Katso OPPIVA-verkoston syksyn 2022 webinaarien tallenteita
OPPIVA-verkosto järjesti syksyllä 2022 monipuolisia koulutuksia eri aiheista. Alta löydät linkit webinaarien tallenteisiin.
1. Rehtorin työkalupakki laadukkaan arviointityön tukemiseksi 5.9.-7.11.2022
Webinaarisarjan aiheet:
- Miten johdan opetussuunnitelman mukaista arviointityötä?
- Miten johdan henkilöstöni arviointiosaamista?
- Miten huolehdin arvioinnin laadun ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta?
- Miten johdan oman kouluni arviointikulttuuria ja sen kehittämistä?
Kouluttajat: Tanja Jurvanen, Pauliina Kanervo, Päivi Pitkäranta ja Tarja Tuomainen
2. Turvalliset kohtaamiset ja vuorovaikutus päiväkodissa ja koulussa 4.10.2022
Ohjelma:
Alustus päivän teemaan
Turvallisuus oppimis- ja työympäristössä someaikakaudella
Suvi Uski, toimitusjohtaja, sosiaalisen median tutkija, Someturva
Henkilöstölle tukea kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen - hyviä käytänteitä jakoon
- Hetipurku-malli Helsingissä (Hanna Jurvansuu)
- Konsultoivat opettajat Tampereella (Liisu Allonen, Riikka Nopanen, Suvi Nummi-Wrightson, Jussi Teräsvirta, Elina Viitaniemi)
- Someturva Turussa (Heini Parkkunen, järjestämispäällikkö, Turun kaupunki)
3. Miten kohtaamme lasten ja nuorten moninaisuuden oppivassa yhteisössä? 8.11.2022
Ohjelma
Avauspuheenvuoro
Pauliina Kanervo, Oulun kaupunki
Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus
Martu Väisänen, taiteilija, ihmisoikeusasiantuntija
Case-esimerkkejä:
- Sukupuolisensitiivisyys koulun arjessa
Helena Pirilä ja Anne Kumpula, Oulun kaupunki
- Skididialogi-malli menetelmänä lasten ja nuorten osallistamiseen
Petra Larvus, opetuksen suunnittelija, Lahden kaupunki
Skididialogi on Lahdessa kehitetty Erätauko-keskusteluun perustuva malli, jossa lapset ja nuoret – niin hiljaisemmat kuin kovaäänisetkin – saavat tuoda esille omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan ajankohtaisista asioista. Skididialogin avulla vahvistetaan vuorovaikutus- ja dialogitaitoja. Skididialogia hyödynnetään kaupungin kehittämisessä, kun halutaan ymmärtää lasten ja nuorten kokemuksia käsiteltävästä aiheesta.
Monimuotoinen yhteiskunta, koulu ja nuorten maailma
Sara Salmani, monimuotoisuuden asiantuntija
Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus puhututtaa niin yhteiskunnassa, organisaatioissa ja oppilaitoksissa. Miten voimme huomioida monimuotoisuutta paremmin sekä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta? Tässä alustuksessa käsittelemme terminologiaa, tunnistamme haasteita ja tarkastelemme työkaluja yhdenvertaisuuden edistämiseen.
4. Vertaisarviointi 2022-2023, 10.11.2022
Koronapandemia keskeytti OPPIVA-verkoston vertaisauditointien käynnit päiväkodeissa keväällä 2020, mutta syksyllä 2021 ne saatiin tehtyä. Vuonna 2023 alkaa OPPIVA-verkostossa vertaisauditoinnin toinen aalto, johon haetaan halukkaita uusia kuntia ja niiden päiväkoteja ja peruskouluja. Mukaan pääsee neljään uutta kuntaa ja kaikkiaan 16 peruskoulua ja 8-12 päiväkotia.
Mistä on kysymys?
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen pedagogiikan vertaisauditoinnista monimenetelmäisesti. Syvällinen auditointi antaa suunnan, tavoitteita ja vauhtia pedagogiikan kehittämiselle.
Kouluttajat: Hannu Laukkanen ja Peter Johnson
Lisätietoja: hannu.laukkanen@propractica.fi tai tarja.tuomainen@edita.fi