Kyselyn tarkoituksena oli kuulla ja ymmärtää, millaisia ajatuksia opetustoimen henkilöstöllä on ammatistaan, työyhteisöstään ja alan tulevaisuudesta.
OPPIVA-verkosto toteutti 2023 vuoden lopulla kyselyn opetusalan henkilöstölle. Kyselytutkimus sisälsi seitsemän avointa kysymystä, kolme kvantitatiivista kysymystä sekä joukon taustamuuttujia. Tutkimus toteutettiin internetissä anonyymisti verkoston kautta jaetulla kyselyllä. Analyysissä käytettiin Wordloom® -työkalua, joka auttaa ymmärtämään avointen vastausten sisällöt paremmin.
Taustatiedot
Kyselyyn vastasi yhteensä 968 verkoston jäsentä. Suurin osa vastaajista oli opettajia; rehtoreita tai päiväkodin johtajia oli 72, ja opetustoimen hallinnon työntekijöitä 61. Vastaajista 126 toimi pääosin varhaiskasvatuksen parissa.
Yhteenvetoa vastauksista
Eteenpäin ajava voima löytyy oppilaiden kohtaamisissa ja siitä, kun näkee heidän kukoistavan, suomalaisesta koulujärjestelmästä. Turhautumista taas aiheuttaa liian suuri kiire, ryhmäkoot, tuen puute ja tunne siitä, ettei pysty tekemään työtään hyvin.
Tutkimuksessa kysyttiin, mistä vastaajat ovat ylpeitä työssään. Eräs vastaajista tiivisti ajatuksensa näin:
Olen ylpeä siitä, että saan työskennelle suomalaisessa koululaitoksessa. Kun olemme olleet tekemisissä ulkomaalaisten koulujen kanssa ja samalla esitelleet koulun toimintaa, olen ajatellut, että kuinka hieno järjestelmä meillä on. Yhden päivän aikana oppilas voi opiskella historiaa, tehdä kotitaloudessa sämpylöitä ja vielä vaikka tehdä fysiikan kokeita. Olen ylpeä siitä, että saan toimia nuorten kanssa pyrkiä auttamaan heitä kohti heidän unelmiaan. Olen ylpeä myös osaavista kollegoistani.
Opettajien mielestä on tärkeää, että koulu pystyy tarjoamaan oppilaille erityisesti sosiaalisia ja oman elämän hallintaan liittyviä taitoja hyvän luku-, kirjoitus- ja laskutaidon lisäksi.
Tärkeimpiä tapoja kehittää ammattitaitoa ovat itsenäinen oman alan seuraaminen, erilaiset kurssit sekä työssä oppiminen, usein kollegoiden kanssa.
Opettajat tarvitsisivat erityisesti mahdollisuuksia keskittyä opetustyöhön erilaisten ylimääräisten töiden lisäksi, tukea muilta ammattilaisilta sekä ryhmäkokojen pienentämistä.
Yli puolet kaikista vastaajista, jotka työskentelevät yli 400 oppilaan yksilöissä, ja melkein 60 % luokanopettajista kokevat työnsä vaikuttavan hyvinvointiinsa ainakin jossain määrin negatiivisesti johtuen kiireestä, vaatimusten ristipaineesta ja kasvavasta työtaakasta.
Tutkimuksen tuloksia ja teemoja käsitellään OPPIVA-verkoston tulevissa tapahtumissa ja jaetaan tulokset kuntien ja oppilaitosten käyttöön. Tuloksia hyödynnetään koulutusten ja verkoston toiminnan kehittämisessä opetushenkilöstön työssä onnistumisen tukemiseksi.