Suomessa on valmisteltu kesäkuussa 2018 alkaen kokonaisuudistusta oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointiin perusopetuksessa. Uudistuksen taustalla on ollut toisaalta tarve selkiyttää arviointinormeja, toisaalta on haluttu tuottaa päättöarviointiin kriteerit, joilla kuvataan arvosanoissa 5,7,8 ja 9 edellytettävää osaamista. Kummankin uudistuksen lähtökohtina on tukea nykyistä paremmin opettajan arviointityötä ja selkiyttää valtakunnallisesti arviointia ja sen käytänteitä.
Apua arviointiin- koulutuskokonaisuus käynnistyi syksyllä 2020, kun Opetushallitus oli myöntänyt sille tarvittavan rahoituksen. Jo koulutuskokonaisuuden suunnitteluvaiheessa oli selvää, että se
- toteutetaan kouluttajakoulutuksena,
- suunnataan valtakunnallisen arviointitutortoiminnan tukemiseksi
- tukee perusopetuksen arvioinnin kokonaisuudistusta.
Käytännössä Apua arviointiin-koulutuksessa on pyritty vahvistamaan osallistujien kouluttajataitoja, joskin isolla osalla osallistujista on ollut vahvaa osaamista kouluttajana toimimisesta ja / tai tutorverkoston vetämisestä. Noin kerran kuukaudessa toteutuneissa koko- tai puolipäivää kestäneissä koulutuksissa on paneuduttu syvällisesti perusopetuksen arviointiin: sen tehtäviin, toteuttamisen eri muotoihin, tavoitteiden merkitykseen arvioinnissa, koulun arviointikulttuurin kehittämiseen, itsearviointiin ja vertaispalautteeseen oppilaan oppimisen taitoina, ja moniin muihin arvioinnin periaatteisiin. Koulutuksen sisällöt on liitetty arviointitutkimukseen, jotta osallistujat saavat ajantasaista tietoa ja tutkimusperusteista näkemystä omalle toiminnalleen. Etäkoulutuksena toteutuneiden koulutuspäivien lisäksi koulutukseen on kuulunut välityöskentely, jossa on haluttu tuoda ja jakaa jo olemassa olevia käytänteitä ja antaa mahdollisuus kehittää oman kunnan ja / tai koulun toimintaa. Koulutusalustana käytetty Howspace onkin tällä hetkellä varsinainen runsaudensarvi – osallistujat ovat jakaneet ajatuksiaan, käytänteitään ja toimintamallejaan alustalla runsaasti.
Kouluttajakoulutukseen osallistuvat ovat ympäri Suomen eri kunnista ja verkostosta on rakentunut tiivis yhteisö, jonka jäsenet käyvät aktiivista keskustelua arvioinnin kysymyksistä myös koulutuspäivien välissä. Koulutuksesta osallistujat kokevat saaneensa mm. seuraavanlaisia asioita:” Koulutus on antanut täsmällistä tietoa arvioinnista, vertaistukea, varmuutta ja uusia näkökulmia arviointiin. Lisäksi uusia kontakteja eri puolilta Suomea arviointiin liittyen.” Taitoja, joita kouluttajakoulutuksessa olevat kokevat saaneensa mm. ymmärrystä arviointiin kokonaisuutena sekä vahvistusta omaan arviointiosaamiseen ja kykyä avata perustellusti arvioinnin monimutkaisuutta.”
Tunnelmia webinaarista:
Koulutuskokonaisuuden keskeisimpiin tehtäviin on kuulunut valtakunnallisen arviointiosaajien verkoston luominen, jotta se tukisi arvioinnin kokonaisuudistuksen toteutumista. Tällä hetkellä Apua arviointiin- koulutusryhmässä pohditaan, miten esimerkiksi OPPIVA-verkosto, voisi käyttää omissa kouluissaan, kunnissaan ja seutukunnissaan taitavia arviointiosaajia. Syksylle on tulossa OPPIVA-verkoston tarjoamia webinaareja arvioinnista. Näistä tulee lisätietoa OPPIVAn verkkosivuilla ja uutiskirjeessä.
Toivomme, että tämä teksti herättää ajatuksia siitä, millä tavalla valtakunnallisesti toimivaa arviointitutorverkostoa ja sen erinomaista osaamista voisi käyttää opettajien arviointiosaamisen tukemiseksi ja kehittämiseksi.
Najat Ouakrim-Soivio ja Tarja Tuomainen
Koulutusryhmä:
Maikki Manninen, Oulu
Riikka Siren, Hämeenlinna
Päivi Liimatta, Hämeenlinna
Tanja Jurvanen, Tampere
Satu Ollila, Vantaa
Sanna Ainola, Lahti
Paula Vorne, Oulu
Jani Kiiskilä, Helsinki
Annukka Lahtinen, Hämeenlinna
Tiina Lindfors, Espoo
Katri Alho, Lempäälä
Elli Saari, Helsinki
Marjukka Salonsaari, Pirkkala
Janita Ahonen, Nurmijärvi
Marikki Arnkil, Hämeenlinna
Minna Löytty-Rissanen, Orivesi
Lotta Segerman, Helsinki
Minna Muallim, Turku
Annamari Saure, Lahti
Essi Ruokokoski, Nurmijärvi
Salla Ruohonen, Lempäälä
Auli Saarinen, Helsinki
Jukka Hautaniemi, Lahti
Anu Leppävuori, Mäntsälä
Leena Muona, Joensuu
Timo Järvenpää, Vantaa
Eve Lappalainen, Vantaa
Pasi Kiema, Orivesi
Henriikka Mäkinen, Kangasala
Jenni Decandia, Orivesi
Kristiina Pirnes, Nurmijärvi
Minna Ala-Ketola, Helsinki
Päivi Pitkäranta, Vantaa
Pauliina Kanervo, Oulu
Suvi Rantalainen, Lahti
Petra Sundell, Vantaa
Petteri Roiha, Helsinki
Agneta Lundmark, Helsinki
Eva Larzen-Ostermarkeva, Turku
Eemeli Alanne, Oulu