Väitöskirjatutkija Emmi Siirtola käy blogissaan läpi, missä peruskoulu menee tekoälyn kanssa juuri nyt. Uusi työkalu on tullut jäädäkseen ja sen käyttöönotto on vasta alussa. Miten opetella tekoälyn käyttöä ja ottaa se hallitusti osaksi opetuksen arkea?
“Tämä (tekoäly) on ihan samanlainen työkalu kuin vaikka lapio.” Näin eräs tutkimushankkeessa haastattelemamme opettaja kuvasi tekoälyä. Se onkin osuva vertaus: lapio ei kaiva itsekseen, eikä tekoäly ole nimestään huolimatta sen uhkaavampi tai viisaampi kuin käyttäjänsä. Ratkaisevaa on kuitenkin tietää, mihin sitä voi ja kannattaa käyttää – ja mihin taas ei.
Koulujen tekoälymatka on vasta alussa
Tutkimuksessamme tehtyjen haastattelujen perusteella tekoäly ei vielä näy koulujen arjessa niin vahvasti kuin julkinen keskustelu antaisi ymmärtää. Niin hype kuin äänekäs vastustaminenkaan ei vaikuta vielä löytäneen tietään luokka- tai kahvihuoneisiin.
Tekoälyn laajempaan käyttöönottoon vaikuttaa oleellisesti opettajaprofession vahva autonomia sekä opettajakoulutuksiin käytössä oleva rajallinen aika. Myös käyttöjärjestelmäresursseista on pulaa ja ne keskittyvät vain muutamaan palveluntarjoajaan, jolloin kehityksen kokonaiskuvasta voi olla näkyvissä vain siivu.
Tällä hetkellä koulut näyttävät tasapainottelevan sen kanssa, kuinka paljon tekoälykokeilut ovat yksilöiden vastuulla, milloin taas tulisi kouluttaa koko henkilöstö ja minkä tason koulutuksia tulisi tarjota. Kehittämisen kärkiairueet koetaan tärkeiksi, mutta vaarana on, että osaaminen ja käyttöönotto eriytyvät koulukohtaisesti tai yksilöllisesti. Lisäksi niin opettajien kuin oppilaidenkin tarpeet ovat erilaisia.
Kokeilukulttuuri on avain oppimiseen
Moni jättää tarttumatta tekoälykokeiluihin, koska ei ole varma, ymmärtääkö sen toimintaa riittävästi tai saisiko siitä todella apua omaan työhön. Epävarmuuden myöntäminen ei ole helppoa, varsinkaan asiantuntijayhteisössä. Kehityksessä mukana pysyminen edellyttää kuitenkin käytännön kokemusta. Juuri tästä syystä salliva kokeilukulttuuri on tärkeää: pienetkin ’promptailut’ auttavat yksilöä hahmottamaan, missä tekoäly toimii käytännössä juuri hänelle, ja missä taas sen rajat tulevat vastaan. Vain kokeiluja tehdessä myös kriittinen silmä kehittyy yhdessä ymmärryksen kanssa.
Samalla on tärkeää huomata, että henkilöstön tietotekninen osaaminen vaihtelee merkittävästi. Laajempi peruskoulutus tekoälyn käytöstä olisi tarpeen, jotta kokeilujen kynnys madaltuisi. Tämä edellyttää myös tekoälylisenssien lisäämistä, tai vaihtoehtoisesti kannustamista testauksiin myös muilla saatavissa olevilla malleilla kieltojen ja rajoitusten sijasta. Lisäksi työyhteisön omien tekoälyn edelläkävijöiden tunnistaminen ja tukeminen on tärkeää, jotta heidän äänensä ei huku maltillisempaan massaan, vaan he voivat jakaa osaamistaan.
Avoin keskustelukulttuuri tukee tätä kehitystä. Kun joku uskaltaa kokeilla, se madaltaa kynnystä myös muilla. Yhteisöllisyyden vahvistaminen tekee niin tekoälystä kuin vastavuoroisesti myös muista hankalista aiheista helpommin lähestyttäviä. Onnistumisista ja virheistä tulisi puhua suoraan, sillä molemmista voi oppia.
Normit syntyvät yhdessä – ja niitä voi muuttaa
Koulumaailmassa tekoälyyn suhtautumista ohjaavat monet normit: viralliset säännöt, kirjoittamattomat käytännöt ja sekä jokaisen omat että henkilöstön yhteiset odotukset. Koulut ovat perusluonteeltaan konservatiivisia; “itse tehty” on arvo sanan perinteisimmässä merkityksessä ja jokainen koulunsa käynyt on kokemusasiantuntija. Koulu rakentaa kuitenkin tulevaisuutta ja pyrkii tarjoamaan taitoja, ei vain tulevaisuudessa selviytymiseen, vaan tulevaisuudenuskoon – joka on tutkimusten mukaan jatkuvasti laskussa lapsilla ja nuorilla. Koulu myös opettaa meitä yhdessä oloon, oman äänen löytymiseen, sekä kuulemisen tärkeyteen.
Aktiivisen roolin ottaminen norminmuodostuksessa on tärkeää, sillä jos sitä ei oteta, se tulee annettuna: hurjimmassa skenaariossa tekoäly voi alkaa muokata normeja itse – ei toki tiedostaen, vaan epäsuorasti. Tekoäly voi työkaluna monipuolistaa yksilön suoritusta tai vapauttaa aikaa rutiinitehtävistä enemmän luovuutta vaativiin tehtäviin. Sen käyttö voi kuitenkin myös laiskistuttaa ajattelua, jos itsensä ehdollistaa aina kysymään siltä ensin. Tekoäly voi siis tukea suorituksia, mutta aivan kaikkea ei kannata optimoida. Tekoälyn käytön tulisikin olla sallittua, mutta läpinäkyvää – osa oppimisprosessia. Sellainen käyttö mahdollistaa arvioinnin tekoälyn vahvuuksista, heikkouksista sekä etiikasta. Siis myös tässä avoin kommunikaatio on avainasemassa.
Ihmisen rooli ei katoa
On lähdettävä siitä, että tulevaisuuden maailmassa tarvitaan yhä niin ihmistä kuin konettakin. Tekoäly ei korvaa opettajaa, mutta on selvää, että oppiminen tapahtuu jatkuvasti aiempaa monikanavaisemmin: oppia haetaan niin YouTubesta, tekoälyltä kuin toinen toiseltaan. Koulun tehtävä on ohjata, tukea ja opettaa kriittistä ajattelua. Digitaitojen merkitys kansalaistaitoina kasvaa jatkuvasti, mutta yhtä lailla ja ennen kaikkea tarvitaan ihmisyyden taitoja: vuorovaikutusta, empatiaa ja yhteisöllisyyttä. Tässä ajassa tunnetaidot ovat voimavaroista vahvimpia ja siihen tekoäly ei pysty.
Herättelisinkin lukijan lopuksi pohtimaan tekoälyn sijasta ihmisen ja ihmisyyden roolia tulevaisuuden koulussa, tehokkuusihannetta sekä niin sanotusti luomuna ajattelun voimaa. Työkalut kun ovat vain niin hyviä kuin ihmiset, jotka niitä käyttävät. Ihan ensiksi pitää kai ymmärtää, mitä tai miksi kaivetaan, ennen kuin ottaa lapion käteen. Ja sitten sen lapion käyttöä pitää vielä harjoitella.
Emmi Siirtola on väitöskirjatutkija Tampereen yliopiston Johtamisen ja talouden tiedekunnassa. Hän on mukana tutkimassa tekoälyn normatiivista kehittymistä työelämässä Työsuojelurahaston rahoittamassa hankkeessa ’Koetut oikeudet ja velvollisuudet työyhteisöissä’. Siirtola teki maisteriopintojensa ohella aktiivisesti sijaisuuksia koulunkäynninohjaajana.