Valmentavassa ohjauksessa asiakkaan omaa toimijuutta vahvistetaan ohjauksellisen dialogin sekä erilaisten harjoitteiden ja menetelmien avulla.
Yksityisinä opinto-ohjaajina kohtaamme kaiken taustaisia ja kaikenikäisiä asiakkaita, joita kaikkia yhdistää tarve löytää seuraavia askelmerkkejä elämäänsä sekä toive saada konkreettisia rakennuspalikoita omaan tulevaisuuteensa.
Vaikka jokainen ohjaustilanne ja -prosessi on hyvin yksilöllinen, olemme huomanneet, että luottamuksellinen ilmapiiri, kannustava, ratkaisukeskeinen ote ja valmentavat tehtävät ja harjoitteet toimivat miltei poikkeuksetta asioiden eteenpäin viemisen apukeinoina.
Puhummekin mielellämme valmentavasta ohjauksesta, jossa ohjauksellisen dialogin sekä erilaisten harjoitteiden ja menetelmien avulla vahvistamme asiakkaan omaa toimijuutta, tuomme esiin toiveikkuutta ja etenemme positiivisella, kannustavalla otteella kohti ratkaisua. Olennainen osa valmentavaa ohjausta on eteenpäin vievä asenne ja positiivinen orientoituminen kohtaamiseen sekä onnistuneen lopputuloksen näkeminen.
Menetelmien ja välineiden tukemana kohti uusia näköaloja
Valmentavassa ohjauksessa hyödynnetään keskustelun tukena ja syventäjänä erilaisia menetelmiä ja välineitä. Esimerkiksi eri tavoin ja erilaisin ohjeistuksin hyödynnettävät kuvakortit voivat toimia keskustelun rikastuttajana. Se, mitä ihminen ei ole saanut puettua sanoiksi, avautuu kuin huomaamatta korttien tai erilaisten tehtävien kautta. Jumitilanne avautuu, kun asiaa tarkastellaan eri näkökulmasta. Näin syntyy aivan toisenlainen ymmärrys kuin pelkästään keskustelemalla.
Ohjauksessa olennaista on myös huomion kiinnittäminen hyvään: Mitä vahvuuksia asiakkaalla on? Mikä toimii jo nyt? Mitä hän haluaa vahvistaa? Mikä tuottaa iloa? Mikä saa hänet syttymään ja energisoitumaan?
Omaan paikkaan ja omaan merkityksellisyyden kokemukseen liittyvä näköalattomuus voi olla pahimmillaan epävarmuutta ruokkivaa ja lamaannuttavaa. Kun on pitkään tarponut yksin saamatta otetta mihinkään – työnhakuun, opintoihin, ammatinvalintaan tai elämään yleensä – on helpottavaa saada jakaa ajatuksiaan toiselle ja löytää omaan tilanteeseen väriä, uutta näköalaa, tarttumapintaa ja toivoa.
Valmentavasta otteesta hyötyä monenlaisiin kohtaamisiin
Valmentavassa ohjauksessa tyhjää kuvaa lähdetään täyttämään niillä elementeillä, jotka sytyttävät, innostavat ja luovat uskoa. Joskus nämä elementit löytyvät lyhyessä ajassa, joskus tarvitaan pidempi ja syväluotaavampi prosessi. Tärkeintä on kuitenkin, että pienetkin oivallukset huomioidaan ja lähdetään rakentamaan ratkaisua näiden pohjalta.
Keskeistä valmentavassa ohjauksessa on, että ohjaaja auttaa ohjattavaa itseään sanoittamaan tarinaansa eteenpäin ja valaa uskoa mahdollisuuksiin, joita pikkuhiljaa ohjausprosessin edetessä alkaa siintää edessä päin. Hän auttaa ottamaan konkreettisia askeleita eteenpäin. Mitä voit tehdä jo tänään?
Valmentava ote ei rajoitu pelkästään ohjaustilanteisiin. Sitä voidaan hyödyntää kaikkialla ihmisten välisissä kohtaamisissa, etenkin niissä, joissa on pysähdytty pohtimaan rauhassa ihmisen tilannetta. Etenkin esimiehet, rehtorit, opettajat ja tiiminvetäjät voivat hyötyä valmennuksellisesta otteesta omassa työssään. Kun kehityskeskustelussa tai oppimiskeskustelussa asioita lähestytään valmennuksellisesti, syntyy dialogia, jossa molemmat osapuolet voivat löytää tilanteesta ja toisistaan uusia oivalluksia.
Ohjauksessa on tärkeää, että asiakas tulee kuulluksi, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, että pääsemme nopeasti ajatuksissa kohti toiveikkuutta ja ratkaisua. Tämän ajattelutavan soisi laajenevan myös työyhteisöjen kohtaamisten kentälle.
Marjaana Herlevi ja Leena Ståhlberg
Kirjoittajat ovat yksityisiä opinto-ohjaajia, valmentavan ohjauksen ammattilaisia ja motivaatiovalmentajia, jotka hyödyntävät työssään sekä kouluttavat muitakin hyödyntämään erilaisia valmennuksellisia menetelmiä ja välineitä.