Julkinen keskustelu joustavasta koulunalusta on ollut viime aikoina vilkasta. Nykyisessä hallitusohjelmassa (2019) on asetettu tavoitteeksi tehdä esiopetuksesta ja kahdesta ensimmäisestä vuosiluokasta entistä yhtenäisempi kokonaisuus. Lisäksi keskustelun aiheena ovat olleet suuret yksilölliset osaamiserot kolmannelle luokalle siirtyvissä oppilaissa.
Tänä vuonna julkaistussa KARVI:n tutkimusraportissa (Ukkola & Metsämuuronen 2021, 37) käy ilmi, että kolmannelle luokalle saattaa siirtyä oppilaita, jotka osaavat laskea vain lukualueella 1–5 ja yhdistää kuvia sanoihin. Toisaalta samalla luokalla saattaa olla oppilaita, jotka osaavat tunnistaa erilaisia tekstityyppejä ja laskevat sujuvasti lukualueella 0–1000. On todennäköistä, että osalla oppilaista on suuria vaikeuksia selviytyä kolmannen luokan oppisisällöistä.
Yksilölliset oppimisen eroavaisuudet ja tuen tarpeet usein tunnistetaan ja varhaisesta puuttumisesta on puhuttu jo pitkään. Varhainen puuttuminen varhaiskasvatuksessa ei kuitenkaan auta, jos aloitettu tuki ei jatku koulussa tai siitä ei ole riittävästi tietoa. Tuen jatkumon suunnittelu ja toteutus siirtymävaiheessa on yhtä tärkeää kuin sen varhainen tunnistaminen.
Toisaalta vaikka tuen tarpeet tunnistetaan ja tukea suunnitellaan pedagogisissa asiakirjoissa, alkuopetuksessa voi olla haasteita vastata niihin, mikäli luokanopettaja kokee olevansa yksin usean tukea tarvitsevan oppilaan kanssa. Mikä voisi olla tähän ratkaisuna?
Yhtenä ratkaisuna on kehitetty erilaisia siirtymiin liittyviä pedagogisia käytäntöjä, esimerkkinä joustava esi- ja alkuopetus, jossa parhaimmillaan useampi aikuinen yhdessä pohtii ja tukee oppilaiden oppimista säännöllisessä yhteistyössä.
Vaikka kunnissa käytetään nimitystä joustava esi- ja alkuopetus, yhteistyön määrä vaihtelee huomattavasti eri kunnissa ja jopa kuntien sisällä. Vähimmillään yhteistyö esiopetuksen ja perusopetuksen välillä on satunnaisia yhteisiä tapaamisia tai kulminoituu yksittäisiin tiedonsiirron keskusteluihin keväällä. Toisessa ääripäässä ovat yhdistetyt luokat, jossa esiopetuksen oppilaat ja alkuopetuksen oppilaat opiskelevat kaikki samassa luokassa vuosiluokkiin sitomattomasti.
Joustava esi- ja alkuopetus voi Suomessa olla kaikkea tuolta väliltä. Tällä hetkellä meiltä puuttuu määrittely joustavalle esi- ja alkuopetukselle.
Miten joustavaa esi- ja alkuopetusta kannattaisi tutkimusten mukaan toteuttaa? Tarkastelen tässä blogikirjoituksessa relationaalisen asiantuntijuuden käsitettä, joka pohjaa Anne Edwardsin (2010) tutkimukseen ja omaan väitöskirjaani (Rantavuori, 2019). Relationaalisen asiantuntijuuden olosuhteiden tarkastelu auttaa ymmärtämään laadukkaan joustavan esi- ja alkuopetuksen tekijöitä.
Opettajien relationaalinen asiantuntijuus voi tuottaa moniammatillista oppimisen tukea
Relationaalinen asiantuntijuus tarkoittaa opettajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa ja suhteissa rakentuvaa moniammatillista asiantuntijuutta. Siihen liittyy taito tunnistaa oma asiantuntijuus ja antaa se muiden käyttöön, sekä tunnistaa toisen asiantuntijuus. Yhteistä tietoa on mahdollista rakentaa keskusteltaessa yhteisissä ongelmanratkaisutilanteissa.
Joustavassa esi- ja alkuopetuksessa se tarkoittaisi säännöllistä moniammatillista yhteistyötä esiopetuksen ja koulun ammattilaisten välillä. Yhteistyössä keskustellaan esiopetuksen ja koulun lasten oppimisen, kasvun ja kehityksen haasteista riippumatta siitä, ”kenen” oppilas on kyseessä. Huoltajien lupa yhteistyön aikana siirtyvään tietoon on yleensä ongelmatonta saada, sillä lähtökohtaisesti vanhemmat pitävät esiopetuksen ja koulun yhteistyötä tärkeänä (Balduzzi ym. 2019).
Ihanteellisessa tilanteessa joustavaa esi- ja alkuopetusta toteutetaan säännöllisesti useita tunteja viikossa ja suunnittelu toteutuu moniammatillisesti, jolloin lasten yksilölliset tarpeet otetaan huomioon. Suunnitteluaikaan kuuluisi myös edellisten kertojen pedagoginen reflektointi ja oppilashavainnoista keskustelu.
Pedagoginen jatkumo ja yhteinen toimintakulttuuri rakentuvat toiminnassa yhteisen tavoitteen kautta. Lasten näkökulmasta koulu ja sen toimintakulttuuri tulevat tutuksi esiopetusikäisille, ja ekaluokkalaiset saavat arvokasta pedagogisen jatkumon kokemusta sekä motivoivaa toiminnallista leikin kautta oppimista.
Lapsituntemus, vuorovaikutus ja selkeät tavoitteet onnistumisen lähtökohtina
Lapsituntemus toimii yhteisen suunnittelun lähtökohtana. Lapsen näkökulmasta tutuksi tulleet pysyvät aikuiset takaavat turvallisen ja miellyttävän kokemuksen yhteistyöstä ja tuottavat onnistuneen siirtymän kouluun. Usean aikuisen kanssa toteutettu yhteistyö voi tuottaa monipuolisia pedagogisia näkökulmia, ja yhteissuunnittelussa päästään hyödyntämään kaikkien asiantuntijuutta.
Tieto lapsista rakentuu yhdessä, jolloin erillisien tiedonsiirtokeskustelujen aikana kaikki ammattilaiset tuntevat jo lapsen. Mahdolliset oppimisen, kasvun ja kehityksen haasteet on helpompi tunnistaa, kun lasten kanssa toimii useampi aikuinen.
Yllä kuvattu ideaali ei kuitenkaan aina toteudu: toisinaan suunnitteluaikaa ei ole helppo järjestää tai johtajat eivät osoita sitä lukujärjestyksissä tai työvuoroissa. Esteiksi relationaaliselle asiantuntijuudelle saattavat nousta myös eriytyneet suunnittelukäytännöt, jolloin kaikki suunnittelevat oman toimintansa yksin ja keskusteluun lapsista ei ole aikaa. Toisinaan myös instituutioiden erilaiset kulttuuriset käytännöt tuottavat esteitä toiminnalle.
Ei siis riitä, että ammattilaiset kokoontuvat säännöllisesti yhteen, ellei siellä synny sellaista vuorovaikutuksen tilaa, jossa kaikkien asiantuntijuus voi nousta esiin. Molemminpuolisten opetussuunnitelmien tuntemus, lasten tuntemus ja selkeä tavoite joustavalle esi- ja alkuopetukselle tukevat onnistuneita käytäntöjä.
Parhaimmillaan relationaalinen asiantuntijuus voi syntyä joustavassa esi- ja alkuopetuksessa, mutta siihen tarvitaan yhteistä suunnitteluaikaa sekä sitoutumista säännölliseen keskusteluun kaikkien mukana olevien lasten oppimisen tarpeista. Yhteinen suunnitteluaika edellyttää lisäksi johtajien tukea, jotta se voidaan aikataulullisesti järjestää esi- ja alkuopettajille.
Laura Rantavuori
KT, yliopistonlehtori, luokanopettaja
Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1170-4
Lähteet
Balduzzi, L., Lazzari, A., Van Laere, K., Boudry, C., Režek, M., Mlinar, M., McKinnon, E. 2019. Literature Review on Transitions across Early Childhood and Compulsory School Settings in Europe. Ljubljana: ER
Edwards, A. 2010. Being an Expert Professional Practitioner. The Relational Turn in Expertise. Professional and Practice-based Learning. Vol. 3. Dordrecht: Springer
Rantavuori, L. 2019. Kohti relationaalista asiantuntijuutta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Ukkola, J. & Metsämuuronen, A. (2021) Matematiikan ja äidinkielen ja kirjallisuuden osaaminen kolmannen luokan alussa. KARVI.
Laura Rantavuori
KT, yliopistonlehtori, luokanopettaja