Uskon siihen, että…
sitoutuaksemme meidän tulee tunnistaa yhteinen tavoite ja tietää, mitä meiltä itse kultakin odotetaan. Uskon myös siihen, että työinnon ylläpitämiseksi meillä tulee olla oikeanlaisia resursseja odotusten saavuttamiseksi. Edelleen uskon, että motivaation säilyttämiseksi meidän tulee kokea oman työmme merkitys osana isompaa kokonaisuutta.
Tavoite
Opetuksenjärjestäjän näkökulmasta mietin jatkuvasti, miten varmistamme, että lapset ja nuoret saavat sellaista kasvatusta, opetusta ja ohjausta, mitä he tarvitsevat nyt ja tulevaisuutensa varalle. Miten me käytännössä varmistamme, että nykyaikaista oppimiskäsitystä, opetuksen tavoitteita ja toimintakulttuuria kuvaava opetussuunnitelma oikeasti toteutuu arjessa? Miten varmistamme, että koulujen henkilöstö kykenee toimimaan tavoitteiden mukaisesti ja että kaikki oppilaat saavat yhdenvertaisesti oppia?
Vastaus on Keravalla ollut koko henkilöstön kannustaminen mukaan tulevaisuustaitojen ja syväoppimisen vahvistamiseen sekä satsata siihen resursseja. Olemme hakeneet syväoppimisesta yhteisiä työkaluja opetussuunnitelman toteuttamiseen ja johtamiseen.
”Odotan teiltä…”
Noilla sanoilla minä aloitan uuden lukuvuoden rehtoreiden kanssa.
Jatkan seuraavaksi sanoilla ”Odotan näitä asioita, koska…” sekä päädyn sanoihin ”Tiedän, että pystymme tähän, sillä…”. Rehtoriston sitoutuminen syväoppimiseen ja selkeä yhteisten tavoitteiden asettaminen sekä niiden seuranta mm. kehityskeskustelujen, oppilas- sekä huoltajakyselyiden sekä kaupunkiyhteisen kouluarvioinnin kautta on luonut ryhtiä uudistumiseen. Rehtoreiden panos syväoppimisen johtamisessa ja kehittäjäopettajien kollegiaalinen tuki ovat olleet avainasemassa innostuksen ylläpitämisessä, vahvuuksien hyödyntämisessä sekä yhteisön kehittymisessä. Syväoppimisen keskiössä on oppilaiden osallistuminen ja opettajamme ovat taitavasti harjoitelleet ja arvioineet syväoppimisen taitoja kaiken ikäisten oppilaiden kanssa. Pikku hiljaa olemme saaneet mukaan myös huoltajia ja muita sidosryhmiä. Vuonna 2020 toteutetussa kyselyssä jo 78% huoltajista tunnisti syväoppimisen taidot ja piti niitä tärkeinä ja hyödyllisinä omalle lapselleen.
Resurssit
Olemme suunnitelmallisesti panostaneet henkilöstön osaamiseen ja vahvuuksiin, asiantuntijaopettajien verkostoihin sekä systeemiseen ajatteluun. Konkreettisista resursseista aika, oikeat ihmiset, raha ja yhteiset kanavat ovat olleet tärkeimpiä mahdollistajia toiminnan kaikilla eri tasoilla. Pitkäjänteinen sitoutuminen on vaatinut ajan priorisointia yhteiselle keskustelulle. Näissä keskusteluissa on tullut esiin loistavia ideoita, innostusta, esimerkkejä, haasteita ja turhaumiakin mutta ne ovat lisänneet valmiuttamme tarkastella asioita eri näkökulmista.
Seuranta
Yksi onnistuneista ratkaisuistamme oli yhteisten tavoitteiden ja seurannan ohella mahdollistaa syväoppimisen toteuttaminen oman koulun näköisenä. Näin syväoppiminen lähti kehittymään ja elämään osana koulujen arkea mitä moninaisimmissa asioissa. Uskon, ettei kaikkea sitä värikkyyttä olisi kukaan yksittäinen ihminen tai edes loistelias työryhmä kyennyt ideoimaan.
Opetuksen merkitys
Opetussuunnitelma ei uudista opetusta ellei opetussuunnitelmaa kyetä toteuttamaan. Koulu ei myöskään uudista vain itse itseään vaan vaikuttaa ja tulee vaikutetuksi osana isompaa yhteisöä.
Pitää löytää yhteys ja merkitys.
Me emme tee työtä vain Keravan perusopetuksen kontekstissa vaan parannamme koko maailmaa. Nyt sinä hymyilet edelliselle lauseelle, mutta me oikeasti teemme tulevaisuutta ja korvaamatonta työtä maailman tärkeimpien ihmisten kanssa. Me lähetämme nuoret maailmaan ja olen tolkuttoman ylpeä siitä, miten se kouluissamme tehdään.
Taustatietoa: Kerava lähti syksyllä 2017 kehittämään koulujen kestävää uudistumiskyvykkyyttä ja sen myötä varmistamaan opetussuunnitelman toteutumista syväoppimisen avulla. Jokainen päiväkoti ja koulu Keravalla on mukana tässä ”jutussa”, mikä ei ole meille hanke tai projekti. Me puhumme keravalaisesta kasvatuksen ja opetuksen ajattelutavasta.
Terhi Nissinen
Perusopetusjohtaja
Keravan kaupunki