Tulevaisuusdialogien koonti: Oppimisen merkityksellisyyden paluu

Kehit­tä­mis­keskus Opin­kirjo, OPPIVA-ver­kosto ja Suomen Van­hem­pain­liitto jär­jes­tivät syk­syllä 2024 dia­lo­gi­kier­tueen osana opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­teriön perus­koulun tule­vai­suustyön neu­vot­te­lu­kunnan työtä, jossa luodaan visiota perus­kou­lulle vuonna 2045. Kehit­tä­mis­keskus Opin­kirjon toi­min­nan­johtaja Minna Riikka Jär­vinen kokoaa blo­gi­kir­joi­tuk­sessaan dia­lo­gi­kier­tueen tulokset. 

Kehit­tä­mis­keskus Opin­kirjon, OPPIVA-ver­koston ja Suomen Van­hem­pain­liiton jär­jes­tämän dia­lo­gi­kier­tueen tilai­suuksiin osal­listui kaik­kiaan 204 hen­kilöä: opet­tajia, opis­ke­lu­huollon hen­ki­löstöä, huol­tajia ja oppi­laita. Kak­si­tun­tiset kes­kus­telut tal­len­nettiin ja lit­te­roitiin. Sisällöt ana­ly­soitiin ja koosteet ovat mukana neu­vot­te­lu­kunnan visiotyössä.

Dia­logien pohjana olivat tule­vai­suu­den­tut­ki­joiden Risto Lin­turin, Hannu L.T. Heik­kisen ja pro­fessori Pasi Sahl­bergin virit­tämät aja­tukset siitä, mil­laisia muu­toksia maailma on koh­dannut tulevien 20 vuoden aikana ja mil­laisia muu­toksia olisi vält­tä­mä­töntä saada aikaan. Toi­vot­tavia tule­vai­suuksia tar­kas­teltiin eko­lo­gisen ja sosi­aa­lisen kes­tä­vyyden, oppi­misen sekä etenkin tekoälyn tuoman tek­no­lo­gisen muu­toksen näkökulmista.

Dia­lo­geissa syväl­li­simmät muu­tos­tarpeet liit­tyivät luon­to­suh­teeseen:  Kes­kus­te­li­joiden mukaan ihmisen luon­to­suhde perustuu nykyisin ihmisen luon­nosta saamaan hyötyyn, jossa luontoa käy­tetään resurssina. Luon­to­suhteen tulisi kehittyä vuo­ro­vai­kut­tei­seksi ja kun­nioit­ta­vaksi. Perus­koulu koko ikä­luokkaa sivis­tävänä ins­ti­tuu­tiona on kes­keinen arvo­kas­vattaja. Lue lisää: Tule­vai­suus­dia­logit – eko­lo­ginen ja sosi­aa­linen kestävyys

Tek­no­logia ja tekoäly haluttiin tuoda perus­kouluun oppi­misen ren­geiksi: Tek­no­logian halutaan vapaut­tavan opet­tajien aikaa kir­jaus­työstä opet­ta­miseen sekä avus­tavan eriyt­tä­mi­sessä ja yksi­löl­listen opin­to­pol­kujen raken­ta­mi­sessa. Samalla koros­tettiin, että kriit­tisen ajat­telun ja media­lu­ku­taidon tarve korostuu tule­vai­suuden perus­taitona.  Lue lisää: Tule­vai­suus­dia­logit – Tekoäly ja teknologia

Oppi­miseen ja perus­tai­toihin liit­ty­vissä kes­kus­te­luissa nousi vah­vasti esiin kolme teemaa: oppi­misen mer­ki­tyk­sel­lisyys oppi­jalle, oppi­laiden hyvin­vointi ja yhtei­söl­lisyys. Perus­kou­lusta 2045 hah­mottui visio, jossa oppi­minen hah­mo­tettiin vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­lisena, koke­muk­sel­lisena ja elä­män­lä­heisenä toi­mintana, jossa oppilas saa mah­dol­li­suuden oivaltaa ja ymmärtää. Sen kivi­jalka ovat perus­taidot: Luku- ja kir­joi­tus­taito, mate­maat­tiset taidot ja elä­män­hal­lin­ta­taidot. Lue lisää: Tule­vai­suus­dia­logit – Oppi­minen ja perustaidot

Kaikkia dia­logien teemoja yhdisti toive perus­kou­lusta 2045, joka olisi kii­reetön, rau­hal­linen, tur­val­linen, yhtei­söl­linen, empaat­tinen, innostava ja toivoa rakentava.

Perus­koulun tule­vai­suustyö jatkuu vuoden 2025 loppuun. Dia­logit ovat osa siihen liit­tyviä kuulemisia.


Teksti: Minna Riikka Jär­vinen / Kehit­tä­mis­keskus Opinkirjo