Syväoppimisella tarkoitetaan kansainvälistä oppimisen, opetuksen, toimintakulttuurin sekä koulun ja opetustoimen johtamisen tutkimus- ja kehittämisohjelmaa eli NPDL:a (New Pedagogies for Deep Learning). Tavoitteena on kehittää laaja-alaista osaamista, hyödyntää teknologiaa opetuksessa ja oppimisessa sekä luoda oppilaille mahdollisuuksia harjoitella tulevaisuustaitoja. Näitä taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat tulevaisuuden työelämässä.
Keravan kaupunki varhaiskasvatuksesta lukioon on kokonaisuudessaan sitoutunut syväoppimiseen. Päivölänlaakson koulussa syväoppimista on toteutettu koko koulun toiminnan ajan eli elokuusta 2019 alkaen.
Päivölänlaaksossa syväoppiminen ja vahvuuskasvatus on liitetty saumattomasti toisiinsa. Syväoppiminen jakautuu kuuteen erilaiseen ydintaitoon, jotka puolestaan jakautuvat omiin osataitoihinsa.
- Itseohjautuvuus ja oppimaan oppiminen
- Globaali kansalaisuus
- Tiimityötaidot
- Viestintä
- Luovuus
- Kriittinen ajattelu
Syväoppimisen ydintaidot ovat lähes vastaavia suomalaisen opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen taitojen kanssa.
Lähdemme liikkeelle siitä, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus onnistua ja kokea olevansa taitava. Akateemisissa tiedoissa ja oppimisessa voi olla haasteita, mutta syväoppimisen tulevaisuustaidot ovat lapsen vahvuus. Syväoppiminen mahdollistaa kaikille oikeudenmukaisen mahdollisuuden menestyä.
Taidot eivät kasva itsestään. Niitä pitää tavoitteellisesti harjoitella. Olennaista on harjoiteltavan taidon sanallistaminen etukäteen ja harjoiteltavan taidon näkyväksi tekeminen koulussa. Opettaja ohjaa oppilaita kuvaamaan tavoitteitaan ja keinoja niiden saavuttamiseksi. Tavoitteena on oppimisen syvyys eli vastuun ottaminen omasta oppimisesta ja opitun käyttäminen. Erityisesti tähän liittyy Päivölänlaakson koulussa vahvuuksien hyödyntäminen. Jokaisella on erilaisia vahvuuksia, joita voi hyödyntää taitojen harjoittelussa. Olennaista on oppia tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja harjoitella niiden hyödyntämistä oppimisessa ja taitojen harjoittelussa.
Syväoppiminen näkyy jatkuvasti Päivölänlaakson koulun yhteisissä tiloissa. Tammikuun taitoviikoilla 2021 kokosimme yhteisen Syväoppimisen puun, johon on kirjattu syväoppimisen osa-alueita ja oppilaitten ajatuksia siitä, minkälaisia taitoja ja vahvuuksia he ovat tarvinneet erilaisissa oppimistilanteissa.
Omien ja toisten vahvuuksien tunnistaminen ja niistä puhuminen luo kouluyhteisöön positiivista ja kaikkia arvostavaa ilmapiiriä.
Keskeinen syväoppimisessa tarvittava menetelmä ja mittari on tulevaisuudessa tarvittavien taitojen laadullinen asteikkokuvaus, joka on myös erinomainen ohjaavan palautteen väline. Opettaja ja oppilaat kuvaavat, mielellään omin sanoin, edistymisen portaat, arvioivat yhdessä lähtötason ja suunnittelevat keinot kehittyä taidoissa eteenpäin.
Päivölänlaaksossa syväoppiminen on keskeinen osa kaikkea suunnittelua, opettamista ja oppimista. Ydintaitojen tavoitteet suunnitellaan osaksi oppiaineiden jaksosuunnitelmia ja harjoittelu toteutetaan osana muuta oppimista. Jaksot suunnitellaan yhteistyössä luokka-asteen opettajien kesken.
Vahva pedagoginen johtajuus, työyhteisön sitouttaminen yhdessä suunnitteluun, mallinnukseen, opetuksen ja oppimisen toteuttamiseen ja reflektointiin sekä vertaisoppimisen mahdollistaminen ovat olennainen osa syväoppimisen toteuttamista.
Koulun rakenteet tukevat syväoppimisen toteutumista. Johtaminen ja ajan varaaminen yhteiseen suunnitteluun mahdollistavat yhteisopettajuuden ja tiimeinä toimimisen toteutumisen. Yhteisopettajuus mahdollistaa myös opettajien henkilökohtaisten vahvuuksien hyödyntämisen. Vuosiluokittaiset työparit tai työryhmät suunnittelevat syväoppimisen perusteella jaksoja ja kokonaisuuksia, jotka tekevät opiskeltavista asioista eheitä kokonaisuuksia.
Osaamista ja tukea jaetaan esimerkiksi kehittäjäopettajamallin avulla. Kehittäjäopettajat ideoivat erilaisia tapoja syväopettaa ja -oppia, tekevät materiaalia ja jakavat sitä yhteiseen käyttöön. He myös tekevät syväoppimista näkyväksi koulun tiloissa erilaisilla julisteilla ja tiedotteilla. Myös oppilaitten töitä ja ajatuksia on jatkuvasti esillä luokkien lisäksi koulun yhteisissä tiloissa. Kehittäjäopettajat ovat myös vierailleet luokissa ohjaamassa oppilaita ja opettajia syväoppimaan. Kaikki opettajat pidetään mukana riippumatta siitä, missä vaiheessa he ovat vahvuuspedagogiikan ja syväoppimisen opettamisen tiellä.
Syväoppimiseen perustuva pedagogiikka mahdollistaa oppilaille ehyiden kokonaisuuksien opiskelua, asioista muodostuu loogisia kokonaisuuksia ja sirpaleisuus vähenee. Oppilaat ovat vähitellen oppineet käyttämään vahvuussanastoa ja tunnistamaan ja hyödyntämään omia vahvuuksiaan oppimisen tukena. Toisten lasten ja aikuisien vahvuuksien tunnistaminen ja niistä puhuminen on lisännyt hyvinvointia ja me-henkeä. Syväoppimisen, vahvuuskasvatuksen ja opetussuunnitelman nivoutuminen yhteen on vähentänyt sirpaleisuutta myös opettajien näkökulmasta. Ei toteuteta monia erillisiä ja irrallisia asioita, vaan opitaan kokonaisuutena taitoja tulevaisuutta varten.
Oppilailla on Päivölänlaaksossa mahdollisuus toimia oman oppimisensa ja osaamisensa kokemusasiantuntijana. Oppilaat ovat esimerkiksi vierailleet kutsuttuina toisessa luokassa kertomassa, kuinka ovat oppineet hyödyntämään omia itsesäätelyn keinojaan ja miten se on auttanut koulutyössä.
Osa Päivölänlaakson oppilaista toimii oppilasagentteina. He ovat vierailleet luokissa kehittäjäopettajien kanssa kertomassa vahvuuspedagogiikasta ja syväoppimisesta.
Vahvuuspedagogiikka ja syväoppiminen näkyvät koulun käytävillä ja luokkahuoneissa.
Jokaiselle lukuvuodelle valitaan yksi tai useampi syväoppimisen painopistealue. Lukuvuonna 2019–2020 se oli tiimityötaidot, kuluvana lukuvuonna taas itseohjautuvuus ja oppimaan oppiminen. Painopistealueesta keskustellaan luokissa ja tehdään näkyviksi yhteiset tavoitteet luokan omaan tyyliin sopivalla tavalla.
Syväoppimisen avulla arvioidaan taitoja ja asetetaan tavoitteita. Tavoitteet voivat liittyä oppisisältöihin, toimintaan tai tarvittaviin, harjoiteltaviin vahvuuksiin.
Arjen pedagogiikan lisäksi järjestetään vuosittain koko koulun yhdistävät Tammikuun taitoviikot, jotka omalta osaltaan lisäävät yhteishenkeä ja tekevät syväoppimista ja vahvuuspedagogiikkaa näkyväksi Päivölänlaakson koulussa. Taitoviikoilla harjoitellaan taitoja ja nostetaan esiin oppilaiden vahvuuksia. Vuoden 2021 taitoviikkojen teemana oli sinnikkyys.
Syväoppiminen ja vahvuuspedagogiikka selkeyttävät suunnittelua, opettamista ja oppimista. Vahvuuksien tunnistaminen ja positiivinen puhe vaikuttavat henkilökunnan ja oppilaitten mielialaan ja jaksamiseen ja auttavat näkemään asioiden valoisan puolen. Ne saattavat auttaa myös vanhempia näkemään lastaan uusin silmin ja eri valossa. Vahvuuspedagogiikka on vaikuttanut positiivisesti koko koulun ilmapiiriin.
Päivölänlaakson koulun syväoppimisen kehittäjäopettajat Paula Kettunen ja Anna Perhoniemi ja rehtori Pi Yli-Penttilä