Kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on kehittää kestävää yrittäjyyskasvatusta, yrittäjämäistä toimintakulttuuria ja rajat ylittävää yhteistyötä Perämerenkaaren ja Tornionjokilaakson toisen asteen oppilaitoksissa.
Yrittäjyysviikon monipuolinen ohjelma Oulussa sisälsi 6.-7.9. toteutuneen My Future – Our Future -tapahtuman, johon kokoontui noin 90 toisen asteen opiskelijaa ja opettajaa Perämerenkaaren ja Tornionjokilaakson alueilta. Tapahtuma oli toinen yhteinen ”cross border visit”, jonka järjestäjänä toimi Interreg-rahoitteinen Aurora Entrepreneurialis -hanke.
Kolmivuotista hanketta vetävät Oulun kaupunki, Ung Företagsamhet Norrbotten ja Lappian ammattiopisto. Sen tavoitteina on kehittää kestävää yrittäjyyskasvatusta, yrittäjämäistä toimintakulttuuria ja rajat ylittävää yhteistyötä Perämerenkaaren ja Tornionjokilaakson toisen asteen oppilaitoksissa.
Uusia työkaluja tulevaisuuden työelämätaitojen oppimiseen
Kaksipäiväisessä tapahtumassa oppilaat ja opettajat syventyivät yrittäjäjyyskasvatukseen ja tulevaisuuden työelämätaitoihin monipuolisesti. Oulun kaupungin kehittäjäopettajien Maikki Mannisen ja Paula Vornen johdolla oppilaat ja opettajat pääsivät kehittämään omia ongelmanratkaisutaitojaan, ryhmätyöskentelytaitojaan sekä vastuun ottamista STEAM-pedagogiikan avulla.
Opetuksessa STEAM tarkoittaa oppiaineryhmien ja teknologian yhdistämistä laajoiksi oppimiskokonaisuuksiksi, jonka avulla voidaan parantaa koulun toimintakulttuuria yhdessä tekemisen ja oppimisen näkökulmasta. Innostunutta puheensorinaa kuului kaikista pöydistä, kun sekä opettajat että oppilaat yhdessä kehittelivät STEAM-prosessin mukaisesti ideoitaan tutustuen samalla toisiinsa. Oppimismetodina STEAM oli valtaosalle tapahtumaan osallistuvista uusi kokemus. ”STEAM-prosessi oli kiva uusi tapa työskennellä”, totesi Strömbackaskolan lukion opettaja Jonas Carlzon Piteåsta, Ruotsista.
Opiskelijat ja opetushenkilöstö saivat tapahtumasta mukaansa käytännön työkaluja myös tulevaisuuden työnhakuun liittyen. “Yksi tärkeimmistä työelämätaidoista on itsetuntemus”, kertoi Essi Lehtovaara NYT-organisaatiosta opastaessaan nuoria Duunikoutsi -sovelluksen käytössä. Sovellus on suunnattu ensisijaisesti 13–25-vuotiaille ja sen avulla nuoret saavat tietoa työelämästä ja työn hausta. Sovellus auttaa nuoria myös löytämään omia vahvuuksiaan ja osaamistaan sekä luomaan ansioluettelon itselleen.
”Meillä opetetaan oppilaille työelämätaitoja, mutta tämmöiset uudet modernit tavat ovat aina tervetulleita”, totesi Ammattiopisto Lappiassa talousaineita opettava Raija Paasimaa, joka toimii myös projektikoordinaattorina Aurora Entrepreneurialis -hankkeessa.
Vierailut oululaisiin yrityksiin olivat tärkeä osa tapahtumaa
Oppilailla ja opetushenkilöstöllä oli mahdollisuus tutustua tulevaisuuden työmahdollisuuksiin ja -työelämätaitoihin yritys- ja organisaatiovierailujen kautta. Projektin tavoitteiden mukaisesti myös vierailuissa keskeisiä näkökulmia olivat yrittäjämäiset taidot sekä kestävä kehitys ja organisaatioiden tulevaisuuden näkymät. Yritysvierailukohteita oli yhteensä seitsemän ja yksi vierailukohteista oli OP-Pohjola, jossa oppilaat ja opettajat pääsivät perehtymään mm. erilaisiin työtehtäviin pankissa.
Ammatillisen osaamisen lisäksi tärkeiksi työelämätaidoiksi nousivat sosiaaliset taidot sekä viestintätaidot ja itsenäinen työote. Vierailun aikana opittiin, että pankkityö opitaan pitkälti tekemällä – Learning by doing – joten tärkeitä työelämätaitoja ja ominaisuuksia pankissa ovat rohkeus, avoimuus ja aktiivisuus. Oppilaita kiinnosti myös, minkälainen koulutus tulisi olla, jos tulevaisuus pankissa kiinnostaa. Keskusteluista kävi ilmi, että pankissa arvostetaan monenlaista osaamista ja työntekijöitä onkin hyvin monenlaisilla koulutustaustoilla. Oulunsalon lukiossa opiskelevaa Ruuta kiinnosti erityisesti se, kuinka kestävän kehityksen tavoitteet näkyvät pankkitoiminnassa. Opiskelijat ja opettajat saivat kuulla, että kestävä liiketoiminta pankkimaailmassa sisältää paitsi ympäristöllisen, myös sosiaalisen ja hallinnollisen näkökulman. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, minkälaista yritystoimintaa pankki haluaa lähteä rahoittamaan.
Lapplands gymnasium -lukiossa Pajalassa, Ruotsissa opiskeleva Angelika vieraili Probot-yrityksessä. ”Robottikoira oli hauska! Se osasi kävellä, istua ja juosta!” kommentoi Angelika, jolle Oulun vierailu oli ensimmäinen lajissaan. Opettaja Kari Tikkala Haaparannan Tårnedalskolan lukiosta, Ruotsista, vieraili muun ryhmänsä kanssa NUVE Lab -yrityksessä. ”Yritysvierailu oli erittäin mielenkiintoinen. Pääsimme näkemään ja kuulemaan kuinka massiivisia koneita suunnitellaan digitalisaatiota ja tekoälyä hyödyntäen ja kuinka digitaalisesta prototyypistä voivat asiakasyritykset rakentaa oikeita koneita, kuten metsäkoneita tai kaivoskoneita” kertoi Kari. ”Tärkeäksi työelämätaidoksi NUVE Labilla nousi intohimo kehittää uusia innovaatioita, sillä kehitystyö vaatii jaksamista”, Kari jatkoi.
Tulevaisuuden työelämätaidot ja teknologian sekä sosiaalisen median vaikutuspiiri
Työn Taitajat koordinoi Pohjois-Pohjanmaa yrittäjyyskasvatusverkostoa, jonka tavoitteena on edistää yhteistyötä, toimia alustana kehittämistoiminnalle sekä kerätä yhteen teeman parissa työskentelevät toimijat ja henkilöt. Yhteistyöllä pyritään edistämään oppilaitosten, opetushenkilöstön ja opiskelijoiden tietoutta alueen toimialoista sekä yritysten tulevaisuuden osaamistarpeista.
Yhteistyössä yrittäjyyskasvatusverkoston kanssa My Future – Our Future tapahtumassa päästiin kuulemaan futuristi, keksijä ja kirjailija Perttu Pölösen puheenvuoroa tulevaisuuden työelämästä ja työelämätaidoista. Pölösen puheenvuoro olikin monelle yksi tapahtuman odotetuimpia ohjelmanumeroita. ”Kehitä erityisesti niitä taitoja, mihin koneet eivät kykene”, oli Pölösen selkeä viesti nuorille opiskelijoille ja opetushenkilöstölle.
Englanninkielisessä puheenvuorossaan Pölönen nosti esiin tärkeitä työelämätaitoja kuten intohimo ja luovuus tai uteliaisuus ja kärsivällisyys. ”Virheet ovat mahtavia! Mitä aiemmin teet virheitä, sitä nopeammin opit. Mutta täytyy olla myös kärsivällinen; jos haluat saavuttaa jotain upeaa, se tarvitsee aikansa.”
Pölönen käsitteli puheenvuorossaan myös sosiaalisen median ja teknologian vaikutusta työelämään, kasvatukseen ja ajankäyttöön. ”Mieti, mihin haluat käyttää aikaasi? Mikä on sinun aikasi arvoista?”
Puheenvuoron jälkeen kysyttäessä, kuinka opetustyössä voisi ottaa huomioon tulevaisuuden työelämätaidot, Pölönen mietti hetken. ”Nämä mainitsemani taidot kuten rehellisyys, moraali, kriittinen ajattelu, luovuus, sinnikkyys, yhteistyökyky, eivät sinänsä ole mitään uutta, mutta uskon näiden taitojen merkityksen vahvistuvan tulevaisuudessa. Teitpä sitten työksesi mitä tahansa. Näitä taitoja kyllä opetetaan eri oppiaineiden yhteydessä, mutta mielestäni ne voisi nostaa vielä näkyvämmäksi opetustyössä.”
Verkostoitumista ja paljon uutta tietoa
Oppilaat ja opetushenkilöstö vaikuttivat tyytyväisiltä tapahtuman antiin. Mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja luoda yhteistyöverkostoa koettiin uuden tiedon rinnalla tärkeäksi. ”Tapahtuma oli kiva! Pidin varsinkin yritysvierailusta. Opin paljon yrityksistä ja sain paljon tietoa, jota tulen varmasti hyödyntämään tulevaisuudessa”, totesi Sanni ammattiopisto Lappiasta, Torniosta. ”Tapahtuma oli mahtava! Oli kiva tutustua uusiin ihmisiin ja päästä verkostoitumaan”, sanoi Mohammed Gränsälvsgymnasiet-lukiosta Ylitorniosta.
”Nää crossborder-tapahtumat on kyllä hyviä, ku saa kuulla laajemmin mielipiteitä ja ajatuksia. Hauskaa oli ja on kiva, ku saa käyttää englantia kunnolla. Oppi kyllä taas uutta ja ootan kyl seuraaviaki tapahtumia!” kommentoi Neea ammattiopisto Lappiasta, Torniosta.
Haukiputaan lukion ruotsin kielen opettaja Merja Lappalainen iloitsi yllättävistä kohtaamisista. ”Tapasin entisen opiskelutoverini vuosikymmenien takaa ja entisen oppilaani!” Myös pienryhmäkeskustelut Suomen ja Ruotsin koulusysteemien eroista olivat Merjan mielestä mielenkiintoisia. ”Kun kuulemme, miten jokin asia tehdään muualla toisella tavalla, voimme saada uusia ajatuksia omaan työhömme.”
Haaparannan Tårnedalskolan-lukiossa talousaineita opettava Kari Tikkala kokee Interreg Aurora Entrepreneurialis -hankkeen rajat ylittävän yhteistyön erittäin hyödylliseksi. ”Parasta tässä on juuri rajojen yli meneminen konkreettisesti. Ei edes opettajakollegat tiedä toistensa opetustyöstä juuri mitään rajan toisella puolella, jolloin potentiaalia jää paljon käyttämättä”, toteaa Kari.
Seuraavaksi yhteistyöhankkeen tiimoilta kokoonnutaan Luulajaan
Ensi keväänä Luulajassa, Ruotsissa, oppilaat ja opettajat pääsevät tutustumaan alueen elinkeinoelämään, ratkomaan kestävyyteen liittyviä haasteita sekä vierailemaan yrittäjyysmessuilla. Aurora Entrepreneurialis -projektitiimi järjestää lisäksi virtuaalisia koulutuskokonaisuuksia opetushenkilöstölle sekä tukee yksittäisten koulujen ja opettajien välisiä yhteistyöprojekteja.
”Yhteistyö oppilaitosten ja yrittäjien kanssa mahdollisti tämänkin tapahtuman”, totesivat projektipäälliköt Kati Ilkka (Oulun kaupunki) ja Linda Strandenhed (Ung Företagsamhet Norrbotten, Ruotsi) tyytyväisinä.
Lisätiedot tapahtumasta: Pietu Niinimäki, Oulun kaupunki
Puhelin: +358 40 3553292 Sähköposti: pietu.niinimaki@ouka.fi
Oulun kaupunki
Oulu on Pohjois-Suomen suurin kaupunki ja sijaitsee Perämeren rannikolla Oulujoen suulla. Oulu on merkittävä korkealaatuisen koulutuksen tarjoaja ja on vuosien saatossa kehittynyt kasvavaksi moderniksi osaamiskeskukseksi. Kaupungin tehtävänä on edistää yksilöiden ja yhteiskunnan kokonaishyvinvointia. Oulun kaupunki tarjoaa koulutusta varhaiskasvatuksesta toisen asteen ja aikuiskoulutukseen. Kaupungilla on 90 julkista varhaiskasvatuksen yksikköä, 46 peruskoulua ja 11 lukiota.
Ung Företagsamhet Norrbotten
Ung Företagsamhet Norrbotten on voittoa tavoittelematon järjestö, joka edistää yrittäjyyttä ruotsalaisten opiskelijoiden keskuudessa ja mahdollistaa suhteiden luomisen teollisuuden ja Ruotsin koulujärjestelmän välille. Organisaation filosofian kulmakivi on, että yrittäjyyttä voi opettaa.
Ammattiopisto Lappia
Lappialla on toimipisteet Kemissä, Tervolassa, Muoniossa, Rovaniemellä ja Torniossa. Lappian toimialue kattaa 30 prosenttia Suomen pinta-alasta. Lappialla on noin 4500 opiskelijaa ja noin 350 työntekijää.
Lue lisää:
Dialogikiertue: Peruskoulun tulevaisuus kiinnostaa!
Dialogikiertueemme keräsi näkemyksiä peruskoulun tulevaisuudesta viideltä paikkakunnalta. Tulokset toimitetaan osaksi Peruskoulun tulevaisuustyötä. Millainen on tulevaisuuden
Oppiva-verkosto siirtyy Tampereelle
Verkoston toiminta jatkuu entisellään. Siirto Editalta Tampereen kaupungin alaisuuteen tapahtuu marraskuun alussa 2024. OPPIVA-verkoston kotipesä
Hae nyt: Kielitietoinen opetus monikielisen oppilaan tukena -koulutusohjelma
Koulutus antaa luokanopettajille ja aineenopettajille valmiudet tukea monikielisiä oppilaita ja heidän suomen kielen kehittymistä. Monikielisten