Turun alakouluihin suunnattu Kotoa kouluun -toiminta tuo perhevalmentajat avuksi, kun koulupoissaolot huolestuttavat. Toiminta lisää yhteistyötä sekä pehmentää raja-aitoja koulun ja kodin välillä. Se myös kasvattaa ymmärrystä koulupoissaoloihin liittyvistä ilmiöistä.
Kotoa kouluun -toiminnan keskiössä on alakouluikäisten oppilaiden koulupoissaolojen vähentäminen. Toiminta pureutuu ongelmakohtiin, jotka jäävät usein huomaamatta muiden haasteiden alla. Koulupoissaolojen lisäksi esimerkiksi tekemättömät läksyt voivat kasautua ja opettaja ei välttämättä ole tietoinen, millaisia koulunkäyntiin liittyviä ongelmia oppilaan kotona on.
Perhevalmentajat ovat huomanneet suuren tilauksen tämänkaltaiselle työlle, joka lisää lasten hyvinvointia ja sitoutumista koulunkäyntiin. Perheillä, joiden haasteet eivät ole tarpeeksi näkyviä, ei aina ole tahoa, kenen puoleen kääntyä voimavarojen ehtyessä. Kotoa kouluun -toiminta on tulkkina ja siltana tässä välissä sekä madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä kouluun ja viranomaisiin.
– Yksi tärkeä tavoite on nähdyksi ja kuulluksi tuleminen. Joskus huomatuksi tuleminen näkyy välittömänä helpotuksena perheessä, kun asioihin on vihdoin tiedossa ratkaisukeinoja, toteavat toiminnassa perhevalmentajina työskentelevät Monica Essén ja Minna Huunonen.
Tukikeinoja erilaisiin tarpeisiin
Erilaiset oppilaat tarvitsevat erilaista tukea. Myös korona-aika on osoittanut, että joidenkin koulunkäynti hyötyi etätyöskentelyn tuomasta rauhasta, jolloin paluu lähiopetukseen voi olla kynnys. Toisaalta oppilaat, joilla on haasteita vaikkapa hahmottamisessa tai tehtävien valmiiksi saattamisessa, eivät saaneet vetoapua etäopetuksesta. Näistä kokemuksista on hyötyä pohdittaessa ihanteellisia tukikeinoja ja -välineitä opiskelemisen auttamiseksi.
– Usein pitkään taistelleet vanhemmat voivat olla väsyneitä ja yksin asian kanssa, jos ongelma kouluun lähtemisessä ei näy välttämättä vielä koulussa. Opettaja voi joutua jättämään tällaisen lapsen vähälle huomiolle, jos luokassa on paljon vaikeampia tapauksia, Essén kertoo.
– Yhdessä asiakasryhmässä ongelmat ja jännittyneisyys eivät näy akateemisella tasolla vaan ennemminkin sosiaalisissa suhteissa ja esimerkiksi siirtymätilanteissa kouluun. Osa lapsista voi olla myös taitavia peittämään haasteet koulussa, ja koulupäivän kuormitus purkautuu vasta kotona, Huunonen toteaa.
Myös avun pyytäminen voi olla lapselle haastavaa. Äänekäs häiritsevä käyttäytyminen erottuu luokassa helposti, mutta hiljaisemman oppilaan haasteet ja kasautuneet koulutehtävät ovat vaarassa jäädä huomaamatta.
– Positiivinen havainto on, että kysymys on vain harvoin pelkästään koulukiusaamisesta, vaan sen sijaan muista haasteista, Essén kertoo. Alakouluikäisten kohdalla ongelmana ei ole myöskään lintsaaminen, vaan pikemminkin perheiden kuormittuneisuus ja tähän liittyvä tiedon puute kodin ja koulun välillä.
”Kannettu lapsi ei koulussa pysy”
Ajatus siitä, että perhevalmentajat hakisivat kaikki asiakkaana olevat lapset konkreettisesti kouluun, vertautuu Essénin ja Huunosen näkemyksen mukaan kaivoon kannettuun veteen.
– Oleellista on selvittää juurisyy, miksi lapsi ei mene kouluun, ja sovittaa tukitoimet sen mukaan, Huunonen toteaa.
Kotoa kouluun -toiminnan valttina on myös avoimuus ja luottamus.
– Emme tee yhtään puhelua tai keskustelua yhteistyötahojen kanssa ilman että asiakkaan perhe on tietoinen asiasta ja heiltä on saatu lupa kertoa perheen asioista, Huunonen kertoo.
Tavoitteena koko maan laajuinen malli
Toiminta alkoi keväällä 2021 ja kestää vuoden 2022 loppuun, mutta tavoitteena on saada työlle jatkoa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muualla Suomessa, mikä on myös Essénin ja Huunosen toive. Ongelmiin halutaan puuttua ennaltaehkäisevästi jo alakoulussa, jotta oppilas saa tukea hyvissä ajoin ennen yläkoulua. Toiminnan tarkoituksena on näin nostaa kaikki lapset samalle viivalle.
Perhevalmentajat toivovat, että tietoisuus toiminnasta lisääntyy niin, että apua voi kysyä hyvin matalalla kynnyksellä: mitä varhaisemmassa vaiheessa ongelmiin pääsee kiinni, sitä parempia tuloksia syntyy.
– Suurin tavoite on lisätä ymmärrystä ja madaltaa raja-aitoja, jotta perheet saavat apua silloin kun he tarvitsevat sitä ja ennen kuin asiat ovat liian vaikeita, Essén summaa.
Monica Essén
Minna Huunonen