselle oppijasta aktiivisena toimijana, ja toimintakulttuurissa korostuvat oppimisen edistäminen, osallisuus, hyvinvointi ja kestävä elämäntapa. (EOPS 2014; POPS 2014.) Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet antavat suuntaviivoja esi- ja perusopetuksen eheyttämiselle, ja vastaavasti perusopetuksen monialaiset oppimiskokonaisuudet edistävät laaja-alaisen osaamisen kehittymistä.
Esi- ja alkuopettajien keskusteluissa laaja-alainen osaaminen hahmottui monisäikeisenä asiana. Keskusteluissa nousi esille pohdinta siitä, mikä on elämän ja hyvän tulevaisuuden kannalta tärkeää ja mikä ei. Keskustelussa tuotiin esille arvokkaana asiana se, että suomalaisessa koulussa on perinteisesti opittu laajasti sekä monipuolisesti erilaisia tietoja ja taitoja.
Samalla tiedostettiin, että lisääntyvä ja jatkuvasti muuttuva tieto asettaa rajoja yksityiskohtien tietämiseen kattavasti. Laaja-alaisuuteen tuntui kytkeytyvän ajatus sivistyksestä, vaikka sivistyksen sisältö näyttäytyi kompleksisena. Kiihtyvällä tahdilla kasvavan tiedon määrä huolestutti ja samalla tiedon määrän ja laadun suhde sivistykseen pohditutti:
”Mä sit siihen sivistykseen, että se on muuttunut, täytyy olla kokonaiskuva, tietoo on paljon, mitä te muut ajattelette, et mitä on sivistys? Mun mielestä se on just sitä laaja-alaisuutta justiin eli et ei oo sillai niinku kapea-alaisesti sitä tietoa, vaan niinku et olis laajemmin niinku meidän aikaan on ollu…”
”Paljon on tietoa rajautunut pois mitä ennen opeteltiin ulkoo, nykyään niitä ei tarvi opetella ulkoo… ne löytyy google-hakukenttään, kun kirjottaa, et se ei oo enää relevanttia, mut sitten taas vastaavasti on tullu hirvittävästi lisää tietoo, että pohdimme, että sivistys on ehkä tällä hetkellä sitä kokonaiskuvan rakentumista tästä ympäröivästä todellisuudesta…”
Tietoyhteiskunnan haasteena onkin juuri oikean ja merkityksellisen tiedon poimiminen. Yleissivistyksen merkitys ihmisen oppimisen perustana saattaa unohtua esimerkiksi hakukoneiden ansiosta. Voimme aina tarkistaa meitä askarruttavan tiedon ”googlaamalla”. Ilman ennakko-oletusta siitä, mitä ollaan etsimässä ja miten se tehdään luotettavasti, tiedonhaku voi olla jopa kohtalokasta. On sanottu, että ihmisten yleissivistys, abduktiivinen päättelykyky ja analogioiden taju heikkenee kaiken aikaa. (Ketovuori 2016.)
Olennaisten tietojen ja taitojen valinta, kriittinen ajattelu ja kokonaisuuksien ymmärtäminen ovat opettajalle tärkeää osaamista, ja näiden taitojen välittäminen oppilaille nähtiin keskeiseksi osaksi opetustyötä:
”Joo me puhuttiin kanssa kriittisestä ajattelusta aika paljon, et sekä opettaja tarvii paljon kriittistä ajattelua, mutta myös et sen on tosi tärkee, et sitä pystyy opettamaan tai sitä osaa harjotella yhdessä lasten kanssa. Et osaa rajata sitä valtavaa tietotulvaa, mutta myös sitten poimia sieltä ne niinkun todenperäiset tai niinkun lähempänä totuutta olevat asiat kaikesta siitä informaatiotulvasta…”
Opettajien pitivät selvänä sitä, että sivistys ei tarkoita suuren tietomäärän muistamista. Esille nousi muun muassa kulttuurinen moninaisuus, yhteistyötaidot, käytöstavat sekä yhdenvertaisuus. Yhteiskunnassa pärjäämisen taidot määriteltiin myös sivistykseen kuuluviksi määrittelemättä näitä taitoja tarkemmin. Kuvailut sivistyksestä on helppo sovittaa yhteen tulevaisuustaitojen kanssa (esim. Opetusministeriö 2010) sekä Sitran (2017) selvityksessä kuvattuun tulevaisuuden opetussuunnitelmaan.
Keskiössä ei ole pohdinta siitä, opiskellaanko ”tietoja vai taitoja”, mitä oppiaineita opiskellaan ja kuinka paljon. Tulevaisuudessa tarvitaan muun muassa luovuutta, kriittistä ajattelua, viestintä- ja yhteistyötaitoja, läsnäolokykyä, uteliaisuutta, rohkeutta, resilienssiä, vahvaa etiikkaa ja johtajuutta. (Sitra 2017,16.)
“Lisääntyvä ja jatkuvasti muuttuva tieto asettaa rajoja yksityiskohtien tietämiseen kattavasti.”
Ajatuksia opettajan toimintarooleista laaja-alaisen osaamisen edistäjänä
1. Eheyttävän ja monialaisen opetuksen osaaja
Opetusministeriön mietinnössä (2010) esiteltiin tulevaisuustaitoja vuodelle 2020. Tiedonkäsityksen muutoksen kannalta silloinen opetus nähtiin liian sisältöpainotteisena ja pilkottuna tiedonaloittain. Laaja-alaisten taitojen kehittymisen merkitystä ei vielä arvostettu, joten niihin ei panostettu. Kouluopetuksen uudistamisen lähtökohdaksi nähtiin juuri laaja-alainen osaaminen ja näkemys tulevaisuuden yleissivistyksestä.
Tietomäärän jatkuvasti kasvaessa ei ole enää relevanttia yrittää omaksua kaikkea olemassa olevaa tietoa, vaan ennemmin opettaa kriittisen tiedon hankintaa. Tasapainon löytyminen erillisten faktojen opettamisen ja tekemisen prosessien ja taitojen välille on tulevaisuuden oppimisajattelua. (Opetusministeriö 2010, 37−39.)
Esi- ja alkuopettajien keskustelussa esille nousi opettajuuden iso muutos viime vuosina. Työ ei ole enää tiedon siirtämistä, kenties oppikirjoihin nojautuen, vaan monialaisuus opetustyössä on tärkeää. Opettajalta edellytetään laaja-alaista osaamista pärjätäkseen työssään. Lisäksi hänen tulee olla entistä kriittisempi tiedon jäsentäjä, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja tai kokonaiskuvan rakentaja.
”Opettaja tarvii paljon kriittistä ajattelua, mutta myös, et sen on tosi tärkee, et sitä pystyy opettamaan tai sitä osaa harjotella yhdessä lasten kanssa. Et osaa rajata sitä valtavaa tietotulvaa, mutta myös sitten poimia sieltä ne niinkun todenperäiset tai niinkun lähempänä totuutta olevat asiat kaikesta siitä informaatiotulvasta ”.
”Tää liittyy niinkun kans siihen, kun puhuttiin paljon ajan hermolla pysymisestä, et niinkun kans ymmärtää sitä moninäkökulmasuutta, on nimenomaan siihen tietosuuteen, mistä me jo aiemminkin puhuttiin ja se asettaa myös juurikin myös aikamoisia paineita siihen opettajan ammattiin, et pitäis tietää niin monesta asiasta niin paljon, jotta sitä edes kykenee ajattelemaan kriittisesti”
Laaja-alainen osaaminen on kasvuprosessi myös opettajalle, kun pyritään vähitellen eheyttämään opetusta ja kehittämään omaa työnkuvaa uudenlaiseksi.
”Eheyttävä oppiminen, mikä tarkoittaa prosessinomaista tai projektiluonteista, et otetaan kulttuurisesti kaikki huomioon niinku, asiakkaiden ja kaikki taustat, niin me ikään kuin siinä samalla harjoitellaan kaikkia näitä laaja-alaisen osaamisen alueita.”
2. Elämätaitojen valmentaja ja tulevaisuuteen ohjaaja
Opettajan laaja-alaiseen osaamiseen tulee kuulua paljon kulttuurista osaamista ja elämässä selviytymisen taitojen opettamista, jotta oppilaat pärjäävät tulevaisuuden moniarvoisessa ja yhä teknistyneemmässä yhteiskunnassa. Opettajat pohtivat millaiseen tulevaisuuteen heidän tulee lapsia valmistaa.
Laaja-alaista osaamista pidetään monesti juuri tulevaisuustaitona, ja nykyajassa voi olla vaikeaa nähdä, mitä taitoja tulevaisuudessa oikeasti tarvitaan. Opettajat kokivat, että jos laaja-alaisen osaamisen tavoitteita asetetaan liikaa, niiden toteuttaminen käytännössä on jopa mahdotonta.
”…mikä on riittävän laaja-alaista tiatoo, et mikä on se määrä, että selviytyy eteenpäin, mä nään sen selviytymisen näkökulmasta tai semmosesta niinku kulttuurisen osaamisen. Että pärjää tässä yhteiskunnassa. ”
”Ja sitten laaja-alaisen osaamisen taidot on tavallaan niinku työvälineitä joita me annetaan niinku sille lapselle elämään. Ja sitten meillä on täällä että mitä valmiuksia joustavuutta ajattelussa, reagoinnissa, välineitä kohdata ennakoimattomia tilanteita ja kykyä sitte toimia niissä.”
Sitran (2017) mietinnön mukaan tulevaisuudessa tieto ei ole enää opetussuunnitelman ydin, vaan tarvitaan metakognitiivisia taitoja, tietoista käsitystä omista ja muiden taidoista ja oppimaan oppimista. Opetuksen tulee liittyä oikeaan, elävään elämään ja auttaa oppilasta tekemään viisaita valintoja. Tulevaisuudessa perehdytäänkin kokonaisuuksiin ja rajat ylittäviin teemoihin, kuten robotiikkaan, yrittäjyyteen ja hyvinvointiin eikä opiskella yksittäisiä oppiaineita, kuten matematiikkaa, englantia ja biologiaa. Ongelmien keskellä oppijaa auttaa laaja-alainen oppiminen ja monilukutaito. (Sitra 2017,16.)
”Mitkä olis vuoden 35 niinkun tämmösiä tulevaisuustaitoja, et mitkä silloin olis niitä tärkeimpiä, niin aika jännästi tässäkin keskustelussa nousee juuri tää tämmönen… vuorovaikutustaidot, oppimiskyky, monikulttuurisuustaidot ja ongelmanratkaisukyky ja tän tapaset asiat, mut sit hyvin paljon niinku sai niitä mainintoja myös tämmöset asiat, et kestävän kehityksen periaatteiden ymmärtäminen ja tunteminen ja tiedon arviointitaidot oli siinäkin ihan tosi korkealla ja lähdetään kasvattaa sieltä alhaalta ylöspäin, niin se vaatii niinku semmosta aikaa ja silloin ne ne tavotteet on entistä tärkeemmät olla sillä opettajalla sisäistettynä, jotta siihen ei oo ympätty liian paljon tavoitteita.”
Opettajat kokivat verkostoitumisen ja yhteistyön tekemisen korostuvan yhä enemmän tulevaisuudessa. Yhteisopettajuus ja moninaisten yhteistyökumppaneiden mukaan ottaminen onkin tulevaisuudessa opetustyössä yhä suuremmassa roolissa. Opettajuuden jakaminen on todellinen ammatillinen taito tulevaisuudessa.
“Et opettajalta vaaditaan kyl laajaa verkostoa ja niinkun tiedonhakemisen kykyä eiks vaan, et sen pitää niinkun ite skannata sitä tietoo itseensä, jotta se pystyy opettamaan, se ei voi niinkun yksin kantaa omaa tietoo, vaan sen pitää niinku kysyä sitä myös muilta, et verkostoituminen on kyl sillä tavalla tärkeetä…”
3. Joustavan siirtymän mahdollistaja
Esi- ja alkuopettajat perehtyivät toistensa opetussuunnitelman perusteisiin ja vertailivat keskustellen niitä kuluneen vuoden aikana perusteellisesti. Se auttoi selkeästi yhteistyön rakentamisessa ja samalla oman toimintaroolin täsmentämisessä. Jos oletetaan eikä oteta selvää, yhteistyön tekeminen on helposti hankalaa.
”Rakennettais yhteistä näkemystä, me aateltiin ensiks, että esiopetuksen ja alkuopetuksen niinkun kesken olis yhteinen näkemys että millaisilla taidoilla se ekaluokkalainen nauttien pärjää siellä koulussa ja pohdittais ja rakennettais sitä yhteistä käsitystä täällä, jollon mekin sitten osataan tukea niissä taidoissa, mutta että on mietittävä sitä, että onko se nauttiminen vaarantumassa, että onko taidot vaikka sellaiset, että se lapsi, sen itsetunto, vaikka kärsii, jos se siirtyy siitä koulun puolelle.”
Rantavuoren (2019) mukaan perusopetuksen ja esiopetuksen kulttuuriset ajattelutavat ovat erilaisia ja yhteistyön tekeminen on ammattilaisille haastavaa. Koululla on vahvempi kulttuurinen käsikirjoitus, ja usein esiopetuksen resurssi jää hyödyntämättä yhteistyötä tehdessä. Päätöksentekotilanteissa koulun pedagogisia ratkaisuja arvostetaan enemmän kuin esiopetuksen. (Rantavuori 2019, 63.)
Arvoasetelman ylläpitämisen sijasta kannattaa muistaa, että esi- ja alkuopetuksen käytänteissä on kuitenkin paljon samaa. Yhdessä jaetulle näkemykselle on turvallista rakentaa yhteistä toimintaa, ja toisaalta erilaiset näkemykset ja toimintatavat voivat olla molemmin puolin ymmärrettäviä, perusteltuja ja ehkä myös mahdollisuuksia kehittää omaa ajatteluaan.
”Että pääpiirteissään ne on aika samat esi- ja alkuopetuksessa ja on helppoa lähteä rakentaan sitä yhteistyötä, että vaikka nimissä oli vähän eroavaisuuksia, niin sisällöt on kuitenkin samat.”
Lopuksi
Nyt voimassa olevat esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet ovat valmistuneet tiiviissä yhteistyössä. Yhteistyö näkyy niissä muun muassa toimintakulttuuria ja laaja-alaisen osaamista kuvaavissa linjauksissa. (Holappa et al. 2019, 10.)
Opetussuunnitelmissa (EOPS 2014 ja POPS 2014) ohjataan suunnitelmalliseen yhteistyöhön, joka edellyttää muun muassa sitä, että esi- ja perusopetuksen henkilöstö tutustuu toistensa asiakirjoihin, toimintaan ja oppimisympäristöihin. Esi- ja perusopetuksen yhteistyön tavoitteena on johdonmukaisen, lapsen kasvua ja oppimista tukevan jatkumon aikaansaaminen. Kokonaisuuteen kuuluu luonnollisesti yhteistyö huoltajien kanssa.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyölle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa toimintamallia. Kokemuksemme mukaan opettajien väliseen perusteelliseen pohdintaan työn perusteista, toimintatavoista ja tavoitteista kannattaa etsiä yhteistä aikaa. Esi- ja alkuopettajilla on selkeästi paljon annettavaa toinen toisilleen.
Yhteinen keskustelu jäsentää omaa opettajuutta ja tekee kaikkien työn näkyväksi. Keskusteluissa on mahdollista edetä hyvin perusteelliseenkin pohdintaan siitä, mikä kasvatus- ja opetustyötä ohjaa. Näin toimimalla löytyy käsityksemme mukaan vähitellen yhteistyön ydin, joka tukee lapsen kannalta onnistunutta siirtymää esiopetuksesta alkuopetukseen.
Vähitellen etenemiseen liittyy ajatus siitä, että pienin, mutta tavoitteellisin askelin etenemällä, on mahdollista löytää juuri omaan toimintaympäristöön sopivat yhteistyön muodot ja sisällöt. Tavoitteena on luoda väljä toimintamalli, joka antaa pohjan tarkemmalle vuosisuunnittelulle, mutta mahdollistaa kuitenkin jatkuvan kehittämisen luottaen toimijoiden vankkaan ammattitaitoon.
Laaja-alaisen osaamisen pohdinta nosti esille monipuolisen ajatuksenvaihdon koulutuksen ydintehtävästä. Keskusteluissa laaja-alainen osaaminen nähtiin sivistyneen ihmisen tunnusmerkkinä, jonka perustaa luodaan esi- ja alkuopetuksessa. Samassa yhteydessä opettajia mietitytti, millaisia tulevaisuuden taitoja heidän oletetaan opettavan ja missä kaikissa toimintarooleissa heidän odotetaan toimivan.
Saaren ym. (2017) mukaan koko koulutusajattelu on vaarassa kapeutua, jos koulutus asetetaan tuottamaan yleisiä työelämävalmiuksia ja palvelemaan työelämän ”tarpeita”. Samalla kaventuvat kasvatuksen moninaiset sivistykselliset merkitykset elinikäisen oppimisen ja oppimaan oppimisen diskursseissa. (Saari, Salmela & Vilkkilä 2017, 62.) Enemmän ehkä pitäisikin puhua siitä, ketkä asettavat tulevaisuuden tavoitteita.
Sivistyksen käsitteen monimuotoistuessa ja arvoperustan muuttuessa voi olla vaikea toteuttaa opetussuunnitelman perusteissa olevaa yleissivistyksen tavoitetta, jos halutaan pitää kiinni sivistyksen perinteisestä määrittelystä. Myös perheiden arvot ja käsitykset sivistyksestä voivat poiketa opetussuunnitelmien ja instituutioiden käsitteistä. Kasvatus- ja opetustyössä olemme suurten ja periaatteellisten asioiden äärellä.
Teksti: Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo, Anna Toriseva
Lähteet
EOPS 2014. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf (oph.fi) Luettu 16.1.2021.
Forss-Pennanen, P. 2006. Uuden oppimista, kokeiluja ja pohtimista. Yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopettajien yhteistyössä. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Chydenius instituutin tutkimuksia 3/2006.
Holappa, A-S., Costiander, K., Haanpää, S., Kola-Torvinen, P. & Packalen, P. 2019. Kaksivuotinen esiopetus. Alustava selvitys 2019. Opetushallitus: Raportit ja selvitykset 2019:2a.
Ketovuori, M. 2016. Sivistys ja arvot opetussuunnitelman sisältöinä. Kielikukko 1/2016. Luettu 20.1.2021.
Opetushallitus 2019. Osaaminen 2035 - Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Opetushallitus: Raportit ja selvitykset 2019.
Opetushallitus 2020. Laaja-alainen osaaminen ja mitä sillä pitäisi saada aikaan. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/laaja-alainen-osaaminen-mita-silla-pitaisi-saada-aikaan. Luettu 15.01.2021.
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2010. Koulutuksen tietoyhteiskunta -kehittäminen 2020. Parempaa laatua, tehokkaampaa yhteistyötä ja avoimempaa vuorovaikutusta. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:12.
POPS 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf (oph.fi) Luettu 16.1.2021.
Rantavuori L. 2019. Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa (Towards relational expertise in flexible preschool and school). Väitöskirja. Tampere: Punamusta Oy.
Saarinen, J., Venäläinen, S., Johnson P., Cantell, H., Jakobsson, G., Koivisto, P., Routti, M., Väänänen, J., Huhtanen, M., Kivistö A. & Viitala, M. 2021. OPS kehittämistyön kompassina. Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 2014 toimeenpanon arviointi. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Julkaisut 1:2021.
Saari, A., Salmela, S. & Vilkkilä, J. 2017. Bildung- ja curriculum-perinteet suomalaisessa opetussuunnitelma-ajattelussa. Teoksessa Opetussuunnitelmatutkimus: keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen. Toim. T. Autio, L. Hakala ja T. Kujala, T. Tampere: Tampereen yliopistopaino.
Sitra 2017. Tulevaisuuden koulutuksen käsikirja - Askelmerkkejä kestävän koulutuksen kehittäjille. Toim. V. Luoma-aho & O. Sulopuisto. Sitran selvityksiä 124. Helsinki: Erweko.
Hyvä lukija!
OPPIVA-verkostossa on aloitettu vuonna 2021 julkaisusarja, jonka nimeksi annettiin OPPIVA Pore.
POREILE! Jos haluat kommentoida tai lisätä jotain uutta julkaisuun, ota yhteyttä: tarja.tuomainen@edita.fi